گزارش مالی انویدیا در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶: عملکرد فوق العاده با وجود رکود بازار پی‌ سی

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بسیاری از کمپانی‌هایی که در حوزه‌ی تولید محصولات مرتبط با رایانه‌های شخصی یا همان پی‌سی‌ها فعالیت می‌کنند، از نظر درآمدزایی با توجه به کاهش فروش پی‌سی‌ها وضعیت چندان مساعدی ندارند، هرچند انویدیا با انتشار گزارش مالی خود آغاز سالی بسیار خوب را نوید داده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

انویدیا گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی خویش را منتشر کرده که نشان از عملکردی درخشان برای این کمپانی در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی دارد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط این کمپانی انویدیا در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی درآمدی ۱.۳۰۵ میلیارد دلاری را کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی نشان از افزایشی ۱۳ درصدی دارد. این افزایش در حالی است که بسیاری از کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی تولید محصولات مرتبط با پی‌سی‌ها در ماه‌های اخیر با کاهش درآمد و گزارش کاهش درآمد روبرو بوده‌‌اند. انویدیا اعلام کرده که افزایش درآمد این کمپانی برگرفته از رشد تجارت پردازنده‌های گرافیکی، دیتاسنتر و فناوری‌های مرتبط با خودروهای هوشمند است. حاشیه‌ی سود انویدیا از فروش محصولاتش بیش از ۵۷.۵ درصد گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته نشان از افزایش ۰.۸ درصدی دارد. درآمد عملیاتی این کمپانی نیز با افزایش ۳۹ درصدی به بیش از ۲۴۵ میلیون دلار رسیده و سود خالص کسب شده توسط انویدیا نیز شاهد افزایشی ۴۶ درصدی و رسیدن به مرز ۱۹۶ میلیون دلار بوده است. در نهایت انویدیا در ازای هر سهم خود درآمدی ۰.۳۳ دلاری را کسب کرده است.

پردازنده‌های گرافیکی سهم بزرگی از درآمد کسب شده توسط انویدیا را به خود اختصاص داده‌اند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، درآمد انویدیا از پردازنده‌های گرافیکی این کمپانی بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است که برگرفته از رشد فروش سری جی‌فورس است. انویدیا اخیرا آخرین دستاورد خود را که معماری پاسکال بود در کارت‌های گرافیک GTX 1080 و GTX1070 رونمایی کرد که در آینده‌ی نزدیک باید شاهد عرضه‌ی آن‌ها به بازار باشیم. در فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی درآمد انویدیا از محل پردازنده‌های گرافیکی تگرا بیش از ۱۶۰ میلیون دلار گزارش شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی نشان از افزایشی ۱۰ درصدی دارد.

درآمد بخش پلتفرم انویدیا نیز شاهد افزایشی ۱۷ درصدی بوده و کل درآمد آن به ۶۸۷ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. این افزایش درآمد با توجه به افزایش درآمد صنعت بازی‌های رایانه‌ای دور از انتظار نیست. همچنین درآمد کسب شده از پردازنده‌های گرافیکی quadro نیز که در کاربردهایی نظیر شبیه‌سازی تصاویر و تصویرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شاهد افزایشی ۴ درصدی بوده و به بیش از ۱۸۹ میلیون دلار رسیده است.

محصولات دیتاسنتر انویدیا نیز که شامل Tesla و GRID می‌شود، با افزایشی ۶۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی به بیش از ۱۴۳ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. این افزایش درآمد به دلیل بالا رفتن تقاضا به منظور توسعه‌ی راهکارهای مبتنی بر سرویس‌های یادگیری عمیق است.

درآمد انویدیا در حوزه‌ی تولید خودروهای هوشمند نیز که با تمرکز روی فروش تراشه‌های تگرا است، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده بیش از ۱۱۳ میلیون دلار از درآمد ۱۶۰ میلیون دلاری فروش تراشه‌های تگرا متعلق به بخش خودروسازی است که آمار بسیار جالب توجهی است. آمار ارائه شده نشان از این دارد که این کمپانی انویدیا برای تمرکز روی صنعت‌ خودروها به جای گوشی‌های هوشمند در تراشه‌های تگرا تصمیم صحیحی اتخاذ کرده است. در نهایت، باید به درآمد ۶۶ میلیون دلاری این کمپانی از محل فروش گواهی استفاده از پتنت‌ها به اینتل نیز اشاره کرد.

آمار ارائه شده توسط انویدیا در گزارش مالی، به فعالیت‌های این کمپانی برای معماری مکسول مربوط بوده و هنوز خبری از پردازنده‌های گرافیکی سری پاسکال نیست. پیش‌بینی خود انویدیا نشان از این دارد که این کمپانی در فصل دوم سال جاری میلادی درآمد ۱.۳۵ میلیارد دلاری را با احتمال افزایش یا کاهش ۲ درصدی به جیب خواهد زد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات