پهپادی که مانند حشره روی دیوار صاف می‌نشیند

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه استنفورد موفق شدند تا پهپادی بسازند که همچون حشره روی دیوار عمودی یا افقی فرود می‌آید. با زومیت همراه باشید تا در ادامه‌ی مطلب، ویدیو مربوط به این پهپاد را به نظاره بنشینید.
تبلیغات

محققان استندفورد پهپاد جدیدی را ساخته‌اند که قادر است روی هر دیواری فرود بیاید. این پهپاد به کمک یک دم سفت و سخت و دو برآمدگی میکروسکوپی تعادل خود را روی دیوار حفظ می‌کند و به دیوار می‌چسبد. عملکرد این پهپاد شبیه به نحوه‌ای حرکت و ایستادن حشرات بر روی دیوار است.

دانلود ویدیو

نسخه‌ی ابتدایی از این پهپاد پیش‌تر و در ابتدای سال جاری میلادی معرفی شد، اما ویدیوی تازه آن امروز منتشر شده است تا به خوبی با پیشرفت کار محققان در ساخت این محصول آشنا شویم. آن‌ها موفق شده‌اند تا این پهپاد را برای ساخت انبوه آماده کنند و آن را در فضای بیرون از آزمایشگاه به پرواز درآورند. مورگن پاپ در این رابطه گفته است:

هرچند ما هنوز تا نسخه‌ی نهایی کمی فاصله داریم، اما بیش از همیشه به نسخه‌ی نهایی از پهپادی که در فضای خارج از آزمایشگاه قابل استفاده باشد، نزدیک شده‌ایم.

اگر به ویدیو دقت کنید متوجه شباهت عملکرد این پهپاد با پشه‌ها و عنکبوت‌ها در زمینه‌ی ایستادن بر روی دیوار عمودی خواهید شد.

اما کارکرد این پهپاد چه خواهد بود و به چه دلیل ساخت چنین پهپادی، دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود؟ اگر پهپادها قادر باشند روی سطح دیوار بنشینند، می‌توانند زمانی که در حال فیلم‌برداری یا ارسال اطلاعات هستند، روی دیوار استراحت کنند و انرژی خود را ذخیره کنند و پس از اتمام کار خود مجددا به پرواز درآیند. همچنین اگر پهپادها به پنل خورشید مجهز شوند می‌توانند وقتی روی دیوار ایستاده‌اند، شارژ شده و مسافت طولانی‌تر را طی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات