بهترین دوربین های کامپکت - زمستان ۹۴

سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
مطالعه 27 دقیقه
با پیشرفت صنعت عکاسی و توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید در سال‌های اخیر، کاربران و عکاسان در خرید دوربین‌های جدید دچار شک و تردید‌های زیادی شده‌اند. اگر به دنبال دوربینی قابل حمل و در اندازه کوچک هستید که توانایی‌های بالایی در عکاسی داشته باشد، ما در راهنمای خرید دوربین‌های کامپکت رده بالا و در نهایت بهترین گزینه، همراهی کنید. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

رده دوربین‌های کامپکت با عملکرد خوب دوربین گوشی‌های هوشمند تحت تاثیر زیادی قرار گرفته است. فروش بالای پرچمداران موبایل که از دوربین‌های بسیار خوبی نیز بهره می‌برند باعث شد تا فروش دوربین‌های فشرده خانگی کاهش چشمگیری داشته باشد. به همین دلیل تولید‌کنندگان صنعت دوربین برای ارتقا کیفیت دوربین‌های فشرده تلاش زیادی کرده و نتیجه این عمل نیز بسیار رضایت بخش بوده است.

دوربین خانگی در برابر دوربین موبایل

دوربین‌های معرفی شده در این مقاله همگی به سنسور‌های بزرگ‌تر از نمونه‌های خانگی مجهز هستند و حتی در بعضی از مدل‌ها تولید‌کنندگان به استفاده از سنسور‌های دوربین‌های DSLR یا حرفه‌ای روی آورده‌اند. به همین واسطه کیفیت عکس‌های خروجی ارتقای چشمگیری داشته‌اند و به راحتی تمام نیاز‌های کاربران خانگی و نیمه‌ حرفه‌ای را تامین خواهند کرد. قابلیت تعویض لنز در دوربین‌های این لیست وجود ندارد پس اگر به استفاده از لنز‌های متفاوت نیاز دارید این راهنمای خرید مناسب شما نخواهد بود. همچنین زوم اپتیکال در نمونه‌های بررسی شده حداکثر به میزان 8X (هشت برابری) می‌رسند و گستره زوم بالایی ندارند. 

انواع اندازه‌ی سنسور‌های دوربین

 اگر به دنبال دوربینی با قابلیت‌ حمل بالا در کنار عملکرد ایده‌آل در تمامی شرایط هستید دوربین‌های موجود در این لیست می‌توانند نیاز شما را به خوبی بر‌آورده کنند. البته باید توجه داشته باشید که این رده از محصولات قیمت خیلی پایین‌تری نسبت به رقبای حرفه‌ای خود ندارند و باید آمادگی پرداخت هزینه‌ی ۵۰۰ الی ۸۰۰ دلاری را داشته باشید که البته بعضی از آن‌ها در بازار ایران قیمت بالاتری نیز دارند. دوربین‌های بررسی شده در این مقاله در اندازه سنسور، امکانات و عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند، اما از نظر کیفیت عکاسی خیالتان راحت باشد زیرا به راحتی دوربین‌های ساده خانگی یا نمونه‌های موجود در پرچمداران موبایل را شکست می‌دهند. 

پیش از شروع معرفی و بررسی شرکت کنندگان این رده لازم است در رابطه با عملکرد لنز‌های استفاده شده در گستره زوم خود، نمودار زیر را مشاهده کنید:

گستره‌ی aperture در محدوده‌ی زوم

به طور خلاصه خطوط پایین‌تر نشان از گشودگی بیشتر دیافراگم و قابلیت بهتر در مات کردن پس‌زمینه فوکوس دارد؛ همچنین معمولا این لنز‌ها عملکرد بهتری در شرایط نوری کم خواهند داشت.

در ادامه لیست بهترین دوربین‌های کامپکت را بررسی و بهترین توانمند‌ترین آن‌ها را اعلام خواهیم کرد. البته در نظر داشته باشید بعضی از انواع موجود در بازار ایران قیمت به مراتب بیشتری نسبت به برچسب قیمتی خود در خارج از کشور دارند و تا حدود زیادی ارزش خرید خود را از بین برده‌اند.

علاوه بر این در نظر داشته باشید که بهترین گزینه‌ی اعلام شده، همواره بهترین گزینه‌ی موجود در تمام مناطق کشور نخواهد بود. لوازم جانبی موجود در کنار قیمت، شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش از دیگر نکاتی است که با توجه به محل زندگی خود، باید همواره مد نظر داشته باشید.

کانن پاورشات G1 X Mark II

قیمت: ۱.۹۰۰.۰۰۰ تومان (۶۹۰ دلار)

پاورشات G1 X MarkII پرچمدار کاننی رده دوربین‌های کامپکت کانن است. این دوربین با استفاده از سنسور ۱.۵ اینچی و لنز سریع ۱۲۰-۲۴ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F2.0-3.9 یکی از بهترین مدل‌های کامپکت موجود در بازار است. کلید‌های کنترلی زیاد، پشتیبانی از فرمت ۱۴ بیتی RAW، صفحه نمایش لمسی  با امکان چرخش و تجهیز به وا‌ی‌فای و NFC، پاورشات G1 X MarkII را به گزینه مناسبی برای کاربران تبدیل کرده است. 

پاورشات G1 X MarkII به بزرگترین سنسور این رده مجهز شده است. پردازشگر تصویر نیز نسبت به نسل قبلی خود بهینه شده است و به این دوربین امکان می‌دهد تا در ایزو ۸۰۰۰ عکس‌های JPEG بسیار خوبی بگیرید . اما عملکرد G1 X Mark II در زمینه عکس‌های RAW به خوبی رقبای خود نیست و در ایزو‌های بالا نویز زیاد را در عکس مشاهده خواهید کرد. در واقع به دلیل تکنولوژی قدیمی‌تر سنسور این دوربین‌، به جز قابلیت کنترل مستقیم بر روی تار کردن پس‌زمینه سوژه، کیفیت عکس‌های خروجی پیشرفتی نسبت به رقبای خود که به سنسور‌های کوچک‌تر مجهز شده‌اند، ندارد. 

کانن پاورشات G1 X MarkII نسبت به نسل قبل به جز در چند مورد خاص پیشرفت زیادی داشته است. ابعاد کوچک‌تر، لنز سریع‌تر و روشن‌تر، حالت ماکرو واقعی، عکاسی پیاپی سریع‌تر و وای‌فای در کنار NFC از برتری‌های G1 X MarkII نسبت به نسل قبل خود است. با این حال نسل دوم G1X از فاقد اپتیکال و نمایشگر چرخشی ۳۶۰ درجه نسل اول خود است. البته می‌توان فقدان اپتیکال را با نمونه‌های قابل اتصال را جبران کرد اما نمایشگر چرخان ۱۸۰ درجه‌ای قطعا در مواردی شما را با محدودیت مواجه خواهد کرد. حلقه‌های دوقلو قرار گرفته روی لنز کنترل بالایی بر روی تنظیمات مختلف می‌دهد. دکمه‌های کنترلی پشت دوربین تا حدودی نامنظم قرار داده شده‌اند و منوی تنظیمات نیز در بخش‌های مختلف با اندکی تاخیر همراه است.

G1 X MarkII در بخش‌هایی شما را با محدودیت مواجه خواهد کرد. عکس‌برداری پیاپی با فرمت خام (RAW) با سرعت ۱.۵ فریم بر ثانیه انجام می‌شود که با فوکوس خودکار این میزان به ۰.۸ فریم بر ثانیه می‌رسد. با توجه به این که تشخیص چهره و تعقیب سوژه با سرعت خوبی انجام می‌شوند، اما عملکرد لنز در فوکوس بر روی سوژه کند و گاهی عذاب آور است.

بهترین دوربین کامپکت- کانن g1x

اگر به دنبال دوربینی کوچک در کنار دوربین حرفه‌ای خود و یا دوربینی قابل حمل با کیفیت بالای عکاسی هستید، کانن پاورشات G1 X MarkII را نیز در نظر بگیرید. این دوربین با ترکیب سنسور سایز بزرگ و کنترل بر روی عمق میدان گزینه خوبی است. G1 X MarkII گزینه‌ی ارزان و خیلی کوچکی نیست و در این لیست می‌توانید گزینه‌های توانمندتر و کوچک‌تری نیز پیدا کنید.

نکات مثبت

  • سنسور بزرگ ۱.۵ اینچی
  • صفحه نمایش لمسی
  • کفشک اتصال لوازم جانبی (هات شو)
  • سه حلقه کنترل کننده

نکات منفی

  • سنسور قدیمی با عملکرد متوسط در شرایط نوری کم و گستره دینامیک کم
  • فوکوس خودکار پیاپی آهسته و ناکارآمد
  • عکاسی پیاپی با فرمت خام با سرعت کمتر از یک فریم بر ثانیه
  • فیلمبرداری با رزولوشن پایین و نویز زیاد

 کانن پاورشات G5 X

قیمت: ۲.۳۰۰.۰۰۰ تومان (۷۵۰ دلار)

کانن در مدل G5 X همان سنسور و پردازشگر G7 X را در بدنه‌ای جدید با ارگونومی بیشتر در کنار قابلیت‌هایی همچون منظره یاب با رزولوشن بالا و صفحه نمایش لمسی چرخشی، استفاده کرده است. استفاده از همان سنسور یک اینچی G7 X گرچه بهترین کیفیت عکس در این کلاس را به ارمغان نمی‌آورد، اما عکس‌های خروجی آن قطعا بسیاری از کاربران را راضی نگه خواهد داشت. 

در دست گرفتن G5 X حس خوبی را منتقل می‌کند. لنز این دوربین نیز همانند سنسور آن از G7 X به عاریت گرفته شده است. پاورشات G5 X توانایی فیلمبرداری در رزولوشن 1080P با نرخ ۶۰، ۳۰ و ۲۴ فریم بر ثانیه دارد. کیفیت فیلم‌های ثبت شده با این دوربین به واسطه لرزش گیر خوب آن در سطح بالایی قرار دارد.

کانن در مدل G5 X از سنسور، لنز و پردازشگر G7 X استفاده کرده و ترکیب آن‌ها با بدنه‌ای جدید با ارگونومی بهتر در کنار قابلیت‌هایی همچون منظره یاب با رزولوشن بالا و صفحه نمایش لمسی چرخشی، باعث شده است تا محصولی مناسب خلق شود.

با تجهیز کانن G5 X به NFC و وای‌فای به مشکلی از بابت کمبود اتصالات مختلف برنخواهید خورد. کیفیت عکس‌های خروجی G5 X شباهت زیادی با G7X دارد؛ اما با ارتقای ارگونومی سرعت عملکرد دوربین، تجربه‌ی لذت بخش‌تری را نسبت به G7 X خواهید داشت. G5 X گزینه‌ای مناسب برای عکاسی پرتره است اما در بیشینه فاصله کانونی قافیه را به رقبای خود می‌بازد. همچنین این دوربین از سرعت پایین ۰.۵ فریم بر ثانیه در عکاسی پیاپی با فرمت خام نیز رنج می‌برد. فوکوس خودکار نیز در عکاسی پیاپی به حالت تک نقطه‌ای محدود خواهد بود و قابلیت تعقیب سوژه نیز در آن وجود ندارد. با این حال قابلیت تشخیص چهره در G5 X به خوبی کار می‌کند و امکان انتخاب شخص مورد نظر در میان سایر افراد برای فوکوس بهتر وجود دارد.

بهترین دوربین کامپکت- کانن پاورشات g5x

نکات مثبت

  • ارگونومی مناسب در کنار کیفیت ساخت بالا
  • منظره یاب داخلی با رزولوشن بالا
  • کفشک اتصال لوازم جانبی (هات شو)
  • لنز روشن
  • صفحه نمایش لمسی با قابلیت چرخش در تمامی جهات

نکات منفی 

  • بدنه‌ای نه چندان زیبا
  • عکس برداری پیاپی با فرمت خام با سرعت ۰.۵ فریم بر ثانیه
  • عملکرد متوسط در عکس‌برداری با فوکوس خودکار 
  • فیلمبرداری با گزینه‌های محدود

کانن پاورشات G7 X

قیمت:  ۱.۵۵۰.۰۰۰ تومان (۵۹۹ دلار)

پس از تغییر جهت نبرد بازار دوربین‌ها از رزولوشن بالاتر به سنسور بزرگ‌تر، دوربین‌های کانن نیز از این قاعده مستثنی نماندند. پاورشات G7 X از سنسور ۲۰ مگاپیکسلی BSI به اندازه‌ی یک اینچ بهره می‌برد که با این که از نمونه‌ی به کار رفته در G1 X Mark II کوچکتر است، اما ۲.۸ برابر بزرگتر از سنسور به کار رفته در پاورشت S120 است. لنز به کار رفته در این دوربین از نوع ۱۰۰-۲۴ میلی‌متری است که گشودگی دیافراگمی برابر F1.8-2.8 را دارد و با لرزش‌گیر اپتیکال همراه شده است. 

دامنه‌ی ایزو G7 X از ۱۲۵ الی ۱۲۸۰۰ است که با توجه به سنسور بهینه‌ی به کار رفته در آن می‌توان، در محیط‌های کم نور عکس‌های باکیفیتی تهیه کرد. عکاسی پیاپی در G7X با سرعت ۶.۵ فریم بر ثانیه با فرمت JPEG انجام می‌شود (یک فریم بر ثانیه با فرمت RAW)؛ البته توجه داشته باشید نرخ‌های اعلام شده بدون فوکوس خودکار هستند. فوکوس خودکار تک نقطه‌ای بدون قابلیت تعقیب سوژه در عکاسی پیاپی با نرخ پایین‌تر در دسترس است. متاسفانه حتی با فوکوس نقطه‌ای نیز عملیات فوکوس در G7 X به کندی انجام‌ می‌شود و به همین دلیل تهیه‌ی عکس‌های واضح از سوژه‌های در حال حرکت امری سخت است.

در محیط‌های پرنور می‌توانید از فیلتر ND داخلی دوربین برای تهیه‌ی عکس‌های با کیفیت استفاده کنید؛ البته در نظر داشته باشید که این امر به صورت خودکار انجام نمی‌شود و باید به صورت دستی اقدام به فعال کردن آن بکنید. کانن در G7 X با تعبیه‌ی وای‌فای و NFC خیال کاربران را بابت اتصالات راحت کرده است.  

کانن پاورشات G7 X از یک حلقه‌ی با کاربری قابل تنظیم بر روی لنز بهره می‌برد که در کنار حلقه‌ی پشت و حلقه‌ی جبران نوردهی در بالای دوربین، بهره می‌برد که قابلیت‌ تنظیمات دستی بالایی به عکاس می‌دهد. نمایشگر ۳ اینچی لمسی نیز آن نیز ۱۸۰ درجه به بالا می‌چرخد تا علاقه‌مندان به عکسی خود گرفت (سلفی) بتوانند به تهیه‌ی عکس‌های زیبایی بپردازند. 

پاورشات G7 X می‌تواند با رزولوشن 1080P با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و در کنار میکرفون استریو به فیلمبرداری بپردازد. اگر فیلمبرداری اولویت شما است، G7 X بهترین گزینه‌ی موجود در این رده نیست. فوکوس ۳۱ نقطه‌ای، فلش داخلی و سنسور بزرگ از نقاط قوت این دوربین است. در طرف مقابل می‌توان از عمر باتری کم، سرعت فوکوس پایین و رابط کاربری به هم ریخته به عنوان نقاط ضعف اصلی نام برد.

بهترین دوربین کامپکت- کانن g7x

نکات مثبت

  • حلقه‌های کنترلی دوگانه
  • اندازه‌ی کوچک
  • لنز روشن
  • نمایشگر لمسی با قابلیت فوکوس با لمس بر روی سوژه

نکات منفی

  • رابط کاربری ضعیف
  • فوکوس پیاپی آهسته
  • عکس‌برداری با نرخ ۱ فریم بر ثانیه با فرمت RAW
  • کیفیت پایین تر عکس در فاصله ی کانونی باز

کانن پاورشات G9 X

قیمت: ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان (۵۳۰ دلار)

کانن برای دوربین‌های کامپکت‌ رده‌ بالای خود، سنگ تمام گذشته و سنسور ۲۰ مگاپیکسلی و ۱ اینچی به کار رفته در G7 X را در بدنه‌ی کوچکتر با نام G9 X قرار داده است. لنز تعبیه شده در G9 X از نوع ۸۴-۲۸ میلی‌متری است که دریچه‌ی دیافراگمی با گشودگی F2-4.9 دارد. این لنز نسبت به نمونه‌ی به کار رفته در G7 X و G5 X حداکثر گشودگی دیافراگم کمتری دارد و به همین دلیل نباید انتظار عملکردی مشابه برادران بزرگ‌تر خود در محیط‌های کم نور را از آن داشته باشید.

بهترین دوربین کامپکت- کانن g1x

با این که G9 X از دکمه‌های کنترلی فیزیگی زیادی برخوردار نیست اما نمونه‌های موجود در کنار نمایشگر لمسی، راحتی عملکرد و امکان تغییر سریع تنظیمات را برای کاربر به ارمغان آورده‌اند. این دستگاه همانند سایر دوبین‌های سری G از کیفیت ساخت بالا در کنار ابعاد مناسب و فلاش جهنده بهره می‌برد. اما نقاط ضعف سایر دوربین‌های کامپکت رده‌ بالای کانن در G9 X نیز مشاهده می‌شود. عکاسی پیاپی با سرعت ۱ فریم بر ثانیه در فرمت خام ناامید کننده است. هنگام فعال‌سازی فوکوس خودکار، سرعت عکاسی ذکر شده باز اهم افت پیدا می‌کند و به ۰.۳۳ فریم بر ثانیه می‌رسد.

با وجود قیمت بالای G9 X، اما این دوربین به واسطه‌ی ارایه‌ی ترکیب مناسبی از سایز بدنه‌ی کوچک، لنز خوب اما نه بهترین و سنسور با کیفیت یک اینچی و ۲۰ مگاپیکسلی، گزینه‌ی جذابی به شمار می‌رود. اگر قابلیت‌های G7X و G5 X را در بدنه‌ای کوچکتر می‌خواهید، G9 X را در نظر داشته باشید. 

بهترین دوربین کامپکت- کانن g1x

نکات مثبت

  • سایز کوچک بدنه
  • دکمه‌های کنترلی مفید در کنار نمایشگر لمسی کاربردی

نکات منفی 

  • عدم امکان چرخش نمایشگر
  • عدم وجود کفشک
  • عملکرد بد در عکاسی پیاپی با فرمت خام

کانن پاورشات S120

قیمت: ۱.۰۵۰.۰۰۰ تومان (۳۷۰ دلار)

پاورشات S120 پنجمین نسل دوربین جیبی، توانمند و محبوب سری S است که جایگزین S90 شده است. این دوربین به سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ۱/۱.۷ اینچی در کنار لنز ۱۲۰-۲۴ میلی‌متری با دیافراگم F1.8-5.7 و لرزش‌گیر اپتیکال مجهز شده است. S120 همچنین توانایی فیلمبرداری با رزولوشن Full HD و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. تمامی امکانات بالا در بدنه‌ای کوچک و با کیفیت ترکیب شده‌اند.

بهترین دوربین کامپکت- کانن پاورشات s120

برخلاف اکثر نمونه‌های موجود در این رده، S120 از دکمه‌های فیزیکی کاربردی در کنار نمایشگر لمسی برای تعیین فوکوس و تغییر تنظیمات بهره می‌برد که کمک زیادی به عکاس در شرایط مختلف خواهد کرد. کانن در پاورشات S120 نیز از رینگ تنظیم دور لنز بهره برده که قابل تقدیر است. همچنین تعبیه‌ی دکمه‌های تنظیم در اندازه‌ی خوب با وجود بدنه‌ی کوچک S120، از نقاط قوت این دوربین به شمار می‌رود. وای‌فای داخلی S120 نیز به انتقال عکس‌های به گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و پرینتر‌های وایرلس، کمک شایانی می‌کند.

پاورشات S120 عملکرد سریع و خوبی در اکثر شرایط دارد و کیفیت عکس‌های خروجی نیز مطلوب هستند. عملکرد خوب را باید به سایز کوچک بدنه‌ی S120 اضافه کرد تا این دوربین را به گزینه‌ی مناسبی برای اکثر خانواده‌های تبدیل کرد. قیمت پایین S120 را می‌توان یکی دیگر از نقاط قوت آن نامید که نزدیک‌ترین دوربین به آن در این بازه‌ی قیمتی کانن G9 X است. البته در نظر داشته باشید G9 X‌ از سنسور به مراتب بزرگتر و باکیفیت‌تری بهره می‌برد و در شرایط مختلف نوری می‌تواند S120 را شرمنده کند.

نکات مثبت

  • حلقه‌های کنترلی دوگانه
  • نمایشگر لمسی
  • کوچک‌ترین دوربین در این رده

نکات منفی

  • عملکرد کند لنز در حالت تله
  • سنسور کوچک‌تر نسبت به رقبا
  • نمایشگر ثابت
  • قدیمی‌ شدن این مدل

فوجی فیلم X30

قیمت: ۲.۰۵۰.۰۰۰ تومان (۴۰۰ دلار)

فوجی‌فیلم X30‌ با پیشرفت در بخش‌های مختلف جایگزین نمونه‌ی X20‌ شده است. منظره‌یاب اپتیکال با نمونه‌ی الکترونیکی جایگزین شده و می‌توانید از نمایشگر ۳ اینچی چرخان بهره ببرید (در مقایسه با نمایشگر ۲.۸ اینچی ثابت X20). با این که بدنه‌ی X30‌ تغییراتی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده است، اما همچنان شباهت‌های زیادی با X20‌ دارد. 

کیفیت تصاویر خروجی سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و ۲/۳ اینچی X30، راضی کننده است؛ اما زمانی که بحث شرایط نوری ضعیف و ایزو‌های بالا به میان می‌آید، رقبای مجهز به سنسور بزرگ‌تر اعم از سری G کانن و پاناسونیک LX-100 عملکرد بهتری خواهند داشت. لنز X30‌ تغییری نسبت به X20‌ نداشته و همچنان از نمونه‌ی ۱۱۲-۲۸ میلی‌متر با گشودگی دیافراگم F2-2.8 بهره می‌برد که توانایی مناسبی در شرایط مختلف خواهد داشت.

نمایشگر OLED با ۲.۳۶ میلیون پیکسل X30، در این رده از دوربین جز بهترین‌ها به شمار می‌رود. پردازنده‌ی به کار رفته در این دوربین همان نمونه‌ی X20 با نام EXR Processor II است که توانایی بالایی را به یدک می‌کشد. X30 به واسطه‌ی پردازنده‌ی سریع خود توانایی عکاسی پیاپی به همراه فوکوس خودکار با نرخ ۱۲ فریم بر ثانیه را دارد. فوجی‌فیلم در X30 موفق شده است تا مشکل باتری X20‌ را حل کند. وای‌فای داخلی و دکمه‌ی اختصاصی شروع پروسه‌ی فیلمبرداری نیز از دیگر مزیت‌های X30 هستند.

بهترین دوربین کامپکت- کانن g7x

نکات مثبت

  • ارگونومی خوب
  • لنز روشن و سریع
  • منظره‌یاب الکترونیکی با رزولوشن بالا
  • کفشک اتصال لوازم جانبی

نکات منفی

  • سنسور کوچک‌تر نسبت به رقبا
  • بدنه‌‌ای بزرگ با توجه به سنسور کوچک
  • کیفیت فیلمبرداری ضعیف

فوجی فیلم XQ2

قیمت: ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان (۳۰۰ دلار)

فوجی‌فیلم XQ2 در بدنه‌ی کوچک خود قابلیت‌های زیادی را به یدک می‌کشد. مهم‌ترین مشخصه‌ی این دوربین سنسور ۲/۳ اینچی X-Trans CMOS II فوجی فیلم است که با کمک تشخیص فازی سوژه‌ها، سرعت فوکوس بالایی را به ارمغان آورده است.

XQ2 عملکرد بسیار سریعی حتی در شرایط نوری ضعیف دارد. اما دکمه‌های کنترلی کوچک و نامناسب این دوربین استفاده از آن را تا حدود زیادی دشوار کرده است. این مساله به حدی آزار دهنده است که پس از چندبار تغییر تنظیمات به این نتیجه خواهید رسید که فوجی‌فیلم با طراحی کوچک دکمه‌ها از کاربر درخواست عدم تغییر تنظیمات را دارد. XQ2 عملکرد بسیار خوبی در عکاسی در مود خودکار دارد.

لنز XQ2 عملکرد خوبی در انتهای بازه‌ی زوم خود دارد اما در زوایای واید نتیجه‌ی مطلوبی در برابر دوربین‌های پیش‌رو این رده ندارد. XQ2 طبق سنت فوجی فیلم، رنگ‌های بسیار دلنشینی در فرمت JPEG ایجاد می‌کند، تراز رنگ سفید (وایت بالانس) نیز به خوبی انجام می‌شود. کیفیت عکس‌های خروجی نیز با توجه به سایز سنسور ایده‌آل هستند. با این حال با گسترش دوربین‌های کامپکت مجهز به سنسور‌های بزرگ، رقابت سنگینی در زمینه‌ی کیفیت تصاویر خروجی در این رده از دوربین‌ها شکل گرفته است.

اگر برای شما کیفیت کلی عکس‌های گرفته شده مهم است، به احتمال قوی کیفیت‌ خروجی XQ2‌ در کنار ظاهر شکیل و قیمت مناسب آن شما را راضی نگه خواهد داشت.

بهترین دوربین کامپکت- فوجی فیلم xq2

نکات مثبت

  • بدنه‌ای با سایز بسیار فشرده
  • حلقه های کنترلی دوگانه
  • ظاهر بسیار شکیل و جذاب

نکات منفی

  • عملکرد آهسته‌ی لنز در تله
  • دکمه‌های کنترلی کوچک
  • نمایشگر ثابت

پاناسونیک لومیکس LX100

قیمت: در ایران ناموجود (۷۰۰ دلار)

سری LX پاناسونیک همواره‌ی حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و LX100 با پیشرفت زیاد در اکثر جنبه‌ها، این رده را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت. مهندسان پاناسونیک با مشاهده‌ی تجهیز دوربین‌های کامپکت به سنسور های بزرگ توسط رقبا، اقدام به تعبیه‌ی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی از نوع چهار سوم (Four Third) در نسل جدید دوربین کامپکت حرفه‌ای خود کردند. این سنسور یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌‌های موجود در این رده از دوربین‌ها است و تنها از سنسور ۱.۵ اینچی کانن کوچک‌تر است. ترکیب سنسور مذکور با لنز بسیار سریع ۷۵-۲۴ میلی‌متری با دیافراگم F1.7-2.8 و دکمه‌های کنترلی بسیار کاربردی و رابط کاربری جذاب، باعث شده تا پاناسونیک LX100 به یکی از بهترین دوربین‌های کامپکت تا به این روز تبدیل شود. 

به واسطه‌ی سنسور بزرگ با اندازه‌ی بزرگ پیکسل‌ها در کنار قابلیت افزایش حساسیت به نور (ایزو) تا ۲۵۶۰۰، LX100 عملکرد بسیار خوبی در شرایط نوری ضعیف دارد و تمامی دوربین‌های رده‌ی کامپکت را در این بخش شکست خواهد داد. لرزش‌گیر اپتیکال این دوربین عملکرد بسیار خوبی دارد و به کاربر کمک شایانی در ثبت تصاویر در شرایط نوری کم می‌کند. در صورت ترکیب لرزش‌گیر اپتیکال با نمونه‌ی دیجیتالی، LX100‌ می‌توانست همانند سایر دوربین‌های این رده در حالت فیلمبرداری با فعال کردن مود «اکتیو» عملکرد بهینه‌تری داشته باشد.

اتصال وای‌فای، فیلمبرداری با رزولوشن 4K با نرخ ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه، ظاهر کلاسیک و عملکرد بسیار خوب در شرایط مختلف، LX100 را به یکی از بهترین گزینه‌های موجود تبدیل می‌کند. با وجود استفاده از الگوریتم تشخیص تناقض، عملکرد فوکوس خودکار این دوربین حتی روی سوژه‌های متحرک نیز عالی است. عکاسی پیاپی با فرمت JPEG و نرخ ۱۱ فریم بر ثانیه و ۶.۵ فریم بر ثانیه در حالت فوکوس خودکار (۵ فریم بر ثانیه با فرمت خام)، LX100 را در رده‌های بالای لیست سریع‌ترین دوربین‌های کامپکت قرار می‌دهد.

پاناسونیک LX100 قابلیت زوم بالایی را در قیاس با سایر دوربین‌های کامپکت بدون قابلیت تعویض لنز، ندارد. با این حال لنز ۲۴.۷۵ میلی‌متری این دوربین به خوبی پاسخ‌گوی نیاز اکثر عکاسان خواهد بود. نقطه‌ی قوت دوربین‌های پاناسونیک فوکوس خودکار دقیق و سریع آن‌ها است که این موضوع در رابطه با LX100‌ نیز صدق می‌کند و تنها دوربینی که در این رده یارای رقابت با آن را دارد، سونی RX100 IV است.

بهترین دوربین کامپکت- پاناسونیک lx100

نکات مثبت

  • سنسور بزرگ‌تر و لنز روشن برای ایجاد پس‌زمینه‌های تار
  • قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 4K
  • عکاسی پیاپی سریع به همراه فوکوس خودکار
  • ظاهر کلاسیک زیبا و شکیل
  • تجربه‌ی کاربری و ارگونومی خوب 

نکات منفی

  • زوم محدود در قیاس با رقبا
  • عدم وجود فلاش داخلی
  • نمایشگر ثابت
  • منظره‌یاب با عدم قابلیت چرخش

سونی سایبرشات RX100 III

قیمت: ۱.۷۰۰.۰۰۰ تومان (۸۰۰ دلار)

RX100 III سومین نسل و اولین نمونه‌ی مجهز به منظره‌یاب، از سری محبوب RX است. این دوربین نسبت به نسل گذشته‌ی خود از لنز پیشرفته‌تری برخوردار است و از نمونه‌ی ۷۰-۲۴ میلی‌متری با دیافراگم F1.8-2.8 بهره می‌برد. دو نسل قبلی RX‌ به لنز ۱۰۰-۲۸ میلی‌متری با دیافراگم F1.8-4.9‌ مجهز بودند. به واسطه‌ی لنز جدید، دیگر زوم برابر با نسل‌های قبل را نخواهید داشت با این حال از لنز واید‌تر و سریع‌تری بهره خواهید برد. لرزشگیر این لنز جدید نیز بهبود محسوسی را تجربه کرده است که بدین وسیله آن را به یکی از بهترین‌های رده‌ی دوربین‌های کامپکت تبدیل می کند.

منظره‌یاب RX100 III از ۱.۴۴ میلیون نقطه تشکیل شده در حالی که مشخصه‌ی ذکر شده برای نمایشگر ۳ اینچی این دوربین برابر با ۱.۲۳ میلیون است. RX100 III از بازه‌ی ایزو ۱۲۵ تا ۱۲۸۰۰ بهره می‌برد و به همراه سنسور ۱ اینچی خاص سونی، عملکرد بسیار خوبی و در شرایطی حتی بهتر از رقبای مجهز به سنسور‌های بزرگ‌تر، از خود به نمایش می‌گذارد. عکاسی پیاپی با RX100 III با نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه و در حال فوکوس پیوسته با نرخ ۳ فریم بر ثانیه انجام می‌شود. خوشبختانه عملیات تشخیص چهره و دنبال کردن سوژه در این دوربین به خوبی انجام می‌شود و می‌توانید از فوکوس مداوم بر سوژه‌ی مورد نظر اطمینان داشته باشید. در زمینه‌ی فیلمبرداری RX100 III توانایی ثبت کلیپ‌هایی با رزولوشن Full HD و نرخ ۶۰، ۳۰ و ۲۴ فریم بر ثانیه را دارد. همچنین قابلیت فیلمبرداری اسلوموشن با رزولوشن 720P و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه در دسترس است. لرزشگیر فعال (ترکیب لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال) عملکرد بسیار مطلوبی در تهیه‌ی کلیپ‌های ویدیویی دارد. میکروفون استریوی داخلی نیز کمک شایانی به ثبت کلیپ‌های بهتر می‌کند اما متاسفانه ورودی میکروفون خارجی در RX100 III تعبیه نشده است.

RX100 III به بدنه‌ی کوچکی مجهز شده است و به راحتی در جیب قرار می‌گیرد. رینگ قابل سفارشی‌سازی اطراف لنز تجربه‌ی کاربری را ارتقا می‌دهد. در بالای دوربین نیز حلقه‌ی کنترلی و فلاش جهنده تعبیه شده‌اند. بخش پشتی دوربین نیز به تعداد زیادی دکمه‌هایی با قابلیت سفارشی‌سازی، حلقه‌ی کنترلی و دکمه‌ی مخصوص شروع و توفق روند فیلمبرداری، مجهز شده است و بدین ترتیب می‌توانید به سرعت به تغییر تنظیمات مدنظر بپردازید. تنها نقطه‌ی ضعف RX100 III در این بخش، عدم تجهیز به نمایشگر لمسی است که می‌توانست تجربه‌ی کاربری را ارتقای محسوسی بدهد.

از دیگر امکانات RX100 III می‌توان به وای‌فای داخلی، NFC که با اپلیکیشن PLAY MEMORIES سونی کار می‌کند، قابلیت چرخش نمایشگر ۱۸۰ درجه‌ای نمایشگر حول محور افقی بالای آن برای تهیه‌ی عکس‌های سلفی و فیلتر ND با عملکرد خودکار برای بهبود عملکرد لنز در شرایط نوری روشن، اشاره کرد. RX100 III یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای دسته‌ای از کاربران است که به دنبال دوربینی با اندازه‌ی کوچک، قابلیت‌های کاربردی، بازه‌ی زوم مناسب، منظره‌یاب داخلی و کیفیت عکس‌های بسیار خوب هستند.

بهترین دوربین کامپکت- سونی rx100 III

نکات مثبت

  • کیفیت بسیار خوب عکس‌ و فیلم‌
  • فیلتر ND داخلی
  • منظره‌یاب داخلی
  • لنز روشن و واضح
  • ارگونومی بهبود یافته نسبت به نسل پیشین

 نکات منفی

  • زوم محدود نسبت به رقبا
  • عدم تجهیز به نمایشگر لمسی
  • عملکرد نامناسب فوکوس خودکار در شرایط نوری کم و سوژه‌هایی با کنتراست پایین

سونی سایبرشات RX100 IV

قیمت: ۲.۳۰۰.۰۰۰ تومان (۹۵۰ دلار)

سایبرشات RX100 IV روند موفق دوربین‌های این سری را در تعبیه‌ی جدید‌ترین تکنولوژی‌های بازار دوربین‌ها در بدنه‌ای کوچک، ادامه داده است. RX100 IV نسبت به نسل پیشین خود از سنسور کاملا جدید و پیشرفته‌تری بهره می‌برد و عملکرد فوکوس خودکار در این دوربین ارتقای زیادی یافته است. در آخرین نسل دوربین‌های سری RX امکان عکاسی با نرخ ۱۶ فریم بر ثانیه را در کنار فیلمبرداری با رزولوشن 4K و ثبت کلیپ‌های اسلوموشن با نرخ بی‌نظیر ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه را خواهید داشت. همچنین قابلیت ثبت تصاویر با رزولوشن ۱۷ مگاپیکسل را حین فیلمبرداری با رزولوشن Full HD خواهید داشت. 

علاوه بر موارد ذکر شده، RX100 IV از منظره یاب ۲.۳۵ میلیون پیکسلی (در قیاس با ۱.۴۴ میلیون پیکسل نسل پشین)، نمایشگر تاشو و تعداد زیادی کلید کنترلی با قابلیت سفارشی‌سازی نیز بهره می‌برد. به دوربین‌های سری RX در طی چهار نسل از معرفی، امکانات بی‌شماری افزوده شده است که به همین تا حدودی استفاده از تمامی قابلیت‌های RX100 IV را دشوار کرده است.

با این که کیفیت تصاویر خروجی سایبرشات RX100 IV پیشرفت قابل توجهی نسبت به RX100 III را تجربه نکرده، اما همچنان پرچمدار دوربین‌های کامپکت سونی بهترین خروجی تصویر را در این رده ارایه‌ می‌دهند. خریداران این دوربین مطمئنا از جزئیات بالا، گستره‌ی دینامیکی بالا در تصاویر با فرمت خام و عملکرد ایده‌آل لنز در بازه‌ی زوم، رضایت خواهند داشت. سنسور یک اینچی پیشرفته‌ی این دوربین با رقبای مجهز به سنسور‌های بزرگ‌تر نیز به خوبی به رقابت خواهد پرداخت. مود‌های جدید فیلمبرداری 4K و 1080/120P کیفیت عالی، گستره‌ی دینامیکی و ثبت کلیپ‌های اسلوموشن خارق‌العاده را برای RX100 IV به ارمغان آورده است. لرزشگیر فعال نیز توانایی ثبت فیلم‌های ایده‌آل را علی‌غم لرزش دست فراهم می‌کند. با وجود عدم تجهیز به ورودی میکروفون خارجی، RX100 IV یکی از توانا‌ترین دوربین‌های کامپکت در زمینه‌ی ثبت ویدیو تا به امروز است.

سنسور سریع سونی به همراه شاتر الکترونکی باعث شده است تا شاهد عملکرد فوکوس خودکار پیوسته فوق‌العاده‌ای باشیم. تشخیص چهره و چشم در کنار تعقیب سوژه و عکاسی پیاپی با فرمت خام و نرخ ۵ فریم بر ثانیه، همگی باعث شده‌اند تا بتوانید از سوژه‌ی مدنظر با فوکوس مداوم تصاویر ایده‌آلی را ثبت کنید. دوربین‌های سری RX سونی در هر زمینه‌ای جز بهترین‌های موجود هستند به جز ارگونومی. سونی با بهینه‌سازی مود عکاسی خودکار و بزرگ‌نمایی راحت تصاویر ثبت شده هنگام بازبینی توسط دکمه‌ی فوکوس خودکار، سعی در ارتقای تجربه‌ی کاربری پرچمدار دوربین‌های کامپکت خود را دارد. سایبرشات RX100 IV به هیچ وجه در دسته‌ی دوربین‌های ارزان قیمت قرار نمی‌گیرد، اما ترکیبی از بهترین‌ها را ارایه می‌دهد و اگر بحث قیمت اهمیتی برای شما ندارد، بدون شک به سراغ این دوربین بروید.

بهترین دوربین کامپکت- سونی rx100 IV

نکات مثبت

  • سنسور ۲۰.۱ مگاپیکسلی BSI CMOS جدید و بسیار سریع
  • عملکرد فوق‌العاده در عکاسی پیاپی با نرخ ۱۶ فری بر ثانیه و ۵ فری بر ثانیه با فوکوس خودکار
  • لنز روشن و واضح
  • منظره‌یاب داخلی با رزولوشن بالا

نکات منفی

  • رابط کاربری نه جندان جذاب
  • زوم محدود نسبت به رقبا
  • قیمت بالا

کدام دوربین را بخریم؟

 بهترین گزینه‌/بهترین گزینه برای فیلمبرداری: سونی سایبرشات RX100 IV

با این که کیفیت تصاویر خروجی این دوربین تفاوت زیادی با نسل گذشته خود نداشته است، اما RX100 IV به واسطه‌ی پیشرفت در زمینه‌های متفاوت اعم از تجهیز به سنسور جدید و پیشرفته‌، عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های گوناگون از خود به نمایش می‌گذارد. فیلمبرداری اسلوموشن بی‌نظیر، فیلمبرداری با رزولوشن 4K و عکاسی پیاپی بسیار سریع از جمله مزایای سنسور جدید این دوربین است. منظره‌یاب‌ داخلی با کیفیت، فلش داخلی جهنده، لنز روشن و سریع و لرزشگیر تصویر عالی سایر نقاط قوت RX100 IV هستند. به موارد بالا عکاسی پیاپی سریع با فوکوس خودکار و تشخیص چشم را نیز اضافه کنید. با وجود نقاط ضعف این دوربین اعم از رابط کاربری و کلید های کنترلی آن که می‌توانستند کمی بهتر باشند و جهت عکاسی در طول روز نیز به باتری یدکی احتیاج خواهید یافت، سونی سایبرشات RX100 IV بهترین دوربین کامپکت موجود است.

گزینه‌ی جایگزین: پاناسونیک لومیکس DMC-LX100

پاناسونیک لومیا LX100 قابلیت‌های ویژه‌ای را به همراه دارد. سایر کوچک بدنه، ارگونومی مناسب، عمق بالای میدان و قابلیت کنترل روی آن، از نقاط قوت این دوربین است. اگر پس‌زمینه‌های تار اهمیت نقش ویژه‌ای در عکس‌های شما دارند، LX100‌ بهترین گزینه‌ خواهد بود. قابلیت فیلمبرداری 4K، عکاسی پیاپی سریع به همراه تشخیص چشم و بهترین عملکرد در شرایط نوری کم، LX100 را به یکی از توانمند‌ترین دوربین‌های کامپکت حاضر تبدیل می‌کند. البته در نظر داشته باشید که در این دوربین از فلاش داخلی، فیلتر ND و نمایشگر چرخان بی‌بهره خواهید بود. اما اگر موارد ذکر شده اهمیتی برای شما ندارند و بودجه‌ی لازم برای خرید RX100 IV را در اختیار ندارید، مستقیم به سراغ پاناسونیک لومیا LX100‌ بروید.

به صرفه‌ترین گزینه: فوجی‌فیلم XQ2

بهترین دوربین کامپکت

قرار گرفتن فوجی‌فیلم در لیست بهترین‌ها با توجه به سنسور کوچک‌تر آن، نشان‌دهنده‌ی عملکرد ایده‌آل این محصول است. سرعت فوکوس و عملکرد دستگاه بسیار خوب هستند و با توجه به شهرت فوجی‌فیلم پردازش رنگ تصاویر JPEG به خوبی انجام می‌شوند. این دوربین علاوه بر قابلیت‌های فراوان‌، ارزان‌ترین عضو این لیست است و به همین دلیل XQ2 به گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان این دسته از دوربین‌های تبدیل کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات