تسلا ۲ میلیارد دلار از سهام خود را عرضه می‌‌کند

دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت خودروسازی تسلا با ارائه‌ی مدارک مربوط به بورس اعلام کرده است که می‌خواهد بخش جدیدی از سهام خود را تا ۲ میلیارد دلار به مزایده بگذارد. با زومیت همراه باشید
تبلیغات

حدود ۱.۴ میلیارد دلار با فروش سهم‌های جدید تسلا و ۶۰۰ میلیون دلار نیز از طریق فروش سهام مدیرعامل این شرکت کسب خواهد شد. این اقدام ایلان ماسک برای فروش سهام خود، برای پوشش مالیات ناشی از این خرید و فروش بیان شده است. بخش بزرگی از پول‌های کسب شده صرف گسترش کارخانه‌ی تسلا در فریمانت کالیفرنیا خواهد شد؛ کارخانه‌ای که خود را برای تولید تسلا ۳ آماده می‌کند. بنا بر گفته‌های این شرکت، تولید این خودرو از انتهای سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد.

به گفته‌ی بسیاری از تحلیلگران، این شرکت با موانع زیادی در راه پیشرفت خود مواجه خواهد بود. به گفته‌ی آنان تسلا نخواهد توانست به اهداف خود همانند ساخت ۵۰۰ هزار خودرو تا ابتدای سال ۲۰۱۸ برسد. این رقم در حالی اعلام شده است که تولید سال گذشته‌ی تسلا، تنها ۵۰ هزار خودرو بوده است.

به عنوان مثال تسلا برای تولید درب‌های جدید موسوم به بال فالکون برای کراس‌اوور مدل ایکس، با مشکلاتی مواجه بوده است. از مشکلات دیگری که اخیراً به سراغ این شرکت آمده، رسوایی مربوط به پرداخت حقوق کارگران خارجی این شرکت بوده است.

تسلا مدل ایکس

مساله‌ی دیگری که بیشتر کارشناسان را نگران می‌کند این است که تسلا در همین گزارش اعلام کرده که ۲۸۳ میلیون دلار از درآمد ۱.۱۵ میلیارد دلاری خود را در سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال از دست داده است. در سال ۲۰۱۵ نیز ۸۸۸ میلیون دلار از ۴ میلیارد دلار درآمد این شرکت از دست رفته بود. از دست رفتن این مبالغ باعث شده است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون، تسلا برای کسب درآمد، چندین بار سهام خود را به فروش بگذارد. البته باید در نظر داشت که برای شرکت بزرگی همانند تسلا که به تولید خودرو در مقادیر انبوه می‌پردازد و در نتیجه سهام زیادی را دارا است، فروش سهام دور از انتظار نیست.

با وجود مشکلات فراوان، قیمت هر سهم تسلا همچنان بالا باقی مانده است. شاید این ثبات به دلیل اعتماد سرمایه‌گذاران به سیاست‌های تداخلی تسلا است. سیاست‌هایی که نه تنها در زمینه‌ی خودرو، بلکه در زمینه‌های تولید باتری و ذخیره‌ی انرژی به کمک این شرکت می‌آیند.

شکی نیست که تسلا با تولید محصولات جدید خود قصد دارد توجه بازار را جلب کند؛ چرا که از همین حالا برای مدل ۳ که هنوز حتی طراحی داخلی و کابین آن نیز نهایی نشده، در حال جذب سپرده‌های مالی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات