ویندوز XP بعد از 15 سال سومین سیستم عامل محبوب جهان است

جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ویندوز XP یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت در طول سالیان دراز بوده است. ۱۵ سال از عرضه‌ی این نسخه از ویندوز می‌گذرد و مایکروسافت دو سال پیش پشتیبانی از آن را متوقف کرد. اما هنوز درصد زیادی از کاربران جهان، از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند و رتبه‌ی سوم سیستم‌عامل‌ها به این نسخه‌ از ویندوز تعلق دارد.
تبلیغات

مایکروسافت دو سال پیش پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی را متوقف کرد. این شرکت حتی ارائه‌ی بروزرسانی‌های امنیتی را نیز برای این نسخه از ویندوز متوقف کرد. شرکت‌های دیگر مانند گوگل نیز، ارائه‌ی نرم‌افزار برای این نسخه از ویندوز را متوقف کرده‌اند. اما این نسخه‌ی محبوب از سیستم‌عامل ویندوز که عمری ۱۵ ساله دارد، هنوز توسط کاربران زیادی استفاده می‌شود و رتبه‌ی سوم پرکاربرترین سیستم‌عالم‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

۱۰.۹ درصد از کاربران سرتاسر جهان، از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کنند. این در حالی است که سیستم‌عامل اپل ۴.۰۵ درصد از کاربران را به خود اختصاص داده و تنها ۹.۵۶ درصد از کاربران از ویندوز ۸.۱ استفاده می‌کنند. اما در بالای این لیست، ویندوز ۷ با ۵۱.۸۹ و ویندوز ۱۰ با ۱۴.۱۵ درصد قرار دارند.

نکته‌ی قابل توجه این است که تعداد بالای کاربران ویندوز XP، به خاطر علاقه به آن نیست. بلکه درصد زیادی از آنان، کارکنان سازمان‌هایی هستند که توانایی بروزرسانی کامپیوترهایشان به سیستم‌عامل‌های جدید را ندارند. البته در کشور ما که قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود و نسخه‌های مختلف ویندوز با قیمت‌های پایین قابل تهیه هستند، این آمار می‌تواند متفاوت باشد و قدیمی بودن سیستم‌های مورد استفاده‌ی سازمان‌ها، می‌تواند تنها دلیل بروزرسانی نکردن سیستم‌عامل‌ها باشد. آیا شما هم افراد یا سازمان‌هایی را سراغ دارید که هنوز از سیستم‌عاملی ۱۵ ساله استفاده می‌کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات