گوگل پردازنده اختصاصی سیستم های مبتنی بر یادگیری ماشین را رونمایی کرد

جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل یکی از پیشروترین کمپانی‌ها در زمینه‌ی توسعه‌ی سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین است. این کمپانی که در ماه‌های اخیر TensorFlow را بصورت متن باز در اختیار علاقمندان قرار داد، در کنفرانس توسعه دهندگانش اعلام کرد که در سال‌های اخیر پردازنده‌ی اختصاصی را برای هوش مصنوعی با نام Tensor Processing Unit توسعه داده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یادگیری ماشین را باید از جمله‌ی حوزه‌هایی خواند که گوگل فعالیت گسترده‌ای را در آن دارد. با استفاده از سیستم یادگیری ماشین گوگل که TensorFlow نام دارد، سرویس‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار گرفته است. بهبود جستجوی تصاویر، تحلیل و درک پیام‌های صوتی دریافتی را باید تنها گوشه‌ای از کاربردهای سیستم یادگیری ماشین توسعه یافته توسط گوگل خواند، چراکه بیش از ۱۰۰ سرویس گوگل از سیستم یادگیری ماشین گوگل استفاده می‌کنند.

گوگل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگانش اعلام کرد که در سال‌های گذشته در پشت پرده مشغول طراحی و توسعه‌ی پردازنده‌ی اختصاصی مخصوص یادگیری ماشین بوده است. این پردازنده Tensor Processing Unit نام دارد که به اختصار TPU خوانده می‌شود. گوگل پردازنده‌ی مورد نظر را بصورت اختصاصی برای کار با سیستم یادگیری ماشین TensorFlow بهینه کرده است.

گوگل همچنین به این موضوع اشاره کرده که در یک سال اخیر از این پردازنده در مراکز داده‌ی خود استفاده می‌کنند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط گوگل بهینه‌سازی‌های انجام شده روی این پردازنده قابلیت آن را به اندازه‌ی افزایش داده که عملکرد آن بسیار پیشرفته‌تر از آخرین فناوری‌های مورد استفاده در پردازنده‌های کنونی است، بطوریکه اگر براساس قانون مور نگاهی به آینده‌ی پردازنده‌ها داشته باشیم، پردازنده‌ی یادگیری ماشین گوگل هفت سال جلوتر از نمونه‌های کنونی است.

گوگل اعلام کرده که پردازنده‌ی جدید قادر است تعداد دستورات بیشتری را در هر ثانیه دریافت کرده و زمان کمتری را برای پردازش دستورات زیادی صرف می‌کند. عملکرد بالای این پردازنده این امکان را در اختیار متخصصان گوگل قرار داده تا الگوریتم‌های پیچیده‌ای نظیر آنچه که در آلفاگو شاهد آن بودیم، پردازش کرده و مورد استفاده قرار دهند.

گوگل قصدی برای فروش این پردازنده ندارد و به طور حتم رفته رفته با افزایش اهمیت سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین، شاهد درخشش هر چه بیشتر این پردازنده‌ها خواهیم بود. در صورتی به سیستم‌های یادگیری ماشین علاقه داشته و می‌خواهید با در اختیار داشتن سخت‌افزار مناسب در این زمینه به تحقیق بپردازید، گزینه‌های دیگری نیز در بازار وجود دارند که برای مثال می‌توان به Fathom کمپانی Movidius اشاره کرد که قیمت آن زیر ۱۰۰ دلار بوده و با TensorFlaw نیز سازگار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات