دوج و ۱۶ نکته ای که درباره آن نمی دانستید

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
دوج یکی از خودروسازان مطرح آمریکایی است که در سال ۱۹۰۰ تاسیس شد. اما از حدود یک قرن پیش شهرت «دوج» فراتر از نام شهری شده که در آن به وجود آمد. شرکت دوج با اتومبیل‌هایش در فیلم‌های بسیاری درخشیده و حتی در برخی از جنگ‌ها هر دو سوی جبهه از اتومبیل‌های دوج بهره گرفته‌اند. این‌ها تنها گوشه‌ای از تاریخچه‌ی دوج است. با زومیت همراه باشید تا بیشتر در مورد بدانید.
تبلیغات

دوج (یا تلفظ صحیح آن، داج) یکی از قدیمی‌ترین و مطرح‌ترین خودروسازان آمریکایی است که به دلیل ساخت خودروهای قدرتمند با ظاهر جذاب، طرفداران زیادی دارد. اما این شرکت نیز همانند سایر تولیدکنندگان فعال صنعت خودروسازی، تاریخچه‌ و حقایق بسیار جالبی دارد که مطمئنا از آن‌ها اطلاعی ندارید. در ادامه ۱۶ مورد نکات خواندنی دوج ذکر شده‌اند، که در نوع خود بسیار جالب هستند.

۱. برادران دوج کار خود را با ساخت دوچرخه آغاز کردند

dodge

اولین ریسک دونفره‌ی آن‌ها، تأسیس شرکت دوچرخه‌سازی در شهر ویندزرِ کانادا بود، چرا که وقتی به «دوچرخه» فکر می‌کنید ناخودآگاه به یاد کانادا می‌افتید و دوچرخه ساختن در چنین شهری مانند این است که در سوئیس شروع به ساخت ساعت کنید!

۲. هوراس دوج کیفیت سواری دوچرخه‌ها را بهبود بخشید

dodge

او به خاطر ساخت بلبرینگ دوچرخه‌ای که نسبت به گرد و خاک مقاوم بود توانست در سال ۱۸۹۶ شماره‌ی ثبت ۵۶۷.۸۵۱ را دریافت کند. در حال حاضر تمام بلبرینگ‌های یک دوچرخه با همین ایده ساخته می شوند؛ بنابراین به نشانه‌ی احترام به آن هم که شده برچسب سرِ قوچ (نماد دوج) را بر روی دوچرخه‌ی خود بچسبانید.

۳. بعد از دوچرخه، آن‌ها اجاق گاز ساختند

dodge

بعد از تعطیل کردن کسب و کار دوچرخه فروشی در سال ۱۹۰۰، برادران دوج با دستگاه‌های ماشین‌کاریِ فلزی کار می‌کردند. کار آنها مرتبط با پخت و پز بود و قطعات مکانیکی اجاق گازها را می ساختند.

۴. دوج توانست به تولید انبوه نخستین خودروی آمریکایی کمک کند

dodge

از آنجا که ساخت اجاق گازها هیجان کمتری نسبت به خودروها دارد، برادران دوج تصمیم گرفتند تا قطعات خودرو بسازند. در سال ۱۹۱۰ آن‌ها برای فورد مدل T قطعه می‌ساختند. در واقع آن‌ها در آن سال‌ها، به استثناء بدنه، تمام قطعات از جمله موتور، محور چرخها و جعبه دنده را می ساختند.

۵. مردم مایل بودند خودروهای "دوج" بفروشند؛ حتی پیش از آن که این برادران خودرویی به نام خود تولید کرده باشند!

dodge

براساس اعتبار و شهرت برادران دوج در آن سال‌ها بیش از ۲۲۰۰۰ تقاضا‌ی همکاری به آن‌ها فرستاده شده بود تا نمایندگی انحصاری دوج باز کنند؛ آن هم قبل از انتشار جزئیاتی درباره‌ی نخستین خودروی مستقل در نوامبر ۱۹۱۴. افرادی که انتخاب شده بودند سریعا پاداش این همکاری را دریافت کردند و دوج تا سال ۱۹۱۶ در آمریکا به یکی از پرفروش‌ترین برند‌های خودرویی تبدیل شد.

۶. خودروهای دوج در نخستین سواره‌نظام «مکانیکی» در تاریخ آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند

dodge

در سال ۱۹۱۶ ٬‌ ستوان جورج پیتون جونیور، هدایت نخستین سواره نظام ماشینی- مکانیکی را در تاریخ ارتش آمریکا بر ضد پانچو ویلا (یاغی مکزیکی) بر عهده داشت. او این نبرد را تنها با سه خودروی بی‌سقف دوج و ۱۵ سرباز انجام داد. در نهایت، پانچو ویلا توسط یک فروشنده‌ی تخم کدو در سال ۱۹۱۹ به ضرب گلوله در دوج کروکی خود کشته شد! پس از آن، در طول جنگ جهانی دوم، دوج ماشین‌ها و کامیون‌هایی برای ارتش ساخت و به وسیله‌ی کارخانه ای در شیکاگو، توانست موتورهایی را هم برای بوئینگ مدل B29 Superfortress بسازد.

۷. دوج وایپر یک سلاح محرمانه‌ی مبارزه با جرم و جنایت بود!

dodge

دوج وایپر خودروی قابل تغییر شکل و مناسب برای عملیات‌های مخفی نبود. اما در سال ۱۹۹۰ در مجموعه تلویزیونی به نام Viper حضور داشت. احتمالا شما هم متوجه شدید که ایده‌ی نام‌گذاریِ این مجموعه از کجا آمده است!

۸. لامبورگینی موتور نخستین مدل وایپر را طراحی کرد

dodge

پیشرانه‌ی هیولای ۱۰ سیلندر وایپر در سال ۱۹۹۱، ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این خودرو تنها برای یک هدف ساخته شد، سرعت. دوج تا سال ۱۹۹۴ به وایپر سیستم تهویه‌ی هوا (برای سرنشینان) نیافزوده بود! احتمالا به این خاطر که با نشستن در وایپر گرما یا سرمای محیط را فراموش می‌کردید.

۹. مدل General Lee نخستین حضور چارجر در سینما نبود

dodge

در فیلم Crazy Mary Dirty Larry خودروی چارجر اولین حضورش را در سینما تجربه می‌کرد. برخلاف خوشنامی برادران دوج، این ماشین توسط قهرمانِ بد فیلم رانده می‌شد و به همین علت خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

۱۰. خودروهای دوج بر روی موسیقی‌دانان مورد علاقه‌تان تأثیر گذاشته‌اند

dodge

بهترین نمونه در این زمینه آهنگ «Outta Hell in My Dodge» از لنرد اسکینرد است. اما دیگران هم از جمله فرنک زاپا در آهنگ «Joe’s Garage» یا بروس اسپرینگستین در آهنگ «Jungleland» و «The Promise» درباره‌ی خودروهای دوج آواز خوانده‌اند؛ هم‌چنین نیز جانی کش هم با نوشتن آهنگ «General Lee» برای موسیقی فیلم Dukes of Hazzard وارد این وادی شد.

۱۱. دوج احتمالا کلمه‌ی «قابل اتکا بودن» را ابداع کرده است

dodge

در سال ۱۹۱۴، مسئول روابط عمومی دوج تئودور مک مانوس به این نتیجه رسید که صفت «قابل اعتماد» (Dependable) دیگر خسته کننده شده است. بنابراین آن را به «اسم» تبدیل کرد و کلمه‌ی «قابل اعتماد بودن» (Depedability) ساخته شد. به لحاظ فنّی، در فرهنگ آکسفورد نخستین مثال از کلمه‌ی «قابل اعتماد بودن» به سال ۱۹۰۱ برمی گردد، اما اگر بخواهیم جزئی‌تر به مسئله نگاه کنیم، این کلمه تا زمان ظهور فعالیت‌های مک مانوس، چندان جا نیفتاده بود.

۱۲. دوج نخستین خودروی مخصوص زمستان را ساخت

dodge

در حوالی همان سال‌ها که کلمه‌ی "قابل اعتماد بودن" ابداع شد، دوج خودرویی را ساخت که از سقف فلزی جمع‌شونده بهره می‌برد. این سقف توسط چند تسمه بر روی خودرو قرار می‌گرفت و محکم می‌شد. این مدل به علت عایق‌بندی بهتر نسبت به خودروهایی که سقف پارچه‌ای داشتند به نام " خودروی مخصوص زمستان" شناخته شده بود.

۱۳. لوگوی دوج برای بیش از ۲۰ سال Fratzog نامیده می‌شد

dodge

از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۱، لوگوی دوج از سه مثلث به هم پیوسته ساخته شده بود. به این نوع ساختار هندسی Fratzog می‌گفتند. ظاهرا این اصطلاح توسط طراح این نماد ابداع شده بود زیرا هیچکس دیگری نتوانست نام بهتری برای آن پیدا کند.

۱۴. دوج اولین خودرویی بود که بدنه‌ای تماما فولادی داشت

dodge

در سال ۱۹۱۴، دوج نخستین فریم تمام فولادی خود را ساخت و تا سال ۱۹۱۶ این شرکت حدود ۷۰۰۰۰ بدنه‌ی تمام فولادی تولید کرد. دوج به راستی چیزی ساخت که تا ابد دوام داشته باشد!

۱۵. دوج برای خانم‌ها خودرویی مخصوص طراحی و روانه بازار کرده بود

dodge

در سال ۱۹۵۰ دوج از مدل La Femme رونمایی کرد که شامل تودوزی با طرح غنچه‌های گل بود و همراه آن حتی یک کیف دستی زنانه هم عرضه می شد. در حالی که این مدل فروش قابل توجه‌ای نداشت، اما با توجه به سابقه‌ی دوج، در قالب حرکتی به برابری جنسیتی در نظر عموم مردم قرار گرفت.

۱۶. یک مدل مخصوص برای تگزاس

dodge

در سال ۱۹۵۶ دوج نسخه‌ی ویژه ای از مدل Coronet خود را تنها برای فروش در تگزاس عرضه کرد، که نشانه‌ی «Texan» روی برخی از جاهای خودرو نقش بسته بود و کمی فضای داخلی آن لوکس‌تر از مدل پایه Coronet بود. از آنجایی که برخی ایالت‌ها در آن دوره به شکل قابل توجهی قوانین مختلفی نسبت به چراغ‌های جلوی خودرو داشتند، اما Texan ویژگیهای ظاهری «چراغ جلوی چهارتایی» Coronet را نداشت. جالب است بدانید ایالت تگزاس همواره به علت عشق و تعصب خاصی که نسبت به خودروهای عضلانی داشته‌اند مشهور هستند.

نظر شما در رابطه با شرکت دوج چیست؟ آیا محصولات آن را به خودروهای شرکت‌های فورد و شورولت ترجیح می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات