انقلابی در صفحات نمایش: قیمت تمام شده‌ی امولدها کمتر از LCD ها شد

یک‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
مطالعه 3 دقیقه
امولدها نوعی از صفحات نمایش هستند که سامسونگ علاقه‌ی فراوانی به آن‌ها دارد. این صفحات نمایش نسبت به LCDها دارای مزایایی همچون مصرف انرژی کمتر هستند. در گذشته، تولید امولدها هزینه‌ی زیادی در بر داشت؛ اما اخیرا هزینه‌ی ساخت صفحه‌‌نمایش‌های امولد از LCDها کمتر شده است.
تبلیغات

امولدها هم اکنون هرآنچه را که برای تبدیل شدن به برترین صفحات نمایش آینده لازم است، در خود دارند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به مصرف انرژی بسیار کم، تولید رنگ‌هایی بسیار زیبا و زنده، امکان روشن و خاموش کردن هر پیکسل به صورت جداگانه و در نتیجه ایجاد کنتراست بی‌نظیر اشاره کرد. حال دیگر باید ارزان‌تر بودن نسبت به LCDها را هم به مزیت‌های امولدها اضافه کرد. یکی از محققان موسسه‌ی IHS عنوان کرده است که هزینه‌ی ساخت پنل‌های صفحه‌نمایش امولد و LCD فول اچ‌دی برای یک گوشی پنج اینچی در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ به ترتیب برابر با ۱۴.۳ و ۱۴.۶ دلار است. در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۵، قیمت این پنل امولد ۱۷.۱ و قیمت نوع LCD آن ۱۵.۷ دلار بود که با گذشت سه ماه شاهد افت بسیار خوبی در قیمت هر دوی آن‌ها به خصوص پنل امولد هستیم. گویا دوران فرمانروایی LCDها به پایان رسیده و کم کم باید نه نتها در پرچمداران مختلف، بلکه در گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده‌ی اقتصادی نیز شاهد استفاده از صفحات امولد باشیم.

یکی از دلایل این سقوط قیمت می‌تواند تولید انبوه و در نتیجه کاهش هزینه‌ی متغیر، رنج گسترده‌ی مشتریان و کاهش استهلاک خطوط تولید باشد. موسسه‌ی IHS همچنین اشاره کرده است که سامسونگ دیسپلی به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی پنل‌های امولد در جهان، از نیمه‌ی دوم سال پیش شروع به ساخت صفحات نمایش امولد در اندازه‌های کوچک کرده است. ظاهرا این کمپانی، هجوم شرکت‌های مختلف را برای سفارش پنل‌های امولد کوچک پیش‌بینی کرده است. این شرکت، پیش از این تضمین کمپانی‌های چینی همچون میزو و اوپو را به عنوان بزرگترین مشتریان خود دریافت کرده است. ساختن سفارش‌های این دو کمپانی می‌تواند حجم تولیدات ساسمونگ را تا بیش از ۹۵ درصد افزایش دهد. از آنجا که هزینه‌ی راه‌اندازی خط تولید ثابت است، با افزایش میزان تولید، هزینه‌ی نهایی هر پنل کمتر می‌شود. سامسونگ دیسپلی در سال‌های گذشته تلاش کرده تا در مراحل ابتدایی تولید نیز میزان محصولات را در سطحی بالا و ثابت نگه دارد و همین یکی از عوامل اصلی فراگیری و ارزان‌تر شدن امولدها است.

امولد

با فراگیر شدن و کاهش قیمت امولدها، می توان انتظار داشت که برندهای چینی سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند، نه نتها در گوشی‌های بالارده و پرچمدار خود، بلکه در میان‌رده ها و حتی در ارزان‌ترین گوشی‌های خود نیز از پنل‌های امولد استفاد کنند. همان‌طور که مطلع هستید، این کمپانی‌ها حاشیه‌ی سود بسیار کمی دارند و هر سنت صرفه‌جویی در بهای تمام شده‌ی محصول می‌تواند برای آن‌ها بسیار مهم و حیاتی باشد. تحلیلگران این صنعت نیز بر همین عقیده هستند و پیش‌بینی می‌کنند که پنل‌های امولد، به دلیل قیمت پایین، به زودی جای LCDها را بگیرند. سامسونگ دیسپلی در حال آماده‌کردن تجهیزات خود برای افزایش نجومی میزان تولید پنل‌های امولد است و این به معنای کمتر شدن قیمت امولدها به مرور زمان است. از طرفی با بالا رفتن میزان تقاضای کمپانی‌های مختلف برای این نوع پنل‌ها، موجب بالا گرفتن رقابت در بین تولیدکنندگان شده و سازندگان گمنامی که ممکن است در سراسر دنیا به صورت محرمانه در حال کار بر روی این پنل‌ها باشند نیز فعالیت‌های خود را آشکار می‌کنند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که سامسونگ دیسپلی  بیش از ۳۲۵.۷۳ میلیون دلار بر روی راه‌اندازی خطوط تولید پنل‌های OLED انعطاف‌پذیر در منطقه‌ی تانگ‌ ژئونگ کره‌ی جنوبی سرمایه‌گذاری کرده است. طبق پیش‌بینی‌ها، میزان تولیدات این کمپانی از ۳۹ هزار صفحه در ماه به بیش از ۹۰ هزار صفحه خواهد رسید. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اپل برای تولید آیفون‌های سال‌های آینده‌ی خود، به سامسونگ سفارش ساخت صفحات نمایش OLED انعطاف‌پذیر بدهد. منابعی همچون روزنامه‌ی ژاپنی نیکی نیز می‌گویند که اپل از سال بعد، به دنبال استفاده از صفحه‌نمایش OLED در آیفون‌ها و آیپدهای خود خواهد بود و احتمال امضای قرارداد توسط این کمپانی با سامسونگ دیسپلی و الجی دیسپلی برای تامین این پنل‌ها وجود دارد. با کاهش مداوم قیمت پنل‌های OLED، اکنون بهترین فرصت برای کوپرتینویی‌ها است تا خود را به قافله‌ی استفاده کنندگان از این نوع صفحات نمایش برسانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات