یک طرح، یک نگاه: اتوبوسی که ترافیک را دور می‌زند

جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ترافیک، یکی از معضلات شهرهای بزرگ جهان است. هر چقدر جمعیت و وسعت یک شهر بیش‌تر باشد، ترافیک نیز خسته کننده و طولانی‌تر می‌شود. کشور چین به ترافیک‌های وحشتناک خود معروف است. اما ظاهراً طرح مفهومی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، راهی برای حل این مشکل ارائه کرده است.
تبلیغات

بی‌شک شما هم تجربه‌ی انتظار در ترافیک را دارید. مسیری که ممکن است ظرف مدت کوتاهی پیموده شود، به لطف این ترافیک‌های پیش بینی شده و نشده، زمان بیش‌تری از وقت شما را به خود اختصاص داده و در عین حال، اسباب خستگی و کسالت سرنشینان خودروها را فراهم می‌آورد. بسیاری از افراد برای پرهیز از تجربه‌ی چنین موقعیتی، به سراغ گزینه‌های دیگر حمل و نقل همچون سیستم مترو رفته و سفر درون شهری خود را در وضعیت بهتری پی می‌گیرند.

ترافیک

کشور چین اما با توجه به خِیل عظیم جمعیت خود، با مشکلات بیش‌تری در این زمینه دست به گریبان است. ترافیک‌ خیابان و بزرگ‌راه‌های این کشور، دیگر نه تنها وحشتناک بلکه افسانه‌ای است.

در این وضعیت حتی مترو هم جوابگوی جابجایی این جمعیت عظیم نخواهد بود. در عین حال چنین ترافیکی تأثیری نامطلوب در وضعیت هوای شهرها داشته و به همین خاطر، شاهد آلودگی شدید هوا در این کشور هستیم.

ترافیک و شلوغی مترو در چین

اما به تازگی طرحی مفهومی ارائه شده است که شاید تا حدی این مشکلات را برطرف کند. طرح اتوبوسی که با توجه به ویژگی خاص خود، ترافیک را پشت سر نهاده و مسافرانش را سریع‌تر به مقصد می‌رساند.

اتوبوس هوایی در چین

این اتوبوس هوایی (Transit Elevated Bus) به اختصار " TEB" نامیده می‌شود. در واقع این وسیله‌ نقلیه اندکی از زمین فاصله دارد. به طوری که به راحتی ماشین‌هایی را که در مسیرش قرار گرفته‌اند پشت سر گذاشته و به اصطلاح ترافیک را دور می‌زند. هر اتوبوس ظرفیت جابجایی ۱۲۰۰ مسافر را دارد.

اتوبوس هوایی

طرح مفهومی این اتوبوس به تازگی در جریان نوزدهمین "نمایشگاه بین المللی فناوری‌های برتر" (Beijing International High-Tech Expo) در پکن به نمایش در آمده است. گفته می‌شود که در صورت مساعد بودن شرایط، شاید تا سال آینده شاهد رفت و آمد این اتوبوس‌ها در یکی از پر جمعیت‌ترین کشورهای جهان باشیم.

اتوبوس هوایی چین
اتوبوس هوایی چین

برای آشنایی بیش‌تر با این طرح مفهومی، بد نیست نگاهی هم به ویدیوی زیر داشته باشید.

لینک دانلود

نظر شما در مورد این طرح چیست؟ امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات