سامسونگ جزئیات بیشتری از تراشه های ۷ و ۱۰ نانومتری منتشر کرد

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ را باید یکی از پیشروترین کمپانی‌ها در حوزه‌ی تولید تراشه‌های پردازشی بدانیم. سامسونگ که اولین کمپانی تولیدکننده‌ی تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است، حال جزئیات مربوط به فرآیند تولید تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۷ و ۱۰ نانومتری خود را منتشر کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سامسونگ را می‌توان به جرات اولین کمپانی خواند که تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری را تولید کرد. حال این کمپانی جزئیات مربوط به فرایند تولید تراشه‌های ۷ و ۱۰ نانومتری را ارائه کرده است. همچنین در نقشه‌ی راه منتشر شده، آینده‌ی تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ و ۲۸ نانومتری را نیز ارائه کرده است.

براساس اطلاعات ارائه شده سامسونگ در نظر دارد تا از extreme UV که به اختصار EUV نام گرفته، برای تولید تراشه‌های ۷ نانومتری خود استفاده کند. هنوز بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه‌ی تولید تراشه‌های پردازشی در مورد لزوم استفاده از EUV در فرآیند تولید تراشه‌های ۷ نانومتری مطمئن نیستند. سامسونگ اعلام کرده که استفاده از EUV باعث می‌شود تا هزینه‌ی تولید این تراشه‌ها بسیار کاهش پیدا کند. استفاده از EUV به این دلیل مقرون به صرفه است که فرآیند تولید الگوی سه لایه هزینه‌ی بسیار بالایی را برای تولیدکننده به ارمغان می‌آورد.

در مورد تولید تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری نیز باید به این موضوع اشاره کرد که این تراشه‌ها نمونه‌ای بهبود یافته از فرآیند تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری خواهند بود که در آن عملکرد بهبود یافته و هزینه‌ی تولید نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. این کمپانی اخیرا اعلام کرده که تولید نسل دوم تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری را از سال جاری میلادی آغاز خواهد کرد. پس از فرآیند تولید10LPE (Low Power  Early)، فرآیند تولید 10LPP (Low Power Plus) در پیش گرفته خواهد شد که انتظار می‌رود از نظر عملکرد شاهد بهبود ۱۰ درصدی باشیم. همچنین معماری تراشه‌ها در 10LPE را می‌توان به راحتی به فرایند 10LPP منتقل کرد.

سامسونگ تاکنون عملکرد بسیار مطلوبی را در زمینه‌ی تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری انجام داده است، بطوریکه کارخانه‌های این کمپانی در کره و تگزاس تاکنون بیش از نیم میلیون ویفر را تولید کرده‌اند. این کارخانه‌ها در حال حاضر سفارش‌های تولید خود را از کمپانی‌هایی نظیر کوالکام و AMD دریافت می‌کنند که براساس اطلاعات ارائه شده این سفارش‌ها براساس نسل دوم فرآیند تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری FinFET استوار است.

سامسونگ هم در زمینه‌ی تحقیقات و توسعه و هم در زمینه‌ی تولید تراشه‌های پردازشی عملکرد بسیار قابل قبولی را در سال‌های اخیر از خود به نمایش گذاشته است، اما باید دید که آیا وضعیت تراشه‌های تولید شده توسط این کمپانی به اندازه‌ی اینتل یا TSMC خوب است یا خیر؟ آخرین نمونه از مقایسه محصولات تولید شده توسط TSMC و سامسونگ متعلق به تراشه‌ی A9 مورد استفاده در آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس است. با وجود استفاده از فرآیند تولید ۱۶ نانومتری توسط TSMC، محصول این کمپانی در برابر تراشه‌ی ۱۴ نانومتری سامسونگ عملکرد بهتری را به نمایش گذاشته است.

نظر شما در مورد عملکرد سامسونگ در حوزه‌ی تراشه‌ها چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات