گزارش زومیت از دهمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان

چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
دهمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان، ۳۰ فروردین ماه با حضور علی نادعلی زاده، موسس سیبچه و بازی فروت کرفت، در تالار ادب اصفهان برگزار شد. استارتاپ گرایند رویدادی است که در بیش از ۸۰ شهر دنیا برگزار می‌شود و هدف آن، شبکه‌سازی بین افراد با علایق و اهداف مشترک و نیز کسب تجربه از کارآفرینان موفق است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

استارتاپ گرایند با هدف آموزش، کسب تجربه و شبکه‌سازی برای شروع یک کسب و کار نوپا یا استارتاپ در سال در شهرهای متعددی از دنیا برگزار می‌شود. استارتاپ گرایند شهر اصفهان نیز مانند بسیاری شهرهای بزرگ دنیا، هر چند وقت یک بار، میزبان یکی از کارآفرینان موفق است تا با برگزاری جلسات نشست با این کارآفرینان و نیز برنامه‌های تیم‌سازی و شبکه‌سازی، گامی مثبت در جهت رشد کسب و کارهای نوپای این شهر بردارد. دهمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان با حضور علی نادعلی زاده، موسس سیبچه و بازی فروت کرفت برگزار شد که در ادامه با گزارش زومیت از این مراسم در خدمت شما هستیم.

رویدادهای استارتاپ گرایند، اغلب از سه بخش تشکیل شده‌اند. بخش اول شبکه‌سازی اولیه و آشنایی افراد شرکت کننده با یکدیگر، بخش دوم مصاحبه با مهمان برنامه و بخش سوم ادامه‌ی شبکه‌سازی و سوالات رو در روی شرکت‌کنندگان از مهمان است.

رویداد استارتاپ گرایند، رویدادی است که در بیش از ۸۰ شهر دنیا با هدف آموزش، کسب تجربه و شبکه‌سازی برای شروع یک کسب و کار نوپا یا استارتاپ برگزار می‌شود

دهمین مراسم استارتاپ گرایند اصفهان که در تاریخ ۳۰ فروردین در تالار ادب این شهر برگزار شد، از نظمی مناسب نسبت به رویدادهای قبلی برخوردار بود. مکان برگزاری رویداد، یک مکان مناسب با امکانات خوب برای برگزاری انواع جلسات بود و مرحله‌ی اول شبکه‌سازی نیز با نظم خوبی انجام شد. شرکت‌کنندگان برای معرفی خود از برچسب‌های رنگی موجود در محل برگزاری، به نسبت فعالیت خود، یک برچسب را انتخاب می‌کردند و برای معرفی خود و فعالیتشان، آنها را بر روی لباس خود نصب می‌کردند. در این مرحله افرادی که برای بار اول در استارتاپ گرایند حضور داشتند، به کمک شرکت‌کنندگان با سابقه‌تر، با افراد مختلف دیدار و صحبت کردند و به نوعی با فضای کلی استارتاپ گرایند آشنا شدند. با مصاحبه‌ای که با برخی از شرکت‌کنندگان انجام شد، مشخص شد که اکثر شرکت‌کنندگان جدید از طریق تبلیغات اینترنتی با رویداد آشنا می‌شوند و برخی از شرکت‌کنندگان نیز توسط دوستان خود که در رویدادهای قبلی حضور داشتند، به این رویداد دعوت می‌شدند. افرادی که به دنبال هم‌تیمی برای شروع و ادامه‌ی کار خود بودند، می‌توانستند آگهی‌های تبلیغاتی جذب نیروی کار یا آگهی آماده به کار بودن خود را روی دیوار تبلیغات استارتاپ گرایند نصب کنند.

استارتاپ گرایند اصفهان

مهم‌ترین اصل در تشکیل تیم نیز دوستی اعضای تیم و آشنایی با علایق یکدیگر بود

در بخش بعدی، مصاحبه‌ای با مهمان برنامه یعنی علی نادعلی زاده توسط کارشناس گفتگوی استارتاپ گرایند اصفهان، هومن رضوانی انجام شد. سوالات کلی در مورد بیوگرافی، سابقه‌ی فعالیت قبل از تاسیس استارتاپ و نمونه‌هایی از موفقیت‌ها و شکست‌هایی که کارآفرین در مسیر تاسیس استارتاپ با آنها روبرو می‌شود، سوالات این مصاحبه را تشکیل می‌دادند. علی نادعلی زاده در ابتدای گفتگو به این مورد اشاره کرد که فعالیت‌های توسعه‌دهندگی خود را با جمعی از دوستان از دوران تحصیل در دانشگاه امیرکبیر شروع کرده و می‌توان گفت که شروع تاسیس سیبچه را در همین دوران با دوستان خود انجام داده است. او درباره‌ی این دوران می‌گوید: "تب توسعه‌دهندگی اپلیکیشن‌های موبایل و بخصوص iOS در دنیا در حال گرم شدن بود. ما نیز به همراه دوستان خود تصمیم گرفتیم تا برای مشتریان خارجی (از طریق واسطه‌ای که در خارج از کشور داشتیم) پروژه‌های طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن انجام دهیم تا این که پس از مدتی اولین اپلیکیشن فارسی خود که نوعی کتاب شعر بود را نیز منتشر کردیم." نادعلی زاده در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که شروع کار تیم آنها بدون سرمایه‌ی اولیه بوده است و مهم‌ترین اصل در تشکیل تیم نیز دوستی اعضای تیم و آشنایی با علایق یکدیگر بوده است.

استارتاپ گرایند اصفهان

علاقه و عشق برای رفع یک نیاز اساسی از بازار، نیروبخش ما برای ادامه‌ی کار بود. به همین دلیل بعد از مسدود شدن سیبچه، ویترین سیبچه را برای عرضه‌ی قانونی و رسمی اپلیکیشن‌های iOS در ایران منتشر کردیم

نادعلی زاده در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که پس از مدتی، تیم آنها نیازی را در بازار اپلیکیشن‌های iOS حس کرده‌اند. توسعه‌دهندگان ایرانی iOS برای عرضه‌ی اپلیکیشن‌های خود با مشکل مواجه بودند و کاربران نیز برای تهیه‌ی اپلیکیشن‌ها مشکلات زیادی از قبیل ساخت اپل‌آیدی و پرداخت ارز بین‌المللی داشته‌اند. همین نیاز بازار، باعث می‌شود تا نسخه‌ی ابتدایی سیبچه با تعدادی اپلیکیشن محدود رونمایی شود که پس از مدت کوتاهی با استقبال زیادی از طرف کاربران مواجه می‌شود. پس از این استقبال است که تیم توسعه‌ی سیبچه که اکثرا نیروهای فنی بودند، با تیمی تجاری وارد همکاری می‌شوند تا بخش بازاریابی و توسعه‌ی بازار سیبچه را با دقت و کیفیت بهتری انجام دهند. توسعه‌ی سیبچه ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که نسخه‌های بعدی منتشر می‌شود اما در نهایت اپل‌استور فعالیت این مارکت را به دلیل نقض قوانین اپل، مسدود می‌کند. موسس سیبچه و فروت کرفت در مورد این بازه‌ی زمانی می‌گوید: "ما در همه‌ی مراحل کار منتظر چنین اقدامی از طرف اپل بودیم و به کاربران نیز در این مورد اطلاع‌رسانی کرده بودیم. با این که همیشه با ترس از چنین اتفاقی و با ریسک بالا کار می‌کردیم، اما علاقه و عشق برای رفع یک نیاز اساسی از بازار، نیروبخش ما برای ادامه‌ی کار بود. به همین دلیل بعد از مسدود شدن سیبچه، ویترین سیبچه را برای عرضه‌ی قانونی و رسمی اپلیکیشن‌های iOS در ایران منتشر کردیم."

پروژه‌ی بعدی که نادعلی زاده در مورد آن صحبت می‌کند، بازی فروت‌ کرفت است که در نوع خود یکی از موفق‌ترین بازی‌های ایرانی آنلاین است. این بازی که در سیستم‌عامل‌های موفق قابل نصب و اجرا است، تا کنون درآمد مناسبی را نصیب تیم توسعه‌دهنده‌اش کرده است.

موسس فروت کرفت در نهایت به این نکته اشاره می‌کند که تنها کاری که می‌توانست در دوران کاری خود انجام دهد تا روند پیشرفت بهتری داشته باشد، دقت بیشتر در جذب نیروی انسانی بوده است. از نظر او یکی از مهم‌ترین مراحل پیشرفت شرکت، یافتن نیروی انسانی مناسب و کارآمد است. در مصاحبه‌ای اختصاصی که در پایان برنامه با نادعی‌زاده انجام دادیم، او به این نکته اشاره کرد که عشق و علاقه‌ی صرف برای پیشرفت یک کار کافی نیست و اگر تیم آنها در ابتدای کار علاوه بر عشق، شناخت بهتری از وضعیت بازار داشتند، ممکن بود مسیری آسان‌تر و بهتر را برای رسیدن به موفقیت انتخاب کنند و البته او همین عشق و علاقه را تنها دلیل پایدار ماندن و موفقیت فعلی تیم خود می‌داند.

استارتاپ گرایند اصفهان

در بخش نهایی رویداد استارتاپ گرایند، برخی شرکت‌کنندگان از نزدیک با مهمان برنامه دیدار داشتند و با سوالات مختلف، از تجربیات او در تاسیس یک استارتاپ موفق استفاده کردند. مراحل شبکه‌سازی در این بخش نیز ادامه داشت و شرکت‌کنندگان برای یافتن هم‌تیمی‌های مناسب برای تاسیس استارتاپ مورد نظر خود، با یکدیگر وارد صحبت و مباحثه می‌شدند.

برخی اشکالات روند اجرایی دهمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، دهمین رویداد استارتاپ گرایند نسبت به رویدادهای قبلی از نظمی بهتر برخوردار بود. یکی از ایرادات روند برگزاری رویداد دهم را می‌توان اطلاع‌رسانی ضعیف در سطح شهر اصفهان دانست که البته با توجه به بودجه‌ی کم برگزارکنندگان می‌تواند امری طبیعی باشد. حضور یک اسپانسر جدید با حوزه‌ی کاری متفاوت نیز یکی از نکات نسبتا منفی این رویداد بود.

یکی از ایرادات روند برگزاری رویداد دهم را می‌توان اطلاع‌رسانی ضعیف در سطح شهر اصفهان دانست

در مجموع به نظر می‌رسد با برگزاری رویدادهای بیشتر این‌چنینی و شرکت جوانان علاقمند به حوزه‌ی کسب وکارهای نوپا، بتوان امید داشت که اصفهان نیز به عنوان یکی از شهرهای بزرگ ایران، به یکی از قطب‌های کارآفرینی به خصوص در صنعت آی‌تی تبدیل شود. حمایت اسپانسرهای این برنامه مانند شبکه‌ی تبلیغات و بکتوری از ایده‌های جدید شرکت‌کنندگان، یکی از نکات مثبتی است که در دو رویداد اخیر شاهد آن بوده‌ایم و می‌تواند مشوق کارآفرینان جوان اصفهانی فعال در حوزه‌ی آی‌تی باشد.

استارتاپ گرایند اصفهان
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات