برنامه‌ های پژو-سیتروئن برای بازگشت به بازار آمریکا

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ماه گذشته خبرهایی مبنی بر تصمیم شرکت پژو-سیتروئن برای بازگشت به بازار آمریکا به گوش می‌رسید. اما این شرکت چگونه می‌خواهد بعد از چندین سال غیبت دوباره به بازار بسیار رقابتی آمریکا بازگردد؟ با زومیت همراه باشید تا با برنامه‌ی بلند مدت گروه پژو سیتروئن بیشتر آشنا شویم.
تبلیغات

کارلوس تاوارس مدیر عامل شرکت پژو-سیتروئن در جلسه‌ای در پاریس با حضور سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، از طرح این شرکت برای بازگشت به بازار آمریکا را رونمایی کرد. وی اجرای طرح بازگشت پژو-سیتروئن به بازار جهانی با نام بازگشت به مسابقه (Back In The Race) در سه مرحله توصیف کرد.

مرحله‌ی اول

تاوارس توضیح داد برای این که پژو-سیتروئن جای پایش را در آمریکا محکم کند کمپین طولانی مدت را شروع خواهد کرد. برای این کار وارد کردن خودروهای پژو-سیتروئن به شرکت‌های مطرح اشتراک و کرایه خودرو مانند اوبر (Uber) در برنامه قرار دارد تا مشتریان و رانندگان شرکت اوبر (شرکت اوبر خودروهای خود را همراه با راننده برای مشتریان می‌فرستد) با خودروهای پژو-سیتروئن از نزدیک آشنا شوند. احتمال حضور آقای Bollore نیز در این طرح وجود دارد، وی کسی است که در فرانسه خدمات اشتراک خودرو را برای دسترسی عموم به وسیله‌نقلیه راه‌اندازی کرد.

مرحله‌ی دوم

قدم بعدی در راستای اجرای طرح ورود به آمریکا، قرار دادن مردم پشت فرمان یک پژو یا سیتروئن است. تاوارس گفت برای این منظور می‌توان مانند زیپ‌کار (Zipcar شرکت کرایه کوتاه مدت یا بلند مدت خودرو است که خودروها در محل‌های خاص پارک شده‌اند و مشتریان به صورت آنلاین خودرو را اجاره می‌کنند) خودروهای پژو و سیتروئن را به مشتریان اجاره داد در حالی که این خودروها همچنان جزو دارایی‌های شرکت هستند.

مرحله‌ی سوم

وقتی که مردم به دیدن خودروهای پژو-سیتروئن در خیابان‌ها عادت کردند، احتمال تقاضای آن‌ها برای خرید بالا می‌رود و کشش برای خرید این خودروهای تازه وارد در مشتریان ایجاد می‌شود. با توجه به کشش و نوع تقاضای بازار این شرکت شروع به عرضه‌ی خودروها به مشتریان می‌کند.

مراحلی که کارلوس تاوارس به آن‌ها اشاره کرد در عین این که جالب هستند ولی در عمل، اجرای آن‌ها مخصوصا مرحله‌ی سوم که جلب مشتری است راحت نخواهد بود.

دی اس ds

برای مردم آمریکا و کسانی که اولین خودروی خود را می‌خواهند بخرند پژو-سیتروئن برند آشنایی نیست و این تنها به دلیل چند سال عدم حضور آن‌ها نیست بلکه سیتروئن از سال 1974 و پژو از سال 1991 در آمریکا خودرویی عرضه نکرده است. این موضوع زمانی پر‌رنگ‌تر می‌شود که به این مساله پی ببریم در آمریکا تعداد اندکی از مردم هستند که برند لوکس DS، زیر مجموعه‌ی جدید پژو-سیتروئن را می‌شناسند. حتی اگر تقاضا برای خودروهای لوکس در آمریکا بالاتر برود بعید به نظر می‌رسد که DS در این کشور عرضه شود. تاوارس نیز در قرار دادن DS در این طرح حداقل در این برهه زمانی تردید داشت، البته احتمال تغییر این موضوع نیز وجود دارد ولی تمرکز اصلی تاوارس روی ارائه برندهای پرفروش‌تر پژو و سیتروئن است.

مسئله وقتی پیچیده‌تر می‌شود که این واقعیت را در نظر بگیریم که پژو-سیتروئن شبکه‌‌ی فروشی در آمریکا ندارد. مگر این که پژو-سیتروئن قصد داشته باشد مانند تسلا راه دشوار جلب رضایت مشتریان را برای فروش مستقیم طی کند. این راه نیازمند کارهای زیادی از جمله توزیع سراسری خودروها است. و شاید سخت‌ترین چالشی که پژو-سیتروئن باید با آن دست و پنجه نرم کند گرفتن مجوز فروش در آمریکا است که خود نیاز به مطابقت خودرو با استانداردهای این کشور را دارد، شاید به نظر ساده برسد ولی به طور مثال هیچ یک از مدل‌های حال حاضر DS استانداردهای لازم جهت فروش در آمریکا را ندارند.

با تمام این اوصاف پژو-سیتروئن راه دشواری جهت بازگشت به بازار بزرگ آمریکا دارد، حال باید دید آیا این شرکت فرانسوی می‌تواند این چالش‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد و دوباره به روز‌های اوج خویش بازگردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات