مارک زاکربرگ: هوش مصنوعی تا ۱۰ سال آینده عملکرد بهتری نسبت به انسان خواهد داشت

جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مارک زاکربرگ در حاشیه‌ی مراسمی که روز گذشته با موضوع درآمدهای فیسبوک برگزار شد، به سوالاتی در مورد آینده‌ی هوش مصنوعی و برنامه‌هایش برای پیشرفت این پلتفرم توضیح داد. نظر کلی او این‌گونه بود که هوش مصنوعی در ۵ تا ۱۰ سال آینده، در بسیاری از کارها بسیار بهتر از انسان‌ها عمل خواهد کرد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هوش مصنوعی موضوعی است که در چند سال اخیر، شرکت‌های مختلفی با روش‌های گوناگون سعی در پیشرفت در آن داشته‌اند. فیسبوک و مدیرعامل جوان آن یعنی مارک زاکربرگ نیز از این قائده مستثنی نیستند. زاکربرگ در مراسمی که اخیرا در مورد درآمدهای فیسبوک برگزار کرد، دیدگاه خود در مورد هوش مصنوعی را تشریح کرد و به این نکته اشاره کرد که از نظر او هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک، جای انسان را در بسیاری از کارها و وظایف پر می کند.

سوالی که از زاکربرگ در مورد هوش مصنوعی پرسیده شد، در مورد آینده‌ای بود که او برای این حوزه در نظر گرفته است. او در پاسخ گفت: "منظور ما از تحقیق بر روی هوشم مصنوعی، ساخت ماشین‌هایی است که بتوانند بهتر از انسان‌ها درک کنند. در آینده‌ای نزدیک در حدود ۵ تا ۱۰ سال آینده، ما هوش مصنوعی خواهیم داشت که خصوصیات اصلی انسان‌ها مانند دیدن، شنیدن، صحبت کردن و کارهای عادی را بهتر از خود آنها انجام می‌دهد". نکات تامل برانگیزی در مورد این ادعا وجود دارد. طبق صحبت‌های زاکربرگ می‌توان پیش‌بینی کرد که ماشین‌ها قادر به انجام اساسی‌ترین کارهای انسان‌ها که به عنوان خصوصیت جانوری آنها شناخته می‌شوند، خواهند بود. بدین ترتیب در آینده‌ای که مدیر عامل فیسبوک متصور شده است، بسیاری از شغل‌ها دیگر نیاز به هزینه‌های بالای نیروی انسانی نخواهند داشت. چرا که ماشین‌ها این شغل‌ها را به گونه‌ای بهتر انجام می‌دهند.

هوش مصنوعی

البته او در ادامه‌ی صحبت‌هایش به نکته‌ی مهمی اشاره می‌کند. زاکربرگ در ادامه می‌گوید: "البته این بدان معنا نیست که ماشین‌ها قادر به فکر کردن شوند یا به طور کلی بهتر از انسان‌ها بشوند". این جمله را می‌توان این طور تفسیر کرد که ماشین‌های آینده و هوش مصنوعی آنها قادر به فکر کردن نخواهد بود. فکر کردن فرآیندی بسیار پیچیده‌تر است. کاری که ماشین‌های آینده انجام خواهند داد، وظایفی ساده مانند تشخیص بهترین جملات برای گفتگو و یا درک تمایز بین موجودات و اجسام است. اما فکر کردن فرآیندی است که در آن، هوش می‌تواند وظایف مختلف را با هم ترکیب کند و یا خود شروع به یادگیری کند و این یادگیری در زمینه‌هایی غیر قابل پیش‌بینی باشد. در مورد اشاره‌ای که زاکربرگ به عبارت "به طور کلی بهتر" دارد، منظور توانایی کلی انسان‌ها برای انجام انواع وظایف است. در حالی که ماشین‌ها تنها قادر به انجام زمینه‌ای مشخص از وظایف هستند. به طور مثال ما می‌توانیم ماشینی داشته باشیم که در یک بازی خاص بسیار باهوش باشد، اما همین ماشین نمی‌تواند وظیفه‌ای دیگر مانند شعر گفتن یا انجام بازی فکری دیگر را داشته باشد. مگر این که انسان‌ها برنامه‌ای جدید بر روی آن پیاده کنند.

یان لکون (Yan lecun) مدیر بخش هوش مصنوعی فیسبوک در این باره می‌گوید:

این که ادعا کنیم به فناوری ساخت هوش مصنوعی خالص رسیده‌ایم، کاملا مضحک و غلط است. هوش و یادگیری بدون نظارت مسائل بسیار دشواری هستند. ما تنها توانسته‌ایم یادگیری با نظارت را بر روی هوش مصنوعی پیاده کنیم. اما یادگیری خود به خود بزرگ‌ترین مشکلی است که در حال حاضر با آن روبرو هستیم. بعلاوه این مشکلی است که تاکنون درک کرده‌ایم و بسیاری مشکلات در توسعه‌ی هوش مصنوعی کامل هستند که هنوز به آنها پی نبرده‌ایم.
هوش مصنوعی

در مورد اشغال شغل‌ها توسط ماشین‌ها، مساله‌ی اصلی این است که ماشین‌ها تنها می‌توانند شغل‌هایی که رفتارهای تکراری و وظایف تکراری دارند را اشغال کنند. از طرفی نتایج تحقیقی در مورد تعداد شغل‌ها در ۴۰ سال گذشته که توسط دو پروفسور اقتصاد در وال‌استریت‌ژورنال چاپ شده، نشان می‌دهد که روبات‌های آینده شغل‌های زیادی نخواهند داشت. طبق این تحقیق، تعداد شغل‌های با وظایف تکراری و عملیات صرفا بدنی، رشد ناچیزی داشته‌اند و این در حالی است که بیشترین رشد مربوط به شغل‌های با وظایف غیر تکراری و نیازمند به ادراک و تفکر بوده است.

دیدگاه زاکربرگ در مورد اشغال بازار کار توسط روبات‌ها، در مورد شغل‌هایی است که مربوط به دستیارهای شخصی و سیستم‌های پاسخگویی به مشتری است. او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد:

یکی از مکان‌هایی که ربات‌ها را در حال کار خواهیم دید، مکان‌هایی است که نیاز به پاسخگویی به مشتری وجود دارد. افراد زیادی هستند که در خلال کار خود نیاز به پاسخگویی به افراد مختلف دارند. ربات‌های آینده می‌توانند رفتار انسان‌ها را یاد بگیرند و برای پاسخگویی در مسائل و موقعیت‌های مختلف آموزش ببینند.
هوش مصنوعی

فیسبوک تنها شرکتی نیست که اخیرا به طور جدی به هوش مصنوعی پرداخته است. ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل نیز چندی پیش در نشستی عنوان کرده بود که هوش مصنوعی آینده‌ی این شرکت را تشکیل می‌دهد. صحبت‌های این افراد و پیش‌بینی‌های آنها، دو آینده‌ی شایان توجه را برای جهان متصور می‌شود. یکی توزیع عادلانه‌ی ثروت در کل جهان (به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های نیروی انسانی) است که مقوله‌ی پر بحث این روزهای دره‌ی سیلیکون است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات