شورولت کوروت و ۱۱ نکته ای که درباره آن نمی دانستید

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
کوروت خودروی سریع و فوق‌العاده است که به طور سنتی بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس دارد اما آیا می‌دانستید قسمتی از تاریخچه‌ی این اتومبیل را می‌توان در بیرون راندن نازی‌ها از خاک فرانسه جستجو کرد؟ در ادامه ۱۱ نکته‌ی جالبی که ممکن است در رابطه با کوروت ندانید، ذکر شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شورولت کوروت یکی از مطرح‌ترین خودرو‌ها ایالات متحده است. این سوپراسپرت سالیان زیاد به واسطه‌ی پیشرانه‌ی قدرتمند و طراحی زیبای خود، نظرات زیادی را به خود جلب کرده است. اما کوروت نیز مانند هر خودرویی دارای تاریخچه و نکات خواندنی است. در ادامه چندی از این نکات را بیان می‌کنیم.

۱ - اولین کوروت برای کارگران و کارخانه بیش از اندازه پیشرفته بود

کوروت اولین خودرویی بود که در تولید انبوه از بدنه‌ی فایبرگلاس استفاده می‌کرد. به همین علت کارگران جنرال موتورز به علت نداشتن اطلاعات و تجربه‌ی کافی در پروسه اتصال بدنه به شاسی و موتور، به مشکل بر می‌خوردند. اولین خودرو که از خط مونتاژ بیرون آمد روشن نمی‌شد در نتیجه کارگران مجبور شدند آن را تا قسمت بعدی خط تولید هُل بدهند!

۲- داستان کوروت با نازی‌ها، کافه و کریسمس آمیخته شده است

آقای زورا آرکوس دانتوُو که به عنوان پدر کوروت نیز شناخته می‌شود، فردی یهودی و دارای اصالتی روسی بوده که در ایام جشن کریسمس در بلژیک به دنیا آمد و در آلمان بزرگ شده بود. وی زمانی که برای کار و زندگی در فرانسه به سر می‌برد، همسرش در حال جنگ با نازی‌ها و بیرون راندن آنها از شهر بوردو (شهری در کشور فرانسه) بود. در این مدت او در یک کافه مخفی شده بود.

۳- اولین لوگوی کوروت از لحاظ قانونی غیر مجاز بود

در اصل کوروت قرار بوده که دارای علامت تجاری پرچم آمریکا و پرچم شطرنجی مسابقات اتومبیل‌رانی باشد اما در قانون کشور آمریکا استفاده تجاری از پرچم این کشور به عنوان علامت تجاری یک محصول غیر مجاز به شمار می‌رود. در نتیجه طراحان این خودرو پرچم مشهور قرمز رنگ کوروت را طراحی کردند.

۴- کوروت اسم اصلی محصول نبود

باور کنید یا نه در هنگام طراحی و توسعه کوروت، اسم رمزی که برای آن انتخاب شده بود، اُپل بود!

۵- کوروت اصلی حتی خودرو نیست!

کوروت، نام نوعی از کوچک‌ترین کشتی‌های جنگی است که قابلیت مانور بسیار بالایی دارند. این نام توسط رییس بخش عکاسی شورولت برای این محصول در نظر گرفته شد.

۶- جنرال موتورز در مورد قدرت پیشرانه‌ی کوروت دروغ گفته بود

در سال ۱۹۶۷ جنرال موتورز، پیشرانه‌ی مسابقه‌ای با کد L88 برای خودروهای خیابانی تولید کرد؛ اما برای جلوگیری از ازدیاد سفارش این پیشرانه توسط مردم، قدرت آن را ۷۰ اسب بخار کمتر از حداکثر قدرت واقعی اعلام کرد که در مقایسه با دیگر پیشرانه‌های انتخابی کارخانه، این اختلاف خیلی چشم گیر نباشد؛ در نتیجه تنها ۲۰ دستگاه کوروت با پیشرانه‌ی مسابقه‌ای L88 راهی خیابان‌ها شد.

۷- تیم مسابقه‌ای کوروت خیلی آینده‌نگر نبودند

کوروتی که با موتور L88 در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۶۷ شرکت کرده بود و با برجای گذاشتن رکورد سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعتی به یکی از اسطوره‌های این مسابقه تبدیل شده بود، به علت پر بودن اتومبیل حمل و نقل خود، در روز مسابقه تا پیست رانده شده بود! پس جای تعجبی ندارد که مهندسین تیم مسابقه‌ای کوروت، درست در وسط مسابقه آن را برای تعویض موتور به پیت استاپ فرا خواندند.

۸- پونتیاک Banshee  نزدیک بود کوروت را از میدان به در کند

جان دلورین (موسس شرکت دلورین که با ساخت اتومبیلی به نام DMC-12 در فیلم بازگشت به آینده جاودانه شد) زمانی عهده‌دار شرکت پونتیاک بود؛ در آن زمان وی از مهندسین خویش خواست تا خودرویی طراحی کنند که بتواند از پس فورد موستانگ برآید اما مدیریت جنرال موتورز اعلام کرد که این کار وی بیشتر به کوروت آسیب خواهد زد. پس تصادفی نیست که کوروت نسل سوم بیشتر از هر اتومبیلی به پونتیاک Banshee شبیه بود.

۹- آن‌ها به قدرت تصاویر پی برده بودند

 در سال ۱۹۷۸ کوروت برای مسابقات ایندی 500، مدلی مخصوص آماده کرد اما با توجه به محدودیت صفحات رنگی در مجلات آن موقع که فقط برای مطالب مهم (نه تبلیغات) استفاده می‌شد، برای بهتر به نظر رسیدنِ عکس خودرو، به بدنه‌ی آن رنگ خاصی زده شد تا در عکس سیاه و سفید شکیل به نظر برسد.

۱۰- در مدل ZR1  از پیشرانه‌ی قایق استفاده شده است!

پیشرانه‌ی ۳۷۵ اسب بخاری موسوم به LT5 که روی مدل ZR1 نصب شده بود، در واقع در اوایل دهه نود توسط یکی از مهندسین شرکت لوتوس در انگلستان طراحی شده بود. کسانی که این پیشرانه را با راهنمایی طراح آن ساخته بودند، نیروی های دریایی ایالت اوکلاهاما‌ی آمریکا بودند.

۱۱- نادیده گرفتن این مورد واقعا سخت است!

برای کاهش هزینه‌های طراحی و تولید یک اتومبیل، خودروهای تولیدی یک کارخانه عموما از قطعات مشترکی استفاده می‌کنند اما کوروت C5 از همان دستگیره‌های درب الدزموبیل آیورورا استفاده می‌کرده که به هیچ عنوان خودروی محبوبی نبود. چنین کاری برای محصول مهمی چون کوروت یک اشتباه بزرگ بود.

نظر شما در رابطه با شورولت کوروت و تاریخچه‌ی این سوپراسپرت محبوب و قدرتمند چیست؟

شورولت کوروت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات