آستون‌ مارتین ونکوئش زاگاتو تلفیق استایل بریتانیایی با هنر ناب ایتالیا

شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
همکاری شرکت آستون‌مارتین و مرکز طراحی زاگاتو در سال ۱۹۶۰ و با طراحی مدل افسانه‌ایDB4 GT شروع شد. از آن تاریخ تا به امروز نام زاگاتو بر روی چند آستون‌مارتین دیگر هم قرار گرفت که هیچ کدام از آنها نتوانستند زیبایی مدل DB4 GT را زنده کنند اما به نظر می‌رسد زاگاتو مسیر خود را دوباره پیدا کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

زاگاتو نه صرفاً یک مرکز طراحی، بلکه دارای خط تولیدی کوچک برای ساختن مدل‌هایی است که خود، آنها را طراحی کرده است و با سفارش مشتریان در هر سال به طور محدودی خودرو تولید می‌کنند. ۵ سال پیش آستون مارتین با همکاری زاگاتو دست به کار ساخت مدلی به نام Vantage Zagato V12 شدند. این کوپه‌ی ۵۱۰ اسب بخاری که با رنگ جذاب و خارق‌العاده‌ای به نام Divalo Red نقاشی شده بود، یکی از بهترین ساخته‌های زمان خویش بود اما در نظر برخی علاقمندان، چندان زیبا نبود. در نهایت تولید این مدل خاص با فروش تنها ۱۵۰ دستگاه به تاریخ پیوست.

Vanquish-Zagato-Concept

اما دوباره آستون‌مارتین و زاگاتو  با محصولی دیگر آمده‌اند تا هوش از سر هر بیننده‌ای ببرند. این محصول جدید، آستون‌مارتین ونکوئش زاگاتو کانسپت نام دارد که در همایشی سالانه به نام  Concorsod’Eleganza Villa d’Este، به تازگی معرفی شده است. در طی این همایش که در هتل Villa d'Este در ایتالیا برگزار می‌شود، معمولا هرساله چند نمونه از خودروهای مفهومی که با الهام گرفتن از مدل‌های گذشته‌ی همان شرکت ساخته شده‌اند، رونمایی می‌شوند.

همانطور که از نام این مدل نیز مشخص است، این خودرو بر پایه‌ی مدل فعلی ونکوئش که موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر دارد، ساخته شده است که با تقویتی ۲۷ واحدی به ۶۰۰ اسب‌بخار رسیده است. طراحی این مدل به طور مشترک توسط زاگاتو و تیمی از طراحان آستون‌مارتین در شهر میلان انجام گرفته است.

Vanquish-Zagato-Concept
Vanquish-Zagato-Concept

از شاخصه‌های اصلی طراحی این مدل که مختص زاگاتو است می‌توان به سقف حبابی شکل، شیشه‌ِی جلوی کشیده همراه با شیشه‌های کناری کوتاه که با همرنگ شدن ستون میانی آنها حالتی یک تکه پیدا کرده‌اند، اشاره کرد.

در ادامه با نگاهی به بدنه به راحتی می‌توان DNA اصلی آستون‌مارتین را در طراحی کلی بدنه به خصوص در دما‌غه‌ی خودرو مشاهده کرد. با اینکه جلوپنجره‌ی عظیم و چراغ‌های جلو باز طراحی شده‌اند اما به راحتی اصالت آستون‌مارتینی خود را حفظ کرده‌اند.

Vanquish-Zagato-Concept

با نگاهی به طراحی قسمت عقب این مدل مخلوطی از طرح‌های فعلی و مدل‌های گذشته‌ی آستون‌مارتین را می‌توان دید. چراغ‌های گرد عقب که در میانشان تیغه ای برآمده همچون شمشیر وجود دارد، یادآور ابر خودروی آستون‌مارتین ولکان است. این قسمت یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های طراحی این خودرو نیز به شمار می‌رود زیرا به نظر می‌رسد طراحان با تلفیقی استادانه آستون‌مارتین DB11 را با آلفارومئو 4C پیوند داده‌اند.

Vanquish-Zagato-Concept

با نگاهی دقیق‌تر به فرم دیفیوزر عظیم پشتی می‌توان فهمید که این طراحان گوشه‌ی چشمی هم به ساختن مدل مخصوصی از آن برای شرکت در مسابقات داشتند که با طراحی و ساخت اسپویلری قابل جدا شدن، خودرویی دو منظوره برای خیابان و پیست طراحی کرده‌اند. البته لازم به یادآوری نیست که به منظور کاهش وزن و افزایش مقامت بدنه، تمامی پنل‌ها از فیبر کربن ساخته شده است. در نهایت وجود ۴ خروجی اگزوز، ضامن شنیده شدن بهتر غرش‌های این موتور نسبت به ۲ خروجی ونکوئش‌های عادی است.

Vanquish-Zagato-Concept

با توجه به سابقه‌ی تولید این سری از مدل‌های آستون‌مارتین – زاگاتو، مطمئناً تعدادی محدود از این خودرو برای مشتریانی بسیار ثروتمند و خاص‌پسند تولید خواهد شد.

نظر شما در مورد این مدل خاص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات