گیربکس ۱۰ سرعته شورلت کامارو ZL1 بهتر از PDK پورشه عمل می‌‌کند!

یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شورولت ادعا می‌کند جعبه‌دنده‌ی جدید ۱۰ سرعته‌ی این شرکت که در مدل کامارو ZL1 عرضه می‌کند، در تعویض دنده های ۱، ۲ و ۳ سریع‌تر از جعبه‌دنده‌ی فوق‌العاده‌ی PDK پورشه است. برای اطلاع از جزئیات این خبر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

جعبه دنده‌ی ۱۰ سرعته‌ی خودکار جدیدی که جنرال موتورز در کامارو ZL1 قرار داده، توجه بسیاری را به خود جلب و سروصدای زیادی به پا کرده است. آخرین و تعجب بر انگیزترین اخبار پیرامون این جعبه‌دنده، ادعای سازنده مبنی بر عملکرد بهتر آن در مقایسه با جعبه‌دنده‌ی بسیار پیشرفته و فوق العاده‌ی پورشه با نام PDK است.

جعبه‌دنده‌ی PDK پورشه که تقریبا در تمامی خودروهای اسپرت این شرکت عرضه می‌شود، بی‌شک بهترین جعبه‌دنده‌ی دو کلاچه‌ی جهان است. با توجه به این که PDK یکی از سریع‌ترین جعبه دنده‌های موجود در جهان است، پس برای اثبات ادعای شورولت حتما نیاز به محیط کنترل شده و تجهیزات آزمایشگاهی دقیق خواهد بود.

camarozl1

بر اساس نتایجی که شورولت منتشر کرده، جعبه‌دنده‌ی خودکار ۱۰ سرعته‌ی این شرکت در تعویض دنده‌های ۱، ۲ و ۳ به ترتیب ۳۶، ۲۷ و ۲۶ درصد سریع‌تر از PDK پورشه عمل می‌کند. اما چه چیزی به شورولت کمک کرده تا به چنین نتایج حیرت‌انگیزی دست پیدا کرده و بتواند با یک جعبه‌دنده‌ی ساده‌ی خودکار، عملکردی بهتر از انواع دوکلاچه را ارائه دهد؟ راز این موفقیت در استفاده از تعداد زیادی کلاچ است.

درون این جعبه دنده‌ی ۱۰ سرعته ۶ عدد صفحه کلاچ وجود دارد که وجود آنها این جعبه‌دنده را قادر می‌سازد تا رفتار و عملکردی در حد انواع دوکلاچه را از خود نشان دهد. برای مثال زمانی که راننده درخواست دنده‌ی بالاتر را می‌دهد، این جعبه دنده، دنده‌ی بعدی را از قبل آماده و درگیر کرده است؛ درست همانند PDK پورشه، با این تفاوت که بر خلاف نمونه‌های دوبل کلاچ، این جعبه‌دنده درست همانند انواع خودکار معمولی از یک مبدل گشتاور (تورک کانورتور) استفاده می‌کند.

گیربکس خودکار شورولت کامارو zl1

بنا به گفته‌ی دن نیکولسون نایب رئیس بخش نیرو محرکه‌ی جنرال موتورز، این جعبه‌دنده قابلیت تعویض دنده‌ای در حد بهترین‌های جهان را برای راننده به ارمغان می‌آورد؛ در حالی که تمام این عملکرد عالی از مکانیزم جعبه‌دنده‌های خودکار عادی بدست آمده است. این جعبه‌دنده‌ی فوق‌العاده توسط پروژه‌ی مشترک جنرال موتورز و فورد تولید شده است.

نظر شما در رابطه با تکنولوژی نوین جنرال موتوز چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات