مایکروسافت به جای تصاحب Slack با پرداخت ۸ میلیارد دلار، اسکایپ را تقویت می‌کند

یک‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت قصد خرید و تصاحب اسلک، سرویس ارتباطی درون سازمانی را ندارد.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، اسلک که در زمینه‌‌ی ارائه‌ی سرویس‌ ارتباطی برای تیم‌ها و مشتریان تجاری فعالیت می‌کند، قابلیت جدید ارتباط صوتی و تصویری را نیز معرفی کرد. این استارت آپ با معرفی سرویس جدید خود، بیش از گذشته به رقیبی جدی‌تر برای مایکروسافت بدل شد، از این‌رو شایعاتی در مورد احتمال تصاحب Slack با پرداخت ۸ میلیارد دلار منتشر شد که به نظر می‌رسد با وجود مخالفت‌های صورت گرفته در ردموند، این موضوع از دستور کار خارج شده است.

یکی از سرویس‌هایی که مایکروسافت سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام داده و در حوزه‌ی مشتریان تجاری نیز حرفی برای گفتن دارد، سرویس ارتباطی اسکایپ است. این کمپانی برای توسعه‌ی هر چه بیشتر این سرویس، چندین کمپانی‌ دیگر را هم در زمینه‌ی ارتباطات تصاحب کرده است؛ از این‌رو پس از معرفی سرویس ارتباط ویدیویی و صوتی توسط Slack، شایعاتی مطرح شده بود که نشان از برنامه‌ی مایکروسافت برای تصاحب این کمپانی با پرداخت بیش از ۸ میلیارد دلار داشت. اسلک، یک استارت آپ نوپا است که سرویس‌های ارتباطی را برای مشتریان تجاری ارائه می‌دهد و در مدت کوتاه فعالیت خود نیز موفق شده تا تعداد زیادی از کاربران و مشتریان تجاری را به سمت خود بکشد.

همانطور که اشاره کردیم، مایکروسافت در نظر داشته تا این کمپانی را با پرداخت ۸ میلیارد دلار تصاحب کند؛ اما وجود مخالفاتی در این کمپانی باعث شده تا این طرح به سرانجام نرسد. شنیده‌ها حکایت از این دارد که افرادی نظیر بیل گیتس، موسس و مدیرعامل پیشین مایکروسافت و ساتیا نادلا، مدیرعامل کنونی این شرکت در صف مخالفان تصاحب اسلک قرار دارند. اطلاعات برگرفته از منابع نزدیک به مایکروسافت حکایت از این دارد که بیل گیتس و سایر مخالفان از جمله ساتیا نادلا معتقدند که با اضافه کردن ویژگی‌های بیشتر به اسکایپ، می‌توان این سرویس را با فاکتورهای رقابتی بیشتری در اختیار کاربران قرار داده و نظر آنها را این سرویس جلب کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده اسلک در حال حاضر بیش از ۲.۳ میلیون کاربر دارد که بیش از ۶۷۵٫۰۰۰ از این کاربران حق سرویس تعیین شده را پرداخت کرده و از این‌ سرویس بصورت غیررایگان استفاده می‌کنند. اسلک با روند پیشرفت خود تبدیل به سرویسی شده که می‌تواند تهدیدی برای سایر رقبا که در زمینه‌ی ارائه‌ی سرویس به مشتریان تجاری فعالیت می‌کنند، باشد. پیشرفت قابل توجه این استارت آپ باعث شده بود تا این کمپانی سال گذشته‌ی میلادی بیش از ۸ تا ۱۰ پیشنهاد برای خرید داشته باشد.

کی لو، قائم مقام اپلیکیشن‌ها و سرویس‌‌ها در مایکروسافت، فردی است که پیشنهاد تصاحب اسلک را ارائه کرده است. براساس اطلاعات موجود در پروفایل کی لو، وی تمام سرویس‌های اطلاعاتی نظیر اپلیکیشن‌های ارتباطی، آموزشی و جستجو در مایکروسافت تحت‌نظر وی بوده و کی لو استراتژی و جهت‌گیری کلی مایکروسافت را در این حوزه‌ها تعیین می‌کند. از جمله‌ی این سرویس‌ها می‌توان به آفیس، آفیس ۳۶۵، شیرپوینت، اکسچنج، یمر، لینک، اسکایپ، بینگ و اپلیکیشن‌های بینگ در کنار پلتفرم‌های تبلیغاتی مایکروسافت اشاره کرد.

کی لو پیشنهاد خرید استارت آپ اسلک را به ارزش ۸ میلیارد دلار ارائه کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده که برگرفته از آخرین دور از جذب سرمایه توسط اسلک به میزان ۱۶۰ میلیون دلار است، ارزش اسلک در آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۲.۸ میلیارد دلار برآورد شده است. بنابر اطلاعات ارائه شده توسط منابع آگاه، اسلک در نظر دارد تا ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار دیگر را نیز در آینده‌ی نزدیک جذب کند که از این‌رو با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته میزان ارزش این کمپانی بیش از ۳.۵ تا ۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

با توجه به اینکه مایکروسافت اپلیکیشن‌‌ها و سرویس‌های متعددی را خریداری کرده، از این‌رو مخالفان معتقدند این کمپانی ابزار لازم برای توسعه‌ی قابلیت‌های جدید و مطرح شدن به عنوان رقیبی برای اسلک را دارا است و لزومی به تصاحب این کمپانی نیست. از سویی دیگر اسلک موفق شده تا در زمان کم فعالیت خود، تعداد زیادی از کاربران را به سمت خود جلب کند؛ بطوریکه سایرین موفق به دست یافتن به چنین مهمی نشده‌اند. اصلی‌ترین مزیت سرویس ارائه شده توسط اسلک، سهولت ایجاد ارتباط درون تیمی و امکان استفاده از اسلک بصورت موازی با سایر اپلیکیشن‌ها است.

پلتفرم ارتباطی اسلک در طول زمان پیشرفت زیادی کرده؛ بطوریکه می‌توان از آن برای ارتباط با سایر سرویس‌ها نظیر اوبر و لیفت استفاده کرد. امکان برقراری ارتباط با سایر اپلیکیشن‌ها در کنار سهولت برقراری ارتباط بین اعضای تیم، باعث شده تا اسلک با استقبال زیادی روبرو شود. این استارت آپ در ماه فوریه سال جاری دومین سالگرد فعالیت خود را جشن گرفته و خبر از افزایش ۶۴ میلیون دلاری درآمدش داده  است.

برای رقابت با اسلک و سایر سرویس‌های مشابه موجود، مایکروسافت نیز در حال اضافه کردن قابلیت‌ها به اسکایپ و اسکایپ نسخه‌ی تجاری است تا از این طریق بتواند مشتریان خود را در تمام پلتفرم‌ها که شامل iOS و اندروید نیز می‌شوند، راضی کند.

هر دو کمپانی از اظهار نظر رسمی در این مورد خودداری کرده‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات