لنوو و موتورولا اشتباهات اچ پی و پالم را تکرار می‌کنند

پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
به تازگی موتو G4های جدید موتورولا معرفی شدند که البته چندان چنگی به دل نمی‌زدند. برخی معتقدند وضعیت این روزهای لنوو و موتورولا شباهت زیادی به اچ‌پی و پالم دارد. می‌گویند کسانی که از گذشته عبرت نمی‌گیرند، محکوم به تکرار آن هستند. با زومیت همراه باشید تا ببینیم این موضوع چقدر برای لنوو و موتورولا صادق است.
تبلیغات

اگر یادتان باشد در جریان کنگره جهانی موبایل، کنفرانس خبری برگزار شد که قرار بود در آن در رابطه با مسیر پیش روی شرکت چینی لنوو صحبت شود اما این کنفرانس بیش از هر چیز دیگری بر تصاحب موتورولا توسط لنوو تاکید داشت. ریک استرلو- مدیر سابق موتورولا در جریان آن رویداد جملاتی بیان کرد که در حافظه تاریخ ثبت شده است:

ما هنوز هم اینجا هستیم با این تفاوت که حالا بخشی در زیر چتر لنوو محسوب می‌شویم بنابراین نام شرکت مادر (یعنی لنوو) را برای خود انتخاب می‌کنیم. 

امروز ریک استرلو در موتورولای سابق یا لنووی فعلی مشغول به کار نیست و به گوگل بازگشته است، همچنین دو گوشی نه چندان جذاب موتو G جدید هم معرفی شده‌اند پس شاید وقت آن باشد که نگاهی به آنچه بر این دو شرکت گذشت داشته باشیم. شاید وقت آن رسیده باشد که تایید کنیم خرید موتورولا توسط لنوو، تکرار اشتباهی بود که اچ‌پی با خرید شرکت Palm مرتکب شد. اجازه دهید قدم به قدم جلو برویم. 

فروشنده شماره یک رایانه‌های شخصی دنیا شرکت موبایل امریکایی را خریداری می‌کند

پالم و موتورولا می‌توانند مدعی چندین مورد از اولین‌های دنیای موبایل باشند و به راستی جزو پیشروان توسعه دستگاه‌های قابل حمل هوشمند هستند. پیش از این که این شرکت‌ها خریداری شوند، روح تازه‌ای در هر دو شرکت به لطف طراحی‌های جدید نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دمیده شده بود.

موتورولا و پالم از پیشروان فناوری موبایل بودند

مدل Pre ساخت شرکت پالم که در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، با ستایش خریداران هم از لحاظ طراحی و هم از نظر عملکردی مواجه شد. در شرایطی که آیفون و رقبای اندرویدی هنوز در ابتدای مسیر بلوغ خود بودند، گوشی Pre‌ ساخت شرکت پالم به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی لقب گرفتن به عنوان پیشرفته‌ترین گوشی هوشمند آن زمان شناخته می‌شد. از سوی دیگر موتورولا در سال ۲۰۱۳ با معرفی گوشی هوشمند موتو ایکس که از نظر ابعاد کوچکتر از سایر رقبای پرچمدار و از نظر قیمت ارزانتر از آن‌ها بود همچنین معرفی موتو E و موتو G‌ با استقبال دوباره مخاطبان روبرو شد. همچنین از آنجا که گوشی‌های این شرکت به طور مستقیم در امریکا تولید می‌شد با توجه بیشتری از سوی مخاطبان روبرو بود.

شرکت موبایل با سوالات موجودیتی مواجه شد 

هر دو شرکت پالم در سال ۲۰۱۰ و موتورولا در سال ۲۰۱۴ سیر صعودی داشتند ولی هنوز نیاز بود که دلیلی برای وجود این شرکت‌ها پیدا شود. پالم در تلاش بود تا بعنوان یک اپراتور کوچک در بازاری متشنج باقی بماند و موتورولا نیز به صورت مرتب خرج روی دست شرکت مادرش یعنی گوگل می‌گذاشت در عین حال تهدیدی برای برتری سامسونگ در دنیای اندروید به شمار می‌رفت. در این بین اچ‌پی و لنوو هر دو در نقش راه فراری برای پالم و موتورولا از راه رسیدند که از قضا هم تجربه کار تولیدی داشتند، هم در مقیاس جهانی فعالیت می‌کردند و هم پول زیادی ذخیره کرده بودند.

moto g4

شاید در حال حاضر کسی یادش نباشد ولی دو سال پیش، موتورولا یکی از نمادهای درخشان طراحی محصولات اندرویدی به شمار می‌رفت. تصمیم این شرکت بر استفاده از اندروید خام برای ارتقای تجربه کاربری باعث شد تا کاربران با رابط کاربری سریع‌تر و بروزرسانی‌های منظم‌تری روبرو باشند.

اوضاع برای پالم و webOS این شرکت حتی درخشان‌تر نیز بود. نرم افزار پالم مدت‌ها جلوتر از زمان خود بود. مدل‌ مولتی تسکینگی که امروزه در اندروید و iOS می‌بینیم نخستین بار در گوشی Pre ساخت شرکت پالم با نرم افزار webOS دیده شد. شاید تنها چیزی که این دو شرکت نیاز داشتند زمان کافی برای توسعه نقاط قوتشان بدون نگرانی‌های مالی بود.

غول رایانه‌های شخصی قول می‌دهد که دخالتی نکند

برای مدت‌ها یان رابین اشتاین-مدیر قدیمی شرکت اپل نشان داد که رهبر خردمندی برای شرکت پالم است. او در تلاش بود تا شرکت پالم را تحت مدیریت خود به نسخه مینی اپل تبدیل کند. صحبت‌های او به سبک اپل بود و سری محصولات پالم شبیه به محصولات اپل توجه زیادی به سادگی داشتند و پیام کاملا واضح این شرکت این بود که بدنبال مخاطبان خاص خود است. چیزی که پالم از سوی اچ‌پی نیاز داشت، پول بود و نشانه‌های اولیه حاکی از این بود که پول را دریافت می‌کند. رابین اشتاین در پست خود ابقا شد و اچ‌پی برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای حفظ تیم رهبری شرکت پالم داشت. 

ابتکار و خلاقیت به فضا و کمی حمایت نیاز دارند تا شکوفا شوند

اگر این داستان به نظرتان آشنا می‌آید به این دلیل است که لنوو هم دقیقا همین کار را انجام داد و پس از خرید موتورولا از گوگل، در فاصله اعلام خرید تا زمانی که قرارداد به صورت رسمی امضا شد، استرلو به عنوان مدیر عملیاتی موتورولا منصوب شد. این انتصاب نشانه دیگری بود برای این که قرار است حتی پس از این خرید هم موتورولا به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد.

به نظر می‌رسید لنوو دریافته است که موتورولا فکرهای خوبی در سر دارد و لنوو فقط نیاز دارد تا برند موتورولا را پرورش دهد و با مشاوره‌های درست آن را به سمت موفقیت رهنمون کند. بدون شک لنوو نمی‌خواست که موتورولا را بخشی از سیاست‌های قبلی خود کند و این شرکت آمریکایی را از مسیر قبلی خود منحرف کند. 

غول رایانه‌های شخصی تصمیمش را عوض می‌کند

بهتر است دوباره به داستان پالم و اچ‌پی باز گردیم. گوشی‌های هوشمند شرکت پالم در زمانی که این شرکت از سوی اچ‌پی خریداری شد، با چه نامی باید به بازار عرضه می‌شدند؟ Palm iPAQs، HP Pres، HPalms یا چیزی دیگری؟ پس از فعل و انفعالات زیاد در نهایت اچ‌پی به این نتیجه رسید که برند خودش بسیار با ارزش‌تر است و بهتر است از نام خودش روی دستگاه‌های مجهز به webOS استفاده کند؛ به این ترتیب نام پر افتخار Palm‌ کنار گذاشته شد. البته این کار هر ضرری که داشت شاید یک خیر هم داشت و آن این بود که محصولات نامناسب بعدی مثل HP TouchPad و Pre 3‌ برند Palm را لکه‌دار نکردند.

وقتی پای دو دلی و تردید به میان بیاید، یکپارچگی سخت‌تر می‌شود

لنوو با پشتکار مثال زدنی مسیر اچ‌پی را طی می‌کند. این شرکت با تغییر نظر خود مبنی بر این که موتورولا فعالیت مستقل خود را داشته باشد، تلاش کرده است که نام موتورولا را کم کم تبدیل به یک نام فرعی کند. اتفاقی که در جریان رویداد CES به اوج خود رسید. مثل HP Pre حالا Lenovo Motos‌ داریم. اسامی که در کنار هم چندان زیبا نیستند. 

بجای شتاب گرفتن، همه چیز معلق باقی مانده است

وقتی بزرگترین فروشنده رایانه‌های شخصی در دنیا باشید، چیزی که اچ‌پی در سال ۲۰۱۰ و لنوو امروز است، با بوروکراسی اداری و مدیریت‌های میانی زیادی روبرو خواهید بود. از سوی دیگر برای این که بهترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند دنیا باشید، نیازمند فکر کردن و تصمیم گرفتن سریع‌تر از رقبا هستید. شرکت پالم به خوبی این موضوع را درک کرده بود و  یان رابین اشتاین در جریان اعلام معامله با اچ‌پی این نکته را متذکر شده که امیدوار است اچ‌پی شریک خوبی برای پالم باشد و روند توسعه webOS‌ را سرعت دهد.  اما چیزی که در عمل بین این دو شرکت اتفاق افتاد، کاملا برعکس بود. آن‌ها با واقعیت‌های یکپارچه‌سازی دو فرهنگ کاری متفاوت در قالب یک تیم روبرو شدند و ماه‌ها طول کشید تا به دید واحدی برای همکاری‌های مشترک دست پیدا کنند. 

حرکت تند موتورولا در ادغام با لنوو کند شد

حالا لنوو و موتورولا هم از همان آسیب‌های بین اچ‌پی و پالم در حال لطمه خوردن هستند. این همان اتفاقی است که البته قابل پیش بینی هم بود؛ شرکت‌های با مقیاس جهانی به راحتی به تیم‌های کوچکتر تبدیل نمی‌شوند و نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که به آرامی از اول کار خود را شروع کنند. لنوو هنوز هم مدعی است که مدیریت بخش موبایل خود را به مدیران سابق موتورولا سپرده است ولی ترکیب قدرت دو طرف چالشی ایجاد کرده است که فعالیت‌های این شرکت را تحت تاثیر قرار داده‌اند. 

حالا با نگاهی به موتو G هایی که به تازگی معرفی شده‌اند به وضوح به نبود مزیت رقابتی در آن‌ها پی می‌بریم. رقبای چینی از نظر طراحی صنعتی موتو‌ها را پشت سر گذاشته‌اند از سوی دیگر پیشرفت‌های نرم افزاری اندروید به حدی رسیده است که دیگر تجربه نرم افزار موتورولا چندان مزیت رقابتی محسوب نمی‌شود. 

یک موتو ایکس پرچمدار جدید ممکن است بتواند بدگمانی‌های ما را نسبت به حال این روزهای موتورولا برطرف کند ولی حتی موتو ایکس جدید نیز در هاله‌ای از ابهام است. به هر حال حتی موتو ایکس خوب هم نمی‌تواند ساختار دینامیکی شرکتی که لبه تیز رقابتی‌اش لابلای مدیریت لایه لایه لنوو کند شده را تغییر دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات