5 دلیل برتری خودرو‌های هاچ ‌بک و سدان ها نسبت به یکدیگر

جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در بین همه‌ی فرم‌های بدنه‌ی خودروهای امروزی، سدان همواره به عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین آنها همچنان به پادشاهی خود ادامه می‌دهد. اما چند سالی است که محبوبیت هاچ‌بک‌های کامپکت رو به افزایش است. اگر شما هم بر سر دوراهی انتخاب بین این دو فرم بدنه قرار گرفته‌اید در ادامه برای یافتن پاسخ سوالتان با ما همراه شوید.
تبلیغات

چند سالی است خودروهای هاچ بک توانسته‌اند محبوبیت خاصی را بدست آورند. در ادامه ابتدا به ۵ دلیل برتری هاچ بک‌ها نسبت به سدان‌ها خواهیم پرداخت

compact

۱- فضای بار بزرگ‌تر

اگر شما  صاحب یک هاچ‌بک هستید، گاهی ممکن است از تمام فضای محفظه‌ی بار خودرو برای حمل وسائل استفاده کنید. در واقع بعضی از هاچ‌بک های کوچک و مدرن در داخل خود جای بیشتری نسبت به یک سدان سایز متوسط به شما ارائه می‌دهند. یکی از امکاناتی که چند سالی است در هاچ‌بک‌ها به صورت استاندارد در آمده، صندلی های تاشونده‌ی سرنشینان عقب است که با خواباندن صندلی‌ها هاچ‌بک کوچک خود را به خودرویی که مخصوص حمل بار است تبدیل خواهید کرد! با این تفاوت که ظاهر خودروی شما بسیار جذاب‌تر است!

compact

۲- انعطاف پذیری

بسیاری از خودروهای امروزی از صندلی‌های دوتکه با قابلیت تاشوندگی استفاده می‌کنند اما هاچ‌بک‌ها از این امکان به شیوه‌ی مخصوص به خود سود می‌برند و در واقع به علت داشتن فضای داخلی جادار می‌توانند مخلوطی از بار و سرنشینان را در مواقعی که سرعت در جابجایی و همراهی یکی یا دو نفر از دوستان نیاز است را برای شما فراهم کنند.

compact

۳- در ظاهر کوچک، از داخل بزرگ

در خودروهای هاچ‌بک بدون اینکه ابعاد خودرو بزرگ و جا‌گیر باشد، شما فضای داخلی بسیار خوبی در اختیار خواهید داشت. در واقع خودروهای هاچ‌بک فضای داخلی برابر و بیشتری نسبت به مدل سدان خود بدون افزایش اندازه‌های بدنه به شما ارائه می‌کنند. این امکان زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که شما در شهر و یا مکانی که جای پارک در آن به سختی پیدا می‌شود، زندگی کنید. با هاچ‌بک‌های کامپکت واقعا در پیدا کردن جای پارک به دردسر کمتری دچار خواهید شد.

compact

۴- فضای سرِ بیشتر برای سرنشینان عقب

ارتفاع سقف خودروهای هاچ‌بک‌ در مقایسه با سدان‌ مقداری بیشتر است که اشاره به قابلیت‌های باربری و حمل وسایل بزرگ دارد. اما همین ارتفاع بیشتر باعث فضای بیشتر بالای سر خواهد شد. سرنشینان صندلی عقب لازم نیست برای پیدا کردن فضای راحتی برای سرِ خود، گردن خود را کج کرده و به آن فشار بیاورند.

compact

۵- دید عالی

به علت اینکه معمولا هاچ‌بک‌ها به صورت ساختاری مقداری از سدان‌ها عمودی‌تر ساخته می‌شوند، در تولیدشان از مقدار بیشتری از شیشه‌های جانبی استفاده می‌شود. این بدان معناست که رانندگی با آن به علت دید بهتری که از پنجره‌ها به بیرون دارید، راحت‌تر خواهد بود. اکثر هاچ‌بک‌های امروزی به علت داشتن شیشهِ عقب قائم، دید بهتری نسبت به آینه‌های جانبی از عقب خودرو به شما می‌دهند.

 در ادامه به ۵ نقطه ضعف هاچ‌بک‌ها در برابر سدان‌ها می‌پردازیم

compact

۱- (در مواردی) مصرف سوخت بالاتر

بعضی اوقات برای لذت بردن از قابلیت‌های هاچ‌بک‌ها باید مصرف بهینه‌ی سوخت آنها را نادیده گرفت. به علت طول کمترِ هاچ‌بک‌ها قابلیت آیرودینامیکی آنها نیز مقداری تضعیف شده است. به همین علت ممکن است کمی افزایش مصرف سوخت را شاهد باشید که در مقابل کاربری‌های متفاوت و بیشتری که ارائه می‌دهند برای تعدادی از خریداران قابل چشم‌پوشی است.

compact

۲- وزن اضافه

همه‌ی قابلیت‌های فراوانی که در خودروهای هاچ‌بک و استیشن واگن‌ها وجود دارد، به صرف هزینه‌ای مانند وزن اضافه در مقابل خودروهای سدان منجر خواهد شد. قسمت‌های اضافه شده مانند سقف امتداد یافته، تقویت سیستم تعلیق عقب(برای تحمل وزن بیشتر بار و خود بدنه)، شیشه‌های بزرگتر، نصب سیستم برف‌پاک‌کن و متعلقاتش و در نهایت چراغ‌های بزرگتر ممکن است به افزایش وزن بیشتر از ۵۰ کیلو‌گرمی منجر شود که امکان دارد نحوه‌ی تقسیم و توزیع وزن خودرو بر روی محور‌های عقب و جلوی خودرو را به‌هم بریزد.

compact

۳- شیشه‌ی عقب با طراحی غلط تمام امتیازات هاچ‌بک‌ها را نابود می‌کند

مانند خودروهای کراس‌اُور کوچک، فاکتور مهمی که می‌تواند باعث افزایش قابلیت‌های استفاده و یا سلب این موارد شود، طراحی شیشه‌ی عقب است. اگر هاچ‌بک اسپرتی با خطوط سقف خمیده مد نظرتان است، فضای کافی سرِ سرنشینان عقب و محل قراردادن اسباب و وسائل زیادی نصیبتان نخواهد شد.

compact

۴- قیمت برخی مدل‌ها ممکن بالاتر باشد

برخی از خودروسازان، خودروهای هاچ‌بک را فقط با تجهیزات رفاهی بالا و در مدلی خاص به فروش می‌رسانند که ممکن است برای همه قابل خریداری نباشد. به‌طور مثال هیوندای i20 مدل 2015 در کشورمان فقط با موتور ۱.۴ لیتری و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۴ سرعته به صورت شرکتی با قیمت ۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد در حالی که این خودرو با موتور ۱.۲ لیتری با جعبه دنده‌ی دستی هم تولید شده است که واردکننده این مدل را برای فروش ندارد.

compact

۵- دسترسی به هاچ‌بک‌ها ممکن است سخت باشد

به طور کلی هاچ‌بک‌ها محبوب‌ترین فرم بدنه در کشورهای اروپایی به شمار می‌روند اما در قاره‌ی آمریکا این مسئله به طور کامل با برتری سدان‌ها همراه است. پس امکان خرید مدلی خاص از یک هاچ‌بک در آمریکا ممکن است بسیار سخت باشد. اما با توجه به نیازهای بازارهایی مانند کشورهای در حال توسعه و کمبود فضاهای خالی در شهر برای پارک کردن، بهتر است با در نظر گرفتن همه‌ی مسائل و نیاز‌ها، خودروی مورد نظر خود را سفارش دهید و تا تحویل آن صبور باشید.

حال با اطلاع از نکات مثبت و منفی هاچ‌بک‌ها آیا حاضرید در خرید بعدی آنها را ‌هم در لیست خود قرار دهید یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات