چرا آیفون SE فناوری 3D Touch ندارد

شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل چندی پیش جدیدترین آیفون خود را معرفی کرد که البته یک دستگاه بالا رده و پرچم‌دار نیست اما از پیشرفته‌ترین فناوری‌های این شرکت بهره می‌برد. با این حال یکی از کمبود‌های این دستگاه در مقابل آیفون 6s، نبود ویژگی لمس سه بعدی 3D Touch است که در این مقاله به دنبال جوابی برای دلیل نبود آن هستیم. با زومیت همراه بمانید.
تبلیغات

آیفون SE شاید یکی از گوشی‌های پرچم‌دار شرکت اپل نباشد اما این دستگاه شانس بسیار زیادی دارد تا به یک دستگاه مهم و غافلگیرکننده در فصل جاری تبدیل شود. اپل پیشرفته‌ترین فناوری‌های خود را در آیفونی ۴ اینچی جای داده و آن را در همان قالب آیفون 5s روانه بازار کرده است.

iphone-se

از پیشرفته‌ترین پردازنده این شرکت، یعنی A9، تا سیستم دوربینی بسیار ارتقا یافته و حسگر اثر انگشت همگی در آیفون SE جدید اپل حضور دارند. اما نبود 3D Touch به عنوان یکی از نقاط ضعف این دستگاه در مقابل دستگاه‌های پرچم‌دار آیفون 6s یا آیفون 6s Plus است که در ماه سپتامبر معرفی شدند. برای بسیاری ممکن است دلیل نبود ویژگی 3D Touch در آیفون ۴ اینچی جدید اپل، تشویق کاربران از سمت این شرکت برای خرید دستگاه‌های بالا رده و البته گران‌تر است. اما حقیقت کمی با این تفکر تفاوت دارد.

نکته اول برای شروع ملاحظه‌های پیرامون قیمت است که برای بسیاری از کاربرانی که به تازگی می‌خواهند وارد دنیای آیفون‌ها شوند قدم کم ریسک‌تر و آسان‌تری به نظر برسد. همچنین اپل برای اولین بار در تاریخ این شرکت ممکن است در سال ۲۰۱۶ افت فروش آیفون را تجربه کند. حالا اگر به دو مسئله قیمت پایین‌تر و فشار یا ترس از فروش کم آیفون روی اپل در سال ۲۰۱۶ نگاهی بیندازیم، مشخص است که اپل برای مقرون به‌صرفه نگه داشتن دستگاه جدید خود مجبور شده از ویژگی 3D Touch در این دستگاه استفاده نکند.

اپل با آیفون SE کسانی را هدف گرفته که با قیمت پایین می توانند صاحب آیفون شوند

این‌طور که به نظر می‌رسد، اپل با آیفون SE قصد نداشت طرفداران فناوری‌های جدید را به وجد بیاورد و به جای آن کسانی را هدف گرفته که دوست دارند آیفون را با قیمت یک دستگاه میان رده در حدود ۴۰۰ دلار در اختیار داشته باشند. مدل پایه آیفون SE قیمت ۳۹۹ دلار دارد و در مقایسه با پرچم‌دار اپل که با قیمت پایه ۶۷۹ دلار شروع می‌شود، دستگاه مقرون به صرفه‌ای به حساب می‌آید.

گذشته از اینکه با کنار گذاشتن 3D Touch از آیفون ۴ اینچی جدید برای حفظ قیمت پایین دستگاه، شاید این فناوری از همان ابتدا برای آیفون‌های بزرگ ساخته شده و در آیفون ۴ اینچی امکان جاگذاری هم ندارد. 

اپل اینسایدر اینطور در این باره توضیح می‌دهد:

گذشته از مواد اولیه و هزینه تولید و ساخت، سخت افزار 3D Touch برای آیفون‌های ۴.۷ و ۵.۵ اینچی طراحی شده است. مهندسی دوباره برای یافتن راه حل تعبیه این فناوری در یک شکل ظاهری دیگر دستاورد یا ارزش بزرگی به حساب نمی‌آید.

گزارش‌هایی که از زنجیره تامین محصولات اپل به گوش می‌رسد نشان می‌دهد که تعبیه این فناوری در دستگاه‌هایی به اندازه تبلت نیز یکی دیگر از چالش‌هایی است که اپل این روزها با آن درگیر است.

iphone-se

اپل برای اینکه 3D Touch را در یک قالب قدیمی ۴ اینچی جای دهد، نیاز دارد تا مدت زمان بیشتری را صرف سازگار کردن این فناوری با این دستگاه کند و از آن طرف با قیمت بالاتری نزدیک به پرچم‌داران خود این دستگاه را عرضه کند. اپل برای اینکه در همین موقع از سال آیفون ۴ اینچی جدید خود را با حداقل قیمت و در حدود یک دستگاه میان رده معرفی کند، از کار بردن فناوری لمس سه بعدی در آیفون SE دست کشیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات