تولید اولین هدفون مخصوص هدست واقعیت مجازی با قابلیت ساراند توسط استارتاپ Ossic

یک‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
واقعیت مجازی را باید هیجان انگیزترین ترند این روزهای دنیای فناوری خواند که اغلب کمپانی‌ها را در این حوزه به فعالیت واداشته است. اما با وجود پیشرفت‌های روزافزونی که در زمینه‌ی توسعه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی رخ می‌دهد، هدست‌های انتقال صدا هنوز نمی‌توانند تجربه‌ای واقعی از صدای ساراند را در اختیار کاربران قرار دهند. کمپانی Ossic با در نظر داشتن این موضوع، هدفون‌هایی را برای داشتن بهترین تجربه از واقعیت مجازی، طراحی کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به طور قطع آینده‌ی دنیای فناوری را در اختیار خواهند گرفت، بطوریکه به جرات می‌توان گفت که هدست‌های عرضه شده در سال‌های آینده به یکی از محبوب‌ترین گجت‌های پوشیدنی تبدیل خواهند شد. کمپانی‌های متعددی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از جمله‌ی آن می‌توان به فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت در کنار استارتاپ‌هایی با ایده‌های خلاقانه اشاره کرد. اما همه‌ی ابعاد واقعیت مجازی بی‌نقص نیست و هنوز جای کار بسیاری دارد. با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در مورد طراحی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته در مورد هدست‌های واقعیت مجازی، هدفون‌های مورد استفاده در کنار این گجت‌های پوشیدنی که برای انتقال صدا و تکمیل تجربه‌ی کاربران ارائه می‌شوند، پیشرفتی همپای هدست‌های واقعیت مجازی نداشته‌اند.

هدفون‌هایی که هم‌اکنون در بازار وجود دارند برای تجربه‌ی واقعیت مجازی در حد متوسط قرار دارند و در صورتی که هدف یک تجربه‌ی واقعی از دنیای مجازی باشد، نمی‌توان هدفون ایده‌آلی را از میان نمونه‌های موجود انتخاب کرد، چراکه همانطور که گفتیم، هدفون‌های کنونی قادر به ایجاد یک صدای ساراند واقعی نیستند.

اما شاید بپرسید که چرا برای داشتن یک تجربه‌ی واقعی از دنیای مجازی نیاز به هدفون‌هایی است که صدای ساراند را ایجاد کنند؟ پاسخ این سوال در اهمیت صدا نهفته است. هرچند بینایی بخش بزرگی از ایجاد تجربه‌ی دنیای مجازی را در اختیار دارد، اما صدا نیز در تکمیل این فرآیند یک عنصر کلیدی است.

برای مثال فرض کنید که با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی وارد دنیایی دیگر شده‌اید، به طور حتم تجربه‌ی شما از این دنیا محدود به چیزهایی که می‌بینید، نشده و در این حالت صدا به عنوان یک فاکتور مکمل، تعریف پیرامونی است که شما قادر به دیدن آن نیستید، چراکه در دنیای واقعی نیز انسان تنها قادر است دامنه‌ای از محیط پیرامون خود را ببنید، که در مقابلش قرار دارد و صدا نقش مهمی در تعریف سایر جهات از قبیل پشت سر بازی می‌کند. استارتاپ Ossic برای پرکردن این نقطه وارد کار شده و درپی آن است تا با ایجاد هدفون‌هایی که قابلیت ایجاد صدای ساراند دارند، تجربه‌ی کاملی را در زمان استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی در اختیار کاربر قرار دهد.

پیش نیازهای واقعیت مجازی چیست؟

اُسیک هدفون‌هایی را طراحی می‌کند که اختصاصا با در نظر گرفتن واقعیت مجازی توسعه یافته‌اند. در فرآیند طراحی یک هدفون منطبق بر نیازهای هدست‌های واقعیت مجازی، سه فاکتور توسط اُسیک در نظر گرفته می‌شود که شامل سایز سر، حالت گوش و موقعیتی است که کاربر در دنیای مجازی در آن به سر می‌برد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط اُسیک، تجربه‌ی شنیداری هر شخص از دنیای پیرامون به دلیل داشتن مشخصات گوناگون، متفاوت است. سایز سر هر شخص یا به بیان بهتر فاصله‌ی بین دو گوش و حالت گوش در شکل‌گیری این تجربه‌ بسیار کلیدی است. درصد بزرگی از هدفون‌های امروزی با در نظر گرفتن میانگین سایز سر و گوش افراد تولید می‌شود که این موضوع برای افرادی که در مورد این دو فاکتور شاخص‌های نزدیکی به سایز میانگین دارند، وضعیت مطلوب است.

هدفون مخصوص واقعیت مجازی Ossic X

هدفون‌های Ossic X با استفاده از سنسور‌هایی که روی آن تعبیه شده، سایز سر کاربر را تشخیص داده و الگوریتم‌های توسعه یافته توسط این استارتاپ، بصورت نرم‌افزاری بهترین صدای ممکن را ایجاد می‌کنند. برای گوش‌های با سایز متفاوت، اُسیک ایکس چهار درایور مخصوص دارد. درایور بخشی از هدفون است که صدا را ایجاد می‌کند. هدفون‌های معمولی دارای یک درایور هستند که این درایورها نیز برای انتقال صدا به یک گوش معمولی توسعه یافته‌اند.

هدفون مخصوص هدست واقعیت مجازی Ossic X

کالیبره کرن صدا براساس سایز سر و حالت گوش کاربر این امکان را در اختیار اسیک ایکس می‌دهد تا بهترین صدای ساراند را متناسب با ابعاد سر و گوش کاربر در اختیار وی قرار دهد. در واقع کاربران با استفاده از این هدفون‌ها صداها را شبیه به واقعیت می‌شنوند.

استفاده از چند درایور باعث می‌شود تا صدای سه بعدی نیز در مقایسه با یک درایور با کیفیت بهتری اجرا شود. برای مثال می‌توان به صداهایی که از پشت یا جلو به سمت کاربر می‌آیند که بسیار شبیه به واقعیت است. براساس تجربه‌ی نویسنده‌ی مقاله از تک اینسایدر، تجربه‌ی حاصل از استفاده‌ی هدفون اسیک ایکس، با هیچ یک از تجربیات پیشین با هدفون‌های معمولی قابل قیاس نیست.

هدفون مخصوص واقعیت مجازی Ossic X

اسیک ایکس همچنین وضعیت سر کاربر را نیز اندازه‌‌گیری می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا همیشه منبع صدا در وضعیت ثابتی باقی مانده و از این‌رو تجربه‌ای نزدیک به واقعیت را برای کاربران فراهم می‌کند. برای مثال زمانی را در نظر بگیرید که فردی با پای پیاده از روبرو به شما نزدیک می‌شود، وقتی سر خود را به سمت راست بچرخانید، باید صدای قدم‌های فرد مورد نظر را با گوش چپ بشنوید. این مساله‌ای است که اسیک ایکس به همراه هدست‌های واقعیت مجازی به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

نتیجه گیری

براساس تجربیات نویسنده‌ی مقاله، آزمایش اسیک ایکس در کنار هدست واقعیت مجازی وایو وی آر اچ‌تی‌سی، بهترین تجربه‌ی ممکن در دنیای مجازی را رقم می‌زنند. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که در مقایسه با سایر هدفون‌ها، اسیک ایکس به بهترین نحو منبع صدای حاصل در دنیای مجازی را به گوش کاربران انتقال داده و صدا همخوانی زیادی با تصویری که کاربر می‌بیند، دارد.

هدفون مخصوص واقعیت مجازی Ossic X

استارتاپ اسیک محصول جدید خود را که اسیک ایکس نام دارد، در کیک استارتر برای جذب سرمایه‌ای ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری قرار داده بود که تا این لحظه موفق شده ۲۷ برابر هدف سرمایه‌ی خود را جذب کند. براساس آمار ارائه شده در کیک استارتر، اسیک تا این لحظه بیش از ۲.۷ میلیون دلار برای توسعه‌ی این هدست جذب کرده است. پیش فروش می‌شد اسیک ایکس با قیمت ۲۵۰ دلار راهی بازار شود، اما قیمت واقعی آن ۳۹۹ دلار تعیین شده که سال آینده راهی بازار خواهد شد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات