تیم کوک پس از پکن به هند می‌رود

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیر عامل کمپانی اپل در ادامه‌ی سفر کاری روز دوشنبه‌ی خود به پکن، به هند می‌رود. او در این سفر علاوه بر بازدید از اپل استورهای این کشور، با نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد. کارشناسان معتقدند که این سفر تیم کوک در راستای افزایش سهم اپل در بازار موبایل کشورهای پرجمعیتی همچون چین و هند است.
تبلیغات

تیم کوک برای نخستین بار پس از انتصابش به عنوان مدیر عامل اپل به هند سفر می‌کند. او در این سفر با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و گفتگو خواهد کرد. ظاهرا اپل قصد دارد میزان سهم خود را در بازار گوشی‌های هوشمند پر جمعیت‌ترین کشورهای جهان یعنی چین و هند افزایش دهد. کوک در این سفر با شماری از کارکنان اپل در هند نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد. این نخستین دیدار بین کوک و نارندرا مودی نیست. او سال گذشته نیز در آمریکا با نخست وزیر کنونی هند دیدار و گفتگو کرده است.

تیم کوک و نخست وزیر هند

محور سخنان کوک و مودی هنوز مشخص نیست، اما احتمالا حول تصمیم اخیر دولت هند برای تصویب خرده فروشی‌های اپل تحت یک نام واحد و جلوگیری از فروش آیفون‌های تعمیر شده در کشور است. هم‌زمان با کاهش رشد فروش گوشی‌های هوشمند در چین و نزدیک شدن بازار این کشور به مرز اشباع، هند و بازار آن ارزش ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و کمپانی‌های مختلف در صدد به دست آوردن سهمی از بازار این کشور هستند. اپل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ماه گذشته اپل اعلام کرد که حدود ۵۶ درصد افزایش درآمد کلی را در سه ماهه‌ی ابتدایی سال جاری در هند تجربه کرده است، در حالی که برنامه‌ریزی این کمپانی روی افزایش ۲۵ درصدی فروش آیفون در هند است. افزایش درآمد اپل در هند به دلیل فروش نسبتا خوب گوشی‌های ارزان قیمتی همچون آیفون ۵ اس است. مدلی که هم اکنون با آیفون SE جایگزین شده است. سیاست جلوگیری از فروش آیفون‌های تعمیر شده در هند که توسط دولت این کشور تصویب شده است می‌تواند بر افزایش میزان سود پیش‌بینی شده‌ی اپل از بازار هند تاثیر گذاشته و سهم آن را که حدود ۲ درصد تخمین زده می‌شود با رکود مواجه کند.

اپل تایید کرده است که به زودی یک مرکز توسعه‌ی تکنولوژی ۲۵ میلیون دلاری در حیدرآباد هند تاسیس خواهد کرد. این مرکز بر روی سیستم نقشه‌ی اپل تمرکز کرده و بیش از ۱۵۰ کارمند خواهد داشت. گزارش‌ها حاکی است، شریک تجاری اپل یعنی کمپانی فاکسکان که مسئول تولید آیفون‌های این کمپانی است نیز به زودی یک مرکز تولید یا مونتاژ قطعات آیفون را در مهاراشترای هند تاسیس خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات