نگاه نزدیک به گوشی ماژولار گوگل

شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوشی ماژولار گوگل که تحت نام پروژه‌ی آرا (Project Ara) در حال طراحی و توسعه است، به سرعت در حال پیشرفت است و گفته می‌شود پروژه‌ی آرا به عنوان اولین گوشی تولیدی توسط گوگل، در سال آینده‌ی میلادی به بازار عرضه می‌شود. به تازگی تصاویر و مشخصاتی از نمونه‌ی اولیه‌ی این گوشی منتشر شده است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پروژه‌ی آرا پروژه‌ای است که گوگل قصد دراد طی آن یک گوشی هوشمند ماژولار تولید کند. گوشی تلفن همراهی که قابلیت تعویض سخت‌افزار دارد و کاربر می‌تواند قطعات مختلف از سخت‌افزارهای آن را تغییر دهد. با آن که ال‌جی با عرضه‌ی جی ۵ اولین گوشی ماژولار هوشمند را ارائه کرد، اما بسیاری کاربران منتظر محصول اختصاصی گوگل هستند چرا که به نظر می‌رسد این گجت امکانات ماژولار بیشتری داشته باشد و البته این حقیقت که آرا توسط خود گوگل ساخته می‌شود نیز برای آنها جذاب است.

گوشی ماژولار گوگل فعلا در مراحل توسعه است و گفته می‌شود نسخه‌ای مخصوص توسعه‌دهندگان در پایان سال جاری میلادی عرضه خواهد شد. گوگل زمان معرفی رسمی این گوشی برای کاربران عادی را سال آینده اعلام کرده است. به هرحال نمونه‌های اولیه از این گوشی ساخته شده‌اند و تیم توسعه‌ی آرا در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته‌اند توضیحاتی در مورد نمونه‌ی اولیه ارائه کرده‌اند و تصاویری نیز از آن منتشر شده است. آن‌چه که مسلم است طراحی نهایی از این نمونه‌ی اولیه زیباتر خواهد بود و نمی‌توان طراحی حاضر را به عنوان محصول نهایی در نظر گرفت. اما مواردی که می‌توان از نمونه‌ی اولیه برداشت کرد، بدین ترتیب هستند:

آرا از لحاظ مکانیکی ساده‌تر است اما امکانات بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارد

نمونه‌ی اولیه‌ی ارائه شده از لحاظ اتصالات بین ماژول‌ها ساده‌تر شده و خبری از مکانیزم‌های آهنربایی یا ارتباطات وایرلس مقاومتی بین آنها نیست. اما امکانات ماژول‌ها و مکان‌های تعبیه شده برای آنها کامل‌تر شده‌اند. محل‌های اتصال نیز با فناوری خاصی محافظت می‌شوند تا اتصال و جدا کردن ماژول‌ها با بهترین کیفیت انجام شود.

باتری نمونه‌ی اولیه نیز قابل تعویض است

در آزمایش‌هایی که روی نمونه‌ی اولیه انجام گرفت، می‌توان باتری آن را نیز در حالت کار خارج کرد و مقدار انرژی کافی برای مدت کوتاهی در فریم گوشی ذخیره می‌شود تا کاربر بتواند باتری خود را تعویض کند و نیازی به ریستارت یا خاموش و روشن کردن گوشی نیز نخواهد بود.

پردازنده در داخل فریم قرار دارد و به عنوان یک ماژول شناخته نمی‌شود

هرچند بسیاری از کاربران علاقه دارند تا توانایی ارتقای پردازنده را نیز داشته باشند، اما طبیعی است که ماژولار کردن پردازنده در نمونه‌ی اولیه بسیار سخت باشد و تیم آرا برای نمونه‌ی اولیه این امکان را حذف کرده‌اند تا بتوانند اولین نسخه را در تاریخ مقرر ارائه کنند.

نام یکی از قطعات سخت‌افزاری، Springboard است

این نام‌گذرای برای افرادی که از تاریخچه‌ی گجت‌های ماژولار اطلاع دارند، جالب است. چرا که اولین دستگاه هوشمند ماژولار، Handspring Visor نام داشت و ماژول‌های آن با نام Springboard شناخته می‌شد. البته Springboard در پروژه‌ی آرا نام ماژول خاصی نیست بلکه نام یکی از قطعات سخت‌افزاری گوشی خواهد بود.

این دستگاه واقعا کار می‌کند!

نمونه‌ی اولیه‌ی گوگل به خوبی کار می‌کند و می‌توان ماژول‌های آن را جابجا کرد. هرچند به نظر نمی‌رسید پروژه‌ی آرا با این سرعت پیشرفت کرده باشد، اما هنوز هم راه زیادی برای عرضه‌ی نهایی این گوشی در پیش است. گوگل باید تلاش کند تا ایرادات نهایی را برطرف کند، سازندگان قطعات سخت‌افزاری را برای ساخت ماژول دعوت کند و البته طراحی گوشی را نیز کمی نازک‌تر و زیباتر کند. البته نمی‌توان انتظار داشت که یک گوشی ماژولار با این امکانات، به نازکی گوشی‌های هوشمند معمولی باشد.

به هر حال به نظر می‌رسد Project Ara و گوشی هوشمند ماژولار گوگل یکی از پروژه‌های مهم برای این شرکت باشد و گوگل قصد دارد با عرضه‌ی این گجت، دوران تازه‌ای را در صنعت گوشی‌های هوشمند شروع کند. نظر شما چیست؟ آیا می‌توان آینده‌ی گجت‌ها را متعلق به محصولات ماژولار دانست؟

Project Ara
Project Ara
Project Ara
Project Ara
Project Ara
Project Ara
Project Ara
Project Ara
Project Ara
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات