استعلام یارانه با کد ملی و کد دستوری

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
پول وام / money
در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید وضعیت یارانه خود را پیگیری کنید و استعلام بگیرید. این کار با کد ملی و یک کد دستوری انجام می‌شود.
تبلیغات

یارانه نقدی یک حمایت دولتی است که بر اساس دهک‌بندی به خانوارها تعلق می‌گیرد. یعنی خانوار بر اساس دهکی که به آن تعلق دارد ممکن است مشمول دریافت یارانه باشد یا یارانه‌اش قطع شده باشد.

اطلاع از وضعیت دریافت یارانه با استعلام از طریق کد دستوری امکان‌پذیر است اما اگر نسبت به وضعیت دریافت یارانه خود اعتراض دارید باید از طریق سایت حمایت اقدام کنید که مراحل آن را به شما آموزش می‌دهیم.

در سال‌های گذشته استعلام یارانه از طریق سامانه استعلام یارانه نقدی انجام می‌شد. این سامانه که زیر نظر کمیسیون ماده ۱۰ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها فعالیت می‌کرد، اکنون در دسترس نیست اما روند استعلام یارانه ساده‌تر شده‌ و برای آن فقط به کد ملی احتیاج دارید.

این مقاله اولین بار توسط حامد قاسمی نراقی در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ نوشته شده و در تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۲ توسط مریم علیپور بازنویسی شده است.

ابتدا توجه کنید که شماره موبایلی که از طریق آن کد دستوری را وارد می‌کنید به نام خودتان باشد. در این روش باید یک کد دستوری را به همراه شماره ملی خود وارد کنید و در صورتی که موبایل به نام خودتان نباشد نتیجه نمی‌گیرید.

برای استعلام یارانه با کد دستوری باید این فرمول را شماره‌گیری کنید:

#کد ملی*43857*4*

این روش فقط به شما می‌گوید که مشمول دریافت یارانه هستید یا نه و برای سرپرست خانوار کاربرد دارد. اما ممکن است نسبت به نتیجه آن اعتراض داشته باشید که در این صورت باید ببینید آیا دهک‌بندی شما درست انجام شده است یا خیر.

دهک‌بندی و روش اعتراض به آن

دهک‌بندی بر اساس بعد خانوار، تراکنش‌های بانکی، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد افراد انجام می‌شود و برای بررسی یا اعتراض به آن باید به سامانه حمایت مراجعه کنید.

ابتدا باید در سامانه حمایت ثبت نام کنید. گزینه ورود یا ثبت نام در سمت چپ بالای صفحه قرار دارد. پس از وارد کردن شماره تلفن همراه (که حتما باید به نام متقاضی باشد)، کد ملی و تاریخ تولد و عبارت امنیتی کلید ارسال کد اعتبارسنجی را کلیک کنید تا کد یکبار مصرف برایتان ارسال شود.

با وارد کردن این کد ثبت نام شما نهایی شده و اطلاعاتتان در سامانه ذخیره می‌شود.

استعلام یارانه
استعلام یارانه

اگر قبلا ثبت نام کرده‌اید، وارد صفحه ورود شوید و با وارد کردن شماره همراه و عبارت امنیتی گزینه ارسال کد اعتبارسنجی را کلیک کنید.

پس از وارد کردن کد تایید روی عبارت ورود به سامانه حمایت کلیک کنید. با ورود به صفحه کاربری‌تان می‌توانید اطلاعات خود را بررسی کنید. در این صفحه وضعیت شما بر اساس آزمون وسع‌سنجی به شما اعلام می‌شود و می‌توانید ببینید که آیا یارانه به شما تعلق می‌گیرد یا نه.

در همین صفحه اطلاعات دیگری مثل دهک شما، اعضای خانوار و اطلاعات شناسه اقتصادی در دسترستان است.

اگر درخواستی برای بررسی دوباره پرونده خود دارید و نسبت به وضعیت دهک، اطلاعات شناسه اقتصادی و اعضای خانوار خود اعتراض دارید هم از همین صفحه اقدام کنید و گزینه درخواست بررسی را انتخاب کنید.

سامانه حمایت

پس از ورود به این قسمت، توافق‌نامه‌ای مشاهده می‌کنید. آن را به‌طور دقیق مطالعه کنید و در صورت تأیید روی گزینه موارد فوق را مطالعه نموده و قبول دارم کلیک کنید. سپس ثبت و ادامه را انتخاب کنید.

سامانه حمایت

در این مرحله ابتدا اطلاعات خانوار به شما نمایش داده می‌شود. آن را مشاهده کنید و در صورتی که تأیید می‌کنید، گزینه صحیح است را انتخاب کنید.

اما اگر اطلاعات خانوار مورد تأیید شما نبود برای اصلاح آن نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ دارید. مدارک مورد نیازی را که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است همراه خود داشته باشید. پس از اصلاح اطلاعاتتان در پلیس+۱۰ در زمان به‌روزرسانی مشکل شما برطرف می‌شود.

مرحله بعدی اطلاعات خودرو است. اطلاعات را مشاهده کنید و اگر مورد تأییدتان بود گزینه «صحیح است درخواست بررسی ندارم» و سپس ثبت و ادامه را انتخاب کنید.

اگر اطلاعاتی که مشاهده می‌کنید مورد تاییدتان نیست باید یکی از گزینه‌های «اساسا این خودرو در مالکیت فرد نبوده است» یا «خودرو واگذار شده ولی فرایند فک پلاک هنوز طی نشده است» را انتخاب کنید.

سامانه حمایت

اطلاعات این بخش بر اساس داده‌های پلیس راهور است. اگر مالک خودرو اکنون در عضویت خانوار نیست باید برای اصلاح آن به پلیس+۱۰ مراجعه کنید. اگر فرایند فک پلاک را هنوز طی نکرده‌اید به مراکز فک پلاک مراجعه کنید تا خودروی فروخته شده از لیست دارایی‌هایتان حذف شود.

مرحله بعد اطلاعات واریز و خرید یا تراکنش‌های بانکی است. مغایرت اطلاعات ثبت‌شده با اطلاعات واقعی شما ممکن است به این دلیل باشد که از حساب بانکی‌تان برای مواردی غیر از مقاصد خانوار استفاده می‌کنید. مثلا کسانی که تنخواه‌دار یا کارپرداز یا مدیر خرید هستند. برای حل این مشکل باید حساب تجاری را از حساب شخصی جدا کنید. وزارت رفاه پس از سه ماه دوباره شما را وسع‌سنجی می‌کند و اگر تا آن زمان حسابتان تفکیک شده باشد یارانه برایتان واریز می‌شود.

سامانه حمایت

مرحله بعد اطلاعات درآمد است. این اطلاعات از پایگاه داده ثبتی دریافت می‌شود و امکان اعتراض نسبت به آن وجود ندارد. اما ممکن است در خانوار فرزندان پس از ازدواج یا زندگی مستقل تشکیل داده‌ باشند ولی خانوار خود را از خانواده جدا نکرده باشند و درآمدشان با خانواده با هم حساب شود. در این صورت ممکن است دهک دهمی حساب شوند. در این موارد باید در سامانه حمایت درخواست بررسی بدهند و سپس به سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها یا دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند و نسبت به تفکیک خانوار خود اقدام کنند.

مرحله هفتم شرایط خاص است. شرایط خاص مانند اینکه یکی از اعضای خانوار بیماری پرهزینه و خاص داشته باشد یا خانوار عضو معلول تحت پوشش سازمان حمایتی داشته باشد، یا هر دو گزینه در مورد خانوار صدق کند. در این صورت گزینه‌های مرتبط را انتخاب کنید.

نوع بیماری، سازمان بیمه‌گر، نام بیمار یا معلول و سازمان حمایتی باید دقیق ثبت شود. سپس با انتخاب گزینه ثبت و ادامه، اعتراضتان را ثبت کنید. نظارت در این زمینه به عهده وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است.

سامانه حمایت

سپس سامانه از شما تعهدنامه می‌گیرد که با کلیک روی گزینه ثبت و ادامه درخواست بررسی شما ثبت می‌شود. در پایان کد رهگیری برای پیگیری به شماره همراهتان پیامک می‌شود.

تغییر سرپرست خانوار یا تفکیک یارانه

ممکن است افراد به دلایلی چون ازدواج، طلاق، فوت سرپرست خانوار، موارد بدسرپرستی و عدم سازش، حضانت و کفالت و قیمومیت و فرزندخواندگی نیاز به تفکیک یارانه داشته یا سرپرست خانوار را تغییر دهند.

در صورت ازدواج فرزندان برای تفکیک خانوار زوجین باید اصل مدارک شناسایی معتبر خود و اصل عقدنامه رسمی را به یکی از مراکز پلیس+۱۰ تحویل دهند و سپس برای اعلام شماره حساب به شعبه بانک مربوطه مراجعه کنند.

در صورتی که طلاق فرد متقاضی و برای اینکه از زیرمجموعه همسر سابق خود خارج شود، به همراه اصل مدارک شناسایی معتبر و اصل طلاق‌نامه رسمی به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ برود و سپس برای اعلام شماره حساب در سامانه رفاهی به شعبه بانک مراجعه کند.

در صورت فوت سرپرست خانوار، فرد جایگزین به همراه اصل مدارک شناسایی معتبر و اصل گواهی رسمی فوت به دفتر پلیس+۱۰ و سپس بانک برای اعلام شماره حساب مراجعه کند.

در موارد بدسرپرستی و عدم سازش فرد متقاضی با اصل مدارک شناسایی و اصل مستندات یعنی حکم رسمی دادگاه برای تغییر سرپرست خانوار به فرمانداری شهرستان محل سکونت و سپس دفتر پلیس+۱۰ و در نهایت برای اعلام و ثبت شماره حساب به بانک مربوطه مراجعه کند.

در موارد حضانت، کفالت، قیمومیت و فرزندخواندگی هم تغییر شرایط دریافت یارانه با ارائه اصل مدارک شناسایی معتبر و اصل مستندات مانند اصل حکم رسمی دادگاه مبنی بر عهده‌دار بودن حضانت و غیره به فرمانداری شهر محل سکونت امکان‌پذیر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات