انویدیا سوپر کامپیوتر GDX-1 را با قدرتی برابر ۲۵۰ رایانه سرور در GTC 2016 معرفی کرد

پنج‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا در جریان برگزاری کنفرانس GTC یا کنفرانس تکنولوژی‌های مرتبط با پردازنده‌های گرافیکی، سوپرکامپیوتر DGX-1 را معرفی کرد که قدرتی برابر ۲۵۰ سرور را در خود جای داده است. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به مشخصات فنی و جزئیات فنی این سوپرکامپیوتر داشته باشیم.
تبلیغات

انویدیا در جریان برگزاری کنفرانس GTC که در سن خوزه‌ی ایالت کالیفرنیا برگزار می‌شود، کامپیوتری را معرفی کرده که قدرت پردازشی خود را از وجود هشت پردازنده‌ی گرافیکی Tesla P100 می گیرد. قدرت پردازشی سوپرکامپیوتر مورد نظر با قدرت ۲۵۰ سرور برابری می‌کند، البته انویدیا این موضوع را مطرح کرده و باید دید که آیا ادعای این کمپانی رنگ واقعیت به خود می گیرد یا خیر.

این سوپرکامپیوتر قادر است تا قدرت پردازشی ۱۷۰ ترافلاپسی را در اختیار کاربران قرار دهد. با قراردادن چندین دستگاه از این سوپرکامپیوتر رک مانت روی یکدیگر، می‌توان حتی قدرت پردازشی ۲ پتافلاپسی را دریافت کرد. قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان قادر است تا قدرتی ۱۰ پتافلاپسی را در اختیار کابرانش قرار دهد.

انویدیا مدعی شده که این سوپرکامپیوتر قادر است سرعتی فراتر از یک رایانه‌ی مجهز به دو تراشه‌ی Xeon-E5 2697 vs را ارائه دهد. قدرت پردازشی رایانه‌ای که به آن اشاره کردیم، بیش از ۳ ترافلاپس است، حال آنکه انویدیا، DGX-1 را ۵۶ برابر قوی‌تر از رایانه مورد نظر خوانده است.

غول تولید کننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی، هدف از تولید این سوپرکامپیوتر را بهره‌گیری از آن در حوزه‌های نظیر یادگیری ماشین برای پیشبرد اهداف در خودروهای هوشمند، روباتیک و سوپرکامپیوترها خوانده است. انویدیا در سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را برای توسعه‌ی خودروهای هوشمند انجام داده است. این کمپانی همچنین اعلام کرده که می‌توان DGX-1 را برای استفاده در مواردی نظیر شناسایی تصاویر آموزش داد که عملکرد بسیار سریع‌تری را در مقایسه با سایر رایانه‌های سرور از خود به نمایش خواهد گذاشت.

سوپرکامپیوتر انویدیا نیز از وجود دو پردازنده‌ی زئون اینتل بهره می‌برد، هرچند انویدیا اطلاعاتی را از جزئیات این تراشه‌ها ارائه نکرده است. البته در کنار پردازنده‌های مورد نظر، پردازنده‌های گرافیکی نقش پررنگی در تامین قدرت پردازشی بالای این سوپرکامپیوتر بازی می‌کنند.

در این سوپرکامپیوتر هشت دستگاه پردازنده‌ی گرافیکی Tesla P100 قرار گرفته که مبتنی بر معماری پردازنده‌های گرافیکی پاسکال این کمپانی توسعه خواهد یافت. انویدیا در جریان برگزاری کنفرانس GTC به معرفی آخرین تکنولوژی‌ها و پردازنده‌های گرافیکی خود می‌پردازد.

Tesla P100 خود به تنهایی چندین تکنولوژی جدید را به همراه دارد. برای مثال می‌توان به اینترفیس NVLink اشاره کرد که با استفاده از می‌توان به نرخ تبادیل داده‌ی ۱۶۰ گیگابیت در هر ثانیه اشاره کرد. این اینترفیس ارتباطی از نظر پهنای باند دارای سرعتی پنج برابر اینترفیس PCI-Express است.

از دیگر ویژگی‌های این تراشه‌ی گرافیکی باید به بهره‌گیری از حافظه‌های با پهنای باند نسل دوم اشاره کرد که با استفاده از فناوری ساخت FinFET توسعه می‌یابند. هر پردازنده‌ی گرافیکی از وجود یک حافظه‌ی رم HBM2 با ظرفیت ۱۶ گیگابایت بهره می‌برد که در مجموع حافظه‌ی رم ۱۲۸ گیگابایتی را برای این سوپرکامپیوتر به ارمغان می‌آورد.

سامسونگ به عنوان تولیدکننده‌ی حافظه‌های HBM2 تخمین می‌زند تا پهنای باند ۲۵۶ گیگابایت در هر ثانیه را به دست بیاورد. این میزان از نرخ انتقال داده در مقایسه با حافظه‌های HBM سرعتی بیش از دوبرابر دارد.

با وجود قدرت پردازشی بسیار بالای این سوپرکامپیوتر، نباید از مصرف انرژی بسیار بالای این رایانه متعجب شد. براساس اطلاعات ارائه شده میزان انرژی مصرفی این سوپرکامپیوتر بیش از ۸۰۰ تا ۳٫۲۰۰ وات است. انویدیا اطلاعاتی را در مورد سیستم خنک کننده‌ی این رایانه ارائه نکرده و مشخص نیست که از چه نوع سیستمی در آن استفاده شده است.

از سایر مشخصات فنی DGX-1 باید به دو اسلات شبکه‌ی ۱۰ گیگابیت و همچنین حافظه‌ی SSD با ظرفیت ۷ ترابایت اشاره کرد. هنوز اطلاعاتی از قیمت این محصول ارائه نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات