گزارش مالی آمازون در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶: بهترین فصل آمازون با کسب سود ۵۱۳ میلیون دلاری

یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی آمازون نیز گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی را منتشر کرده که براساس آن این کمپانی موفق شده تا سود خالص ۵۱۳ میلیون دلاری را از درآمد ۲۹.۱ میلیارد دلاری به جیب بزند. آمازون بالاخره پس از ماه‌ها تلاش موفق شده تا درآمد تولیدات سخت‌افزاری خود را افزایش داده و به سوددهی برساند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

آمازون در سال‌های اخیر تلاش‌ زیادی را به کار بسته تا در حوزه‌ی سخت افزار به پایداری رسیده و درآمد خود از تولید محصولاتش را بیش از پیش افزایش دهد. این کمپانی شکست‌هایی را نیز در این مسیر تجربه کرده که از جمله‌ی آن می‌توان به گوشی هوشمند فایرفون اشاره کرد. البته اخیرا آمازون محصولی چون بلندگوی اکو را روانه‌ی بازار کرده که از وجود دستیار صوتی هوشمند آلکسا بهره می‌برد. همچنین باید از استیک فایر تی وی‌ نیز اسم برد که به یک محصول موفق برای آمازون تبدیل شده است. در کنار محصولاتی که از آن‌ها اسم بردیم، تبلت‌های ۵۰ دلاری کیندل نیز در کنار کتابخوان کیندل Oasis وجود دارند که طیف خوبی از محصولات سخت‌افزاری را برای این کمپانی شکل داده‌اند.

آمازون با انتشار گزارش مالی خود به کسب درآمدی ۲۹.۱ میلیارد دلاری در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی اشاره کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن نشان از افزایشی ۲۸ درصدی دارد. این کمپانی از درآمد قریب به ۳۰ میلیارد دلاری خود بیش از ۵۱۳ میلیون دلار سود خالص به جیب زده است. این برای اولین بار است که آمازون موفق شده تا سودی این چنین را در تاریخ خود به ثبت برساند. در صورتی که به ضرر خالص ۵۳ میلیون دلاری این کمپانی در مدت مشابه سال ۲۰۱۵ نگاهی بیاندازیم، به پیشرفت صورت گرفته در آمازون و درآمدزایی این کمپانی پی خواهیم برد. به نظر می‌رسد جف بزوس، موفق شده تا بالاخره به هدف طولانی مدت خود رسیده و بخش سخت‌افزار در این کمپانی را به سوددهی برساند.

جف بزوس در جریان ارائه‌ی گزارش مالی این کمپانی چنین اظهار نظر کرده است:

محصولات سخت‌افزاری آمازون را باید پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی خواند. در فصل جاری میلادی کاربران دو برابر بیشتر از فصل گذشته‌ی میلادی اقدام به خرید تبلت‌های این کمپانی کرده‌اند. بلندگوی هوشمند آمازون که اکو نام دارد، آغاز بسیار خوبی داشته و ما موفق نشده‌ایم تا تولید این محصول را به اندازه‌ی تقاضا از آن به پیش ببریم. ما محصولات بسیار باکیفیتی را با قیمت بسیار نازل تولید می‌کنیم و از استقبال کاربران در قبال سیاستی که اتخاذ کرده‌ایم‌، بسیار هیجان زده شده‌ایم.

گزارش مالی ارائه شده توسط آمازون، پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان در وال استریت را پشت سر گذاشته است. برآوردهای انجام شده توسط رویترز نشان از این داشت که این کمپانی با سود ۵۸ سنتی به ازای هر سهم موفق به کسب درآمد ۲۷.۹۸ میلیارد دلاری خواهد شد، حال آنکه سود کسب شده به ازای هر سهم توسط آمازون، رقم ۱.۰۷ دلار ثبت شده است. پس از انتشار گزارش مالی آمازون، سهام این کمپانی ۱۲ درصد افزایش داشت. در طول ۱۲ ماه گذشته، سهام آمازون بیش از دو برابر افزایش یافته که دلیل آن سوددهی پایدار این کمپانی است.

بلندگوی Echo آمازون

البته سخت‌افزار را باید یکی از موتورهای درآمدزایی مهم کمپانی خواند. به طور حتم ارائه‌ی سرویس‌های ابری و رایانش ابری این کمپانی بخش دیگری از درآمد آمازون را شکل می‌دهد. سرویس وب آمازون با کسب درآمد ۲.۵۷ میلیارد دلاری، سه برابر شده و سود سود خالص کسب شده توسط این بخش به بیش از ۶۰۴ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایشی ۶۴ درصدی دارد.

سرورهای آمازون این روزها میزبان سرویس‌های کمپانی‌هایی نظیر نتفلیکس و اسپاتیفای است، از این‌رو این کمپانی در نظر دارد تا براساس برنامه‌های بلندمدتش، به سرمایه‌گذاری در این بخش پرداخته تا در برابر رقبایی نظیر گوگل و مایکروسافت، همچنان با قدرت به پیش برود.

البته وضعیت برای تمام بخش‌های آمازون ایده‌آل نیست و سایر بخش‌های این کمپانی نظیر تجارت بین‌الملل همچنان شاهد ضرردهی است. براساس اطلاعات ارائه شده، بخش بین‌الملل این کمپانی شاهد از دست رفتن ۱۲۱ میلیون دلار بوده که البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ضرر ۱۵۸ میلیون دلاری، نشان از بهبود دارد. آمازون سرویس پخش رستوران و سوپرمارکت خود را در آمریکا و اغلب نقاط دنیا به راه‌ انداخته و هزینه‌های این سرویس نیز روز به روز در حال افزایش است.

هرچند آمازون موفق شده تا به سوددهی برسد، اما همچنان راضی نگه داشتن سرمایه گذاران امری بس دشوار است. این کمپانی همچنان در حال سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک سرویس پخش قدرتمند، راه‌اندازی تحویل کالا با پهپاد و بهبود سرویس‌های ابری در کنار سرویس آلکسا است. چیزی که این روزها به نظر می‌رسد، پشت سرگذاشتن نگرانی‌های وال استریت، توسط جف بزوس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات