اینتل درصدد جایگزین کردن جک هدفون ۳.۵ میلی متری با پورت USB نوع C است

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
به نظر می‌رسد درگاه USB نوع C در حال همه‌گیر شدن بین تمام کمپانی‌های تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیک و گجت‌های هوشمندی از قبیل انواع لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند است. حال اینتل درصدد آن است تا با ایجاد استانداردی برای این درگاه، USB نوع C را جایگزین جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این روزها شاهد افزایش استفاده از درگاه USB نوع C در انواع گجت‌‌های هوشمند هستیم. برای مثال می‌توان به مک‌بوک ۱۲ اینچی اپل اشاره کرد که برای اولین بار در محصولات این کمپانی، درگاه مورد نظر را با سایر درگاه‌های مورد استفاده در مک‌های این کمپانی جایگزین کرد.

اینتل نیز یکی از کمپانی‌هایی است که توجه خود را معطوف به درگاه USB‌ نوع C‌ کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده این کمپانی در نظر دارد تا درگاه مورد نظر را به پورت استاندارد برای هدفون تبدیل کند. این کمپانی در تلاش است تا با توسعه‌ی استانداردی برای پورت USB نوع C، این درگاه را جایگزین جک هدفون در لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های کاربران کند. با نگاهی به تاریخ دنیای فناوری می‌توان دید که جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری، سابقه‌ی بلند بالایی دارد؛ بطوریکه این درگاه صوتی از دهه ی ۶۰ میلادی در دسترس کاربران است. البته ایجاد یک استاندارد همه‌گیر، کاری بس دشوار است؛ حال آنکه تمایل کمپانی‌ها برای استفاده از پورت USB نوع C، امکان استفاده از این درگاه را برای همه‌گیر کردن آن ممکن می‌کند.

البته پیش از این نیز تلاش‌هایی برای ایجاد یک استاندارد جدید مبتنی بر درگاه USB انجام شده است. برای مثال می‌توان به تلاش‌های صورت گرفته در دهه‌ی اول قرن بیست و یکم اشاره کرد که طی آن بلندگوهایی مبتنی بر پورت USB برای پخش صدا، تولید و روانه‌ی بازار شدند؛ هرچند این استاندارد چندان همه گیر نشد. در همان زمان، موتورولا نیز محصولاتی را روانه‌ی بازار کرد که در آن‌ها از درگاه USB برای انتقال صدا، شارژ گوشی و انتقال دیتا استفاده می‌شد. البته در آن زمان کاربران موتورولا از نظر انتخاب هدفون برای گوشی هوشمند خود گزینه‌های محدودی را در اختیار داشته و مجبور بودند تا به هدفون عرضه شده روی گوشی اکتفا کنند.

البته اینتل در پی آن است تا استاندارد خود را همه‌گیر کند تا با استفاده از آن، کاربران از نظر خرید هدفون‌های مختلف و استفاده از محصولات جانبی در گجت‌های مختلف، مشکلی را نداشته باشند. برای مثال اینتل در نظر دارد تا امکان استفاده از هدفون‌های مبتنی بر USB‌ نوع C را در گوشی‌ها و پی‌سی‌های کاربران ممکن کند.

استفاده از درگاه USB نوع C‌ می‌تواند ویژگی‌های دیجیتال را نیز به هدفون‌ها انتقال دهد" چراکه اغلب ویژگی‌های هدفون‌های کنونی آنالوگ هستند. برای مثال هدفون‌های مبتنی بر درگاه USB نوع C را می‌توان با اکولایزر، سنسورهای حرارتی برای نمونه‌های مجهز برای مانیتورینگ وضعیت سلامتی کاربران، آمپلی فایر آنبورد و سایر موارد همراه کرد. حتی گمانه‌هایی نیز مطرح شده که امکان جلوگیری از کپی برداری از آهنگ‌ها را نیز با استفاده از دیجیتال سازی، مطرح کرده است.

به طور حتم در ابتدای کار و در کوتاه مدت، درگاه USB نوع C و گجت‌های مبتنی بر این درگاه با چالش‌های زیادی روبرو خواهند شد. در دهه‌ی ۹۰ میلادی و پس از معرفی پورت USB، بسیاری از ابزارهای جانبی مورد استفاده در کنار رایانه‌ها، به استفاده از این درگاه روی آوردند و این موضوع تاکنون نیز ادامه داشته است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات