ارتقای شغلی و بایدها و نبایدهایی برای دستیابی به آن

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ارتقای شغلی یکی از مسائلی است که اکثر کارمندان در طول زمان اشتغال به آن فکر می‌کنند. هیچ کارمندی دوست ندارد برای مدتی طولانی در یک جایگاه شغلی ثابت و بدون ارتقا و افزایش حقوق کار کند. کسب ارتقای شغلی بیش از سیاست‌های هر شرکت، به رفتار افراد و تلاش آنها بستگی دارد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اگر شما به عنوان یک کارمند مشغول به کار هستید، حتما تا کنون به دفعات زیاد به ارتقای شغلی و بهبود وضعیت درآمد خود فکر کرده‌اید. صرفنظر از سیاست‌های کلی شرکت یا سازمانی که در آن مشغول به فعالیت هستید، این فعالیت و رفتار شما است که مشخص می‌کند شما در جایگاه شغلی خود ارتقا پیدا می‌کنید یا خیر.

برخی رفتارها و عادت‌ها هستند که افراد را از رسیدن به ارتقای شغلی باز می‌دارند. تعدادی از این رفتارها بدین ترتیب هستند:

هیچ‌گاه برای ارتقای شغلی درخواست نمی‌کنید

طبق مطالعات انجام شده، ۵۶ درصد از کارکنان در طول مدت اشتغال خود، درخواستی مبنی بر ارتقای جایگاه شغلی ارائه نمی‌کنند و زنان در این بین بیش از مردان از ارائه‌ی این درخواست خودداری می‌کنند. همین گزارش نشان می‌دهد حدود دو سوم افرادی که درخواست ارتقای شغلی خود را مطرح می‌کنند، صرفنظر از جنسیت، به نتیجه‌ی دلخواه خود می‌رسند.

شما نباید انتظار داشته باشید که ارتقای شغلی مانند هدیه‌ای از آسمان برای شما فرود بیاید. باید برای کسب آن تلاش کنید. شما به عنوان یک کارمند هر چقدر هم که تلاش کنید و مدیرتان تلاش شما را ببیند، باز هم برای ارتقای حقوق یا جایگاه شما اقدامی انجام نمی‌دهد. مگر این که درخواست خود را ارائه کنید. فرنوش ترابی، یک کارشناس امور مالی شخصی است که در این باره می‌گوید: "حقوق شما بر پایه‌ی شایستگی شما نیست، بلکه بر پایه‌ی آن چیزی است که در مورد آن مذاکره می‌کنید."

ارتقای شغلی

زودتر از موعد درخواست می‌کنید

تحقیقات نشان می‌دهد ۴۰ درصد افراد انتظار دارند هر سال ارتقای شغلی داشته باشند. حال این که این طرز تفکر اشتباه و خطرناک است. سوفیا آموروسو (Sophia Amoruso) به عنوان یک میلیونر خودساخته در این باره می‌گوید: "شما برای کسب ارتقای شغلی باید بسیار تلاش کنید و انتظار نداشته باشید که این کار در دوره‌های زمانی ۴ یا ۸ ماهه اتفاق بییفتد. حداقل یک سال باید در یک موقعیت شغلی باشید و بیش از آن چه از شما انتظار می‌رود کار کنید تا شایستگی درخواست ارتقای شغل را کسب کنید. باید به گونه‌ای کار کنید که حضور شما برای رئیس‌تان ضروری شود."

در زمان درخواست ارتقا، به طور کامل آماده نیستید

سعی کنید در جلسه‌ای که قصد دارید درخواست خود را مطرح کنید، با آمادگی کامل و اطلاعاتی جامع از توانایی‌ها، موفقیت‌ها و تجربیات خود وارد شوید. تنها ارائه‌ی درخواست کافی نیست و باید بتوانید از درخواست خود دفاع کنید. بعلاوه، مطالعه‌ای روی آمار حقوق و مزایای افرادی با موقعیت مشابه خود داشته باشید. فراموش نکنید که ۸۰ درصد از احتمال موفقیت شما در این جلسه، در بیرون از آن رقم می‌خورد.

نمی‌دانید که چه می‌خواهید

قبل از جلسه، اهداف خود را مشخص کنید. به این سوالات پاسخ دهید که چه مقدار ارتقای جایگاهی و درآمدی نیاز دارید و حداقل درآمدی که حاضرید قبول کنید چقدر است. اگر این اهداف را قبل از جلسه آماده نکنید، در طول جلسه به حالتی انفعالی رفتار خواهید کرد و ممکن است پیشنهاداتی پایین‌تر از آن‌چه در نظر دارید را قبول کنید.

مدیر شما مطمئن است که شغلتان را تغییر نمی‌دهید

وقتی مدیر شما مطمئن باشد که شما هیچ‌گاه شغل فعلی را رها نمی‌کنید، تلاشی برای افزایش حقوق شما یا ارتقای جایگاه شما انجام نخواهد داد. مدیر شما باید بداند در صورتی که نیازهای مادی و معنوی شما را در محیط کار برآورده نکند، ممکن است یکی از نیروهای عالی خود را از دست بدهد. فراموش نکنید که قبل از آن حتما باید شایستگی خود را ثابت کرده باشید و بعلاوه به نوعی نشان داده باشید که افراد زیادی در بازار کار به دنبال تخصص و مهارت شما هستند.

ارتقای شغلی

به دنبال حقوق عادلانه هستید

هیچ‌گاه برای رسیدن به "حقوق عادلانه" تلاش نکنید. بلکه تلاش کنید حداکثر حقوق و مزایایی که مدنظر دارید را دریافت کنید. مذاکراتی که بر مبنای حقوق عادلانه انجام شوند، مدیر شما را در حالت دفاعی قرار می‌دهند و او می‌تواند به راحتی با مثال‌هایی به شما ثابت کند که حقوق فعلی شما عادلانه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات