دوربین گوشی‌ های نکسوس گوگل احتمالا از فرمت RAW پشتیبانی می‌‌کنند

پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از مزیت‌های استفاده از محصولات سری نکسوس، تجربه کار با اندروید خالص و دریافت سریع بروزرسانی‌های این سیستم‌عامل است. علاوه بر این گوگل امکانات خاصی را گاهی فقط برای این دستگاه‌ها ارائه می‌کند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در فایل نصبی جدیدترین نسخه اپلیکیشن دوربین گوگل، مشخص شده که این اپ احتمالا به زودی از فرمت RAW نیز پشتیبانی خواهد کرد و این قابلیت ظاهرا فقط برای دستگاه‌های نکسوس در دسترس خواهد بود. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گرفتن عکس‌های با کیفیت در گوشی‌های هوشمند فقط به بالا بودن مگاپیکسل دوربین بستگی ندارد، بلکه عوامل دیگری چون گشودگی دیافراگم، فاصله کانونی، فوکوس یا تثبیت‌گر اپتیکال تصویر نیز از جمله مواردی هستند که در کیفیت عکس نهایی تاثیر دارند. همچنین برای ثبت اطلاعات فراوان یک عکس با کیفیت باید فرمت مناسبی را انتخاب کرد و به همین دلیل بسیاری از عکاسان حرفه‌ای به استفاده از فرمت RAW روی آورده‌اند. حالا به نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد پشتیبانی از این فرمت را در اپلیکیشن دوربین خود ارائه دهد و در این صورت کاربرانی که از دستگاه‌های نکسوس استفاده می‌کنند قادر خواهند بود تا تصاویر بهتر و با کیفیت‌تری را به ثبت برسانند.

google camera

متاسفانه تا این لحظه گوگل پشتیبانی از فرمت RAW را تایید نکرده، اما با نگاهی به فایل APK جدیدترین نسخه اپلیکیشن Google Camera می‌توان با اطمینان گفت که این کمپانی در حال تست ویژگی یاد شده است. در فایل‌های متنی موجود در فایل APK اپلیکیشن مورد اشاره، عبارت RAW+JPEG دیده شده که احتمالا در این حالت عکس‌برداری، تصویر ثبت شده در دو فرمت ذخیره خواهد شد. در این صورت عکس گرفته شده با کیفیت بالا و در فرمت RAW نیز به ثبت می‌رسد که می‌توان بعدا آن را در نرم‌افزارهای ویرایش عکس حرفه‌ای مورد استفاده قرار داد. همچنین در این حالت یک عکس با فرمت JPG به ثبت می‌رسد که می‌توان از آن به عنوان پیش‌نمایش تصویر و نیز اشتراک گذاری بهره برد.

اما احتمالا حالت RAW+JPEG فقط برای دستگاه‌های نکسوس در نظر گرفته شده و در دیگر محصولات اندرویدی قابل استفاده نخواهد بود. این تئوری بر اساس حالت تصویربرداری HDR+ که آن هم فقط مختص برخی از مدل‌های دستگاه‌های نکسوس در نظر گرفته شده بود، ارائه شده است.

با توجه به وجود این محدودیت، احتمالا بسیاری از کاربران اندرویدی از اضافه شدن این قابلیت خوشحال نخواهند شد، ولی با این حال دارندگان دستگاه‌های نکسوس می‌توانند امیداور باشند که به زودی قابلیت ثبت عکس در فرمت RAW برای گوشی هوشمند آن‌ها ارائه شود.

اینکه در دستگاه‌های نکسوسی بتوان با فرمت RAW عکس‌برداری کرد، یک مزیت نسبت به دیگر محصولات اندرویدی محسوب می‌شود. چراکه دارندگان محصولات نکسوس علاوه بر امکان استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث دوربین، حالا امکان بسیار خوب ثبت عکس با فرمت RAW را نیز در اختیار خواهند داشت.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات