KGI: در میان ۵ تولیدکننده برتر گوشی های هوشمند، تنها اپل شاهد کاهش فروش در سال ۲۰۱۶ خواهد بود

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
مطالعه 4 دقیقه
بر کسی پوشیده نیست که فروش آیفون‌های اپل در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از هر زمان دیگری کاهش یافت. حال موسسه‌ی تحلیلی KGI با انتشار گزارشی که برگرفته از پیش‌بینی‌های مینگ چی کو است، اعلام کرده که اپل در سال ۲۰۱۶ تنها موفق به عرضه‌ی ۱۹۰ میلیون دستگاه آیفون خواهد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مینگ چی کو، تحلیل‌گر شناخته شده‌ی موسسه‌ی تحلیلی KGI است که گزارش جدیدی را در مورد میزان فروش آیفون‌های اپل در سال مالی ۲۰۱۶ ارائه کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده در گزارش KGI، اپل برخلاف پیش‌بینی‌های قبل، تنها موفق به فروش ۱۹۰ میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند آیفون خواهد شد. برآوردهای پیشین کارشناسان و تحلیل‌گران بازار نشان از این داشت که این کمپانی قادر است تا فروشی ۲۱۰ تا ۲۳۰ میلیون دستگاهی را در سال ۲۰۱۶ تجربه کند. فروش ۱۹۰ میلیون گوشی هوشمند نشان از کاهش ۱۹ درصدی فروش در مقایسه با رشد فروش همیشگی دارد. همچنین این تعداد آیفون عرضه شده، سه میلیون دستگاه از تعداد آیفون‌هایی که در سال ۲۰۱۴ روانه‌ی بازار شده نیز کمتر است.

کو پیش‌بیی کرده که در بهترین حالت، اپل تنها قادر به فروش ۲۰۵ میلیون دستگاه آیفون خواهد بود که پنج میلیون از حداقل پیش‌بینی کارشناسان نیز کمتر است. این تعداد فروش به معنای ۱۱.۶ درصد فروش کمتر در مقایسه با میزانی است که در صورت ادامه رشد فروش، اپل به آن دست می‌یافت. مینگ چی کو همچنین به این موضوع اشاره کرده که اپل در سال ۲۰۱۶، به تنها برندی از میان ۵ تولیدکننده‌ی برتر گوشی‌های هوشمند بدل خواهد شد که شاهد کاهش فروش در سال ۲۰۱۶ میلادی در سطح جهانی است.

کو دلایل متعددی را برای کاهش فروش آیفون‌های اپل نام برده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند با نمایشگر بزرگ و همچنین محدود بودن ویژگی‌های آیفون ۷ برای ترغیب کاربران به منظور تعویض گوشی اشاره کرد. کو همچنین میزان فروش گوشی‌هوشمند جدید ۴ اینچی اپل را نیز در فروش کلی آیفون‌های این کمپانی بسیار ناچیز خوانده است.

کو در این گزارش چنین اظهار نظر کرده است:

با توجه به اینکه میزان فروش کلی گوشی‌های هوشمند در فصل اول ۲۰۱۶ برای اولین پس از عرضه‌ی آیفون شاهد کاهش رشد فروش خواهد بود، از این‌رو انتظار نداریم که تقاضا برای تعویض آیفون‌های قدیمی با نسخه‌های مجهز به نمایشگر بزرگ نیز چندان بالا باشد. برای افزایش میزان تقاضا و در نتیجه افزایش فروش، اپل باید ویژگی‌های خلاقانه‌ای را در گوشی‌هوشمند خود قرار دهد. برای مثال می‌توان به تغییرات در فرم‌فکتور و همچنین قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اشاره کرد. آیفون SE نیز با فروش احتمالی ۱۲ تا ۱۸ میلیون دستگاهی، نمی‌تواند نقش تاثیرگذاری در پیشگیری از کاهش فروش کلی آیفون‌های اپل داشته باشد.

همانطور که اشاره کردیم، کو پیش‌بینی کرده که از بین پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند در سطح جهان، تنها اپل در سال ۲۰۱۶ با کاهش رشد فروش روبرو خواهد شد. کمپانی‌های مورد نظر شامل سامسونگ، اپل، هواوی، اپو و ویوو می‌شوند که در این بین فقط اپل شاهد کاهش فروش خواهد بود، پس نمی‌توان ساختار بازار را دلیلی برای کاهش فروش محصولات اپل خواند.

کو در مورد روش‌های افزایش فروش چنین اظهار نظر کرده است:

ما معتقدیم که بازار گوشی‌های هوشمند رده بالا هنوز جای پیشرفت دارد؛ اما توسعه‌ی محصولات جدید با قابلیت‌های پیشرفته و خلاقانه را باید پیش شرط اصلی رشد فروش بدانیم. کو سه دلیل اصلی را عامل کاهش فروش آیفون‌های اپل در سال ۲۰۱۶ می‌داند. اولین مورد، رقابت شدید در بازار است؛ دلیل دوم لزوم ایجاد تجربیات کاربری جدید با آیفون‌ها است. در آخر، به سومین دلیل خواهیم پرداخت که تغییر فرم فکتور آیفون را برای جذب مشتریان هر چه بیشتر، ضروری می‌کند.

با وجود اذعان تمام کارشناسان مبنی بر لزوم ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار طراحی آیفون به منظور جذب مشتریان بیشتر، اپل در آیفون ۷ نیز همچنان از ظاهری مشابه آیفون ۶ اس استفاده خواهد کرد که البته این موضوع برگرفته از تصاویر و اطلاعاتی است که در رابطه با آیفون ۷ منتشر شده است. البته به نظر می‌رسد آیفون ۷ تا حدودی باریک‌تر از پیش خواهد شد که این موضوع به دلیل حذف درگاه ۳.۵ میلی‌متری هدفون و بکارگیری درگاه لایتنینگ با ضخامت کمتر است. شیارهای موجود روی بدنه‌ی اصلی برای آیفون، در پنل پشتی حذف خواهند شد، هرچند که این شیارها در بالا، پایین و طرفین همچنان همچون گذشته باقی خواهند ماند.

براساس شنیده‌ها، اپل در نظر دارد تا آیفون ۷ پلاس را در دو نسخه روانه‌ی بازار کند. تفاوت این دو نسخه بهره‌گیری از دوربین دوگانه در یکی از نسخه‌ها است که قابلیت شبیه به دوربین‌های DSLR را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. از جمله‌ی امکانات احتمالی این گوشی هوشمند با زوم اپتکیال ۲ تا ۳ برابری و همچنین عملکرد بهتر دوربین در نور کم اشاره کرد.

اپل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ میلادی را روز سه شنبه منتشر خواهد کرد. باید دید که اپل پس از انتشار گزارش مالی فوق العاده‌ی خود برای سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی که با فروش ۷۴.۵ میلیون دستگاه آیفون و سود خالص ۱۸.۴ میلیارد دلاری همراه خواهد بود، چه عملکردی را داشته است.

اپل پیش از این در مورد کاهش فروش آیفون در سه ماهه‌ی اول هشدار داده بود. این کمپانی پیش‌بینی کرده که در فصل اول سال ۲۰۱۶ میلادی درآمدی ۵۰ تا ۵۳ میلیارد دلاری را کسب خواهد کرد.

باید دید که این کمپانی برای بازگشت به دوران اوجش چه تدابیری را در پیش خواهد گرفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات