دید گرمایی با ماسک تنفسی مخصوص آتش نشانان

یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شاید چشم بسته راه رفتن راه خوبی برای سنجش توانایی هایتان در تاریکی باشد ولی در دل آتش جایی نیست که بخواهید چشم بسته قدمی بردارید! ولی چشم بسته راه رفتن در آتش کاری است که اتش نشان‌ها در هر آتش سوزی بزرگ با آن روبه رو می‌شوند، چراکه مجبورند در دود حاصل از آتش - که میدان دید را تقریبا به صفر می‌رساند- حرکت کرده و به نجات افراد گرفتار بپردازند.
تبلیغات

ماسکی که می‌تواند ضمن فراهم کردن هوای قابل تنفس امکان دیدگرمایی از میان فضای مملو از دود را برای آتش نشانان فراهم کند.

راه حل‌هایی برای راه رفتن آتش‌نشانان در آتش وجود دارد که بهترین آن‌ها استفاده از تصاویر حرارتی است که به واسطه‌ی دید در ناحیه فروسرخ امکان دیدن محیط را به فرد حتی در دود می‌دهد با این حال مشکلی که این ابزارها دارند حجم بزرگ و دستی بودن است که ضمن مشغول کردن یکی از دست‌های آتش نشان، توانایی حرکتی او را نیز محدود می‌کنند. راه حل جدیدی که برای این مشکل ارائه شده است، ماسک تنفسی است که قابلیت دید حرارتی را نیز در خود یکپارچه کرده است.

در حقیقت در طی یک آتش سوزی بیشترین چیزی که آتش نشانان را به خود مشغول می‌کند نه خود آتش بلکه دود حاصل از آتش است که می‌تواند موجب مرگ ناشی از خفگی با استنشاق دود شود. این مورد به ویژه در آتش سوزی مکان‌های بسته اهمیت پیدا می‌کند بنابراین اگر گرفتار یک آتش سوزی شدید به خطر دود هم فکر کنید چرا که بیشتر مرگ و میر‌ها بنا بر آمار انجمن محافظت برابر آتش از دود ناشی از آتش سوزی ناشی می‌شوند. از سوی دیگر وجود این دود میدان دید فرد را بسیار محدود می‌کند و این موجب می‌شود تا خطر ناشی از سقوط از ارتفاع – برای مثال از پلکان یا حفرات ناشی از آتش سوزی- یا تماس اتفاقی با یک سیم برق نیز به شدت افزایش پیدا کند.

از سال ۱۳۶۹ تاکنون دوربین‌های دید حرارتی که در طیف فروسرخ کار می‌کنند جان هزاران انسان را از خطر مرگ در اثر آتش سوزی حفظ کرده اند. این دوربین‌ها ضمن فراهم آوردن دید مناسب برای آتش نشانان امکان تشخیص خطرات یا آتش سوزی‌های پنهان را نیز برای آتش نشانان فراهم کرده است بنابراین می‌توان به وسیله‌ی آن‌ها ضمن پرهیز از خطر، هوشمندانه آتش را مغلوب کرد.

این دوربین‌ها به ویژه از زمان حملات یازده سپتامبر به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند و ابداعات و بهبودهای بسیار زیادی از آن زمان تا به حال به خود دیده‌اند به صورتی که هم اکنون می‌توان از نسخه‌های مخصوص تلفن‌های هوشمند تا نسخه‌های نظامی با دقت بالا یا مخصوص دید در شب را به خوبی در کاربردهای مختلف دید و حتی با قدری دست و دلبازی، برخی از آن‌ها را خریداری کرد.

البته این ابزارها خالی از عیب هم نیستند و اولین ایراد بزرگ آن‌ها قیمت بالای آن هاست، ضمن این که در بهترین حالت شما ابزاری خواهید داشت که می‌بایست با یک دست آن‌ها را حمل کنید، که به ویژه زمانی که می‌خواهید چیزهای دیگری هم به همراه داشته باشید کار سختی است. البته انواع سوار شونده بر روی کلاه این ابزار نیز موجود است که بازهم مشکل سنگینی و بزرگی بیش از حد را با خود به همراه دارند.

ابزار جدید که در شکل بالا مشاهده می‌کنید که ماسک است که ادعا می‌کند تمامی این مشکلات را حل کرده و به راه حلی مناسب برای مشکل دست یافته است. این ابزار یک ماسک "تمام صورت" است که یک دروبین حرارتی زنده و سبک وزن را در کنار یک نمایشگر درونی با خود به همراه دارد. دوربین این ماسک می‌تواند تصاویری با وضوح تصویر ۱۵۰ در ۱۲۰ را با نرخ ۹ فریم بر ثانیه فیلم برداری کرده و در نمایشگر داخلی به نمایش بگذارد. به گفته‌ی سازنده‌ی این ماسک، این سامانه تا ۴ ساعت کار می‌کند و از قابلیت تنظیم دمای کارکردی، ۴ رابط کاربری مختلف و ضبط ۴ ساعته ویدیو نیز برخودار است.

این محصول در حال حاضر به طور ویژه برای کمک به آتش نشانان طراحی شده است و تاییدیه‌ی استانداردهای جهانی EN/NFPA/NIOSH را نیز به زودی دریافت خواهد کرد.

به گفته‌ی سرپرست تیم سازنده، فراهم آورند دید حرارتی اولین گام در این مسیر بوده است و چالش‌های دیگری نیز بر سر راه ساخت این ماسک قرار داشته که طراحی ساده بدون تداخل با دیگر تجهیزات آتش نشانان، محدود نکردن میدان دید آتش نشانان و فراهم آوردن بستری مناسب برای توسعه‌های بعدی دستگاه در آینده نیز وجود داشت که در طی تولید این محصول در نظر گرفته شده اند. متاسفانه تاکنون قیمتی برای این محصول اعلام نشده است بنابراین اگر قصد تهیه‌ی یکی از این ماسک‌ها را دارید باید قدری صبر پیشه کنید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات