عادت های بدی که بهره وری شما را کاهش می‌ دهند

چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بهره وری یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت در زندگی شخصی و کاری است. افرادی که بتوانند بیشترین استفاده از زمان کاری را داشته باشند و بیشتر زمان را به کارهای مفید اختصاص دهند برای سازمان‌ها مفید هستند و حتی مدیریت بهتری نیز بر روی کارکنان دارند. اما عادت‌هایی هستند که بهره‌وری افراد در زمان کار را کاهش می‌دهند.
تبلیغات

برای پیشرفت در مسائل شخصی و کاری، بهره وری یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار است. اما عادت‌هایی هستند که متاسفانه اکثر افراد به آنها دچار شده‌اند و همین عادت‌های بد می‌توانند جلوی بهره وری و در نتیجه موفقیت افراد را بگیرند. با ترک همین چند عادت ساده، می‌توان نتیجه‌ی بسیار مثبت آن را در مدت کوتاه در کسب و کار مشاهده کرد.

۱. عجله‌ی صبحگاهی

عادت های بدی که بهره وری شما را اکاهش می‌ دهند

بسیاری از افراد صبح‌ها برای رسیدن به محل کار خود عجله می‌کنند. دلیل اصلی این اتفاق نیز خواب ناکافی و بیدار شدن دیرهنگام است. زمانی که شما صبح خود را با عجله و استرس شروع کنید، نمی‌توانید در طول روز از مغز خود انتظار خلاقیت و کارکرد مفید داشته باشید. با عجله‌ی صبحگاهی مقدار زیادی آدرنالین ترشح می‌شود که تمرکز حواس و بهره‌وری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای رفع این مشکل بهتر است برنامه‌ای برای زودتر بیدار شدن و انجام کمی مدیتیشن داشته باشید. مدیتیشن صبحگاهی مغز شما منسجم‌تر کرده و آن را برای طول روز آماده می‌کند.

۲. صبحانه نخوردن

افرادی که صبحانه را به دلیل عجله یا میل نداشتن از وعده‌های غذایی خود حذف می‌کنند، علاوه بر مشکلات جسمی و گوارشی به مشکلات ذهنی نیز مبتلا می‌شوند. بدن شما در طول شب هیچ ماده‌ی غذایی دریافت نکرده و در صبح‌ها نیاز زیادی به قند پیدا می‌کند. بهتر است با خوردن یک صبحانه‌ی سالم حاوی فیبر، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، بدن خود را برای یک روز کاری آماده کنید. مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامیتن ب مانند موز، آناناس و آووکادو نیز، می‌تواند موجب افزایش تمرکز در طول روز شود.

۳. انجام وظایف آسان در ابتدای روز

بسیاری از کارشناسان معتقدند که انجام دادن سخت‌ترین وظایف باید در اولویت کاری روزانه قرار گیرد. افرادی که در ابتدای روز کارها و وظایف آسان را انجام می‌دهند، تمرکز خود را در طول روز بری انجام دیگر کارها از دست می‌دهند و ممکن است وظایف مهم را به روزها و حتی هفته‌های آتی منتقل کنند. بعلاوه انجام کارها در اوایل صبح با سرعت و دقت بهتری انجام می‌شود چرا که عوامل برهم‌زننده‌ی تمرکز در ابتدای صبح کمتر وجود دارند. برای تمرین این نوع فعالیت بهتر است یک لیست کارهای روزانه داشته باشید و کارهای سخت تر و مهم‌تر را در ابتدای آن قرار دهید.

۴. پاسخ‌ دادن سریع به ایمیل‌ها

ایمیل‌ها برای راحت‌تر کردن کارهای روزمره ایجاد شده‌اند اما متاسفانه در بیشتر اوقات موجب حواس‌پرتی و از دست دادن تمرکز در کار می‌شوند. وقتی شما در میان انجام کاری به ایمیل‌ها پاسخ دهید، از وظیفه‌ی اصلی خود منحرف می‌شوید و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که به طور میانگین حدود ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا به وظیفه‌ی اصلی خود بازگردید. بهتر است زمان خاصی برای چک کردن و پاسخ دادن به ایمیل‌ها داشته باشید در ضمن بهتر است با انجام تنظیمات مناسب، اعلان ایمیل‌ها را در سیستم‌عامل خود غیر فعال کنید.

عادت های بدی که بهره وری شما را اکاهش می‌ دهند

۵. چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی

روانشناسان معتقدند افراد علاقه‌ی ناخودآگاهی به چک کردن اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی دارند و به نوعی خودشان عاشق حواس‌پرتی هستند. برخی اوقات خستگی کاری موجب می‌شود تا سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید و گاهی اوقات نیز بصورت ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهید. اکثر افراد پس از وارد شدن به شبکه اجتماعی زمان را از دست می‌دهند و با این که به طور مثال قصد داشتند تنها چند دقیقه در این شبکه‌ها بمانند، زمان بسیار بیشتری را با این کار تلف می‌کنند. بهتر است در این مورد نیز اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی را خاموش کنید و زمانی بعد از کار را برای این موارد اختصاص دهید.

۶. همراه داشتن تلفن همراه در هنگام کار

بسیاری از افراد نمی‌توانند تلفن همراه را از خود دور کنند وبه نوعی به آن اعتیاد دارند. همراه داشتن تلفن همراه در زمان جلسات کاری و حتی در هنگام کار کردن شخصی می‌تواند تمرکز شما را از بین ببرد. محققان به نتایجی دست یافتند که طبق آنها افرادی که در طول زمان کار تماس یا پیامی دریافت می‌کنند، پس از آن تمرکز کمتری دارند و نمی‌توانند به خوبی به سوالات پاسخ دهند یا تمرکز کنند. افرادی که تماسی دریافت می‌کنند و حتی به آن پاسخ نمی‌دهند نیز در حدود ۳ برابر بیشتر از بقیه در کسب تمرکز دوباره مشکل دارند.

محققان معتقدند اگرچه زمان یک تماس تلفنی (حتی از نوع از دست رفته) کوتاه است، اما ذهن را برای مدت بیشتری مشغول می‌کند و تمرکز دوباره را مشکل می‌کند. بهتر است در زمان انجام کار تلفن همراه را دور از دسترس و در حالت سکوت قرار دهید.

۷. گم شدن در صفحات وبسایت‌ها (مرور چاله‌ی سیاه)

عادت های بدی که بهره وری شما را اکاهش می‌ دهند

این اتفاق بیشتر برای افرادی که شغل آنها به جستجوی اینترنتی مربوط است می‌افتد. افراد پس از مطالعه‌ی یک مقاله سراغ مطالب مرتبط می‌روند و این روند ادامه پیدا می‌کند تا وبسایت‌های زیادی مطالعه شوند و زمان برای کار اصلی از بین برود. برای جلوگیری از این منظور می‌توان از افزونه‌های مخصوص مرورگرها که بعد از مدت رمان خاصی به کاربر اعلام می‌کنند که باید مرور صفحات را تمام کند و کار اصلی را ادامه دهد، استفاده کرد.

۸. کار کردن در زمان استراحت و غذا خوردن روی میز کار

برخی افراد به دلیل مشغله‌ی زیاد یا قوانی داخلی سازمان، روی میز کار خود نهار می‌خورند و به ندرت میز کار را ترک می‌کنند. این اتفاق علاوه بر ضررهای جسمی، به روحیه و بهره وری آنها نیز آسیب می‌رساند. بهتر است در زمان استراحت و نهار میز کار خود و حتی دفتر خود را ترک کنید تا مغز شما زمان کافی برای بازیابی انرژی و تمرکز داشته باشد. غذا خوردن در کنار هم‌تیمی‌ها نیز در پیشرفت کارهای گروهی بسیار موثر است.

۹. گوش نکردن دقیق

افراد باید مهارت گوش کردن را در خود تقویت کنند و یاد بگیرند که در جلسات با تمام حواس به طرف مقابل گوش کنند. وقتی تمرکز شما در جلسات از بین برود و به طور کامل به طرف مقابل گوش نکنید، هم از لحاظ اجتماعی دچار مشکل می‌شوید و هم اینکه نمی‌توانید به خوبی نتیجه‌ای از صحبت‌های طرف مقابل داشته باشید.

۱۰. جلسات کاری غیر مفید

تحقیقات نشان می‌دهد افراد ۳۱ ساعت از زمان خود در ماه را در جلسات تلف می‌کنند. برای کاهش این زمان بهتر است مواردی را رعایت کنید. ابتدا این که در جلساتی شرکت کنید که حتما باید در آنها باشید و برای شما مفید باشند. دوم این که جلسات را پشت سر هم برگزار کنید تا در زمانی که مشغول کار هستید زمان‌بندی شمابا یک جلسه‌ی ناگهانی از بین نرود و مورد دیگر این که اگر شما برگزارکننده‌ی جلسه‌ای هستید، حتما به طور کامل دعوت‌شدگان را در جریان جزئیات جلسه قرار دهید.

۱۱. انجام چند کار هم‌زمان

عادت های بدی که بهره وری شما را اکاهش می‌ دهند

این مورد در زندگی امروزی بسیار مشاهده می‌شود. افراد در جلسات به پیام‌های گوشی خود پاسخ می‌دهند و یا در هنگام صحبت با دیگران کار دیگری نیز انجام می‌دهند. جالب است بدانید تنها ۲ درصد از افارد قابلیت انجام چند کار هم‌زمان را دارند. افرادی که تلاش می‌کنند چند کار هم‌زمان انجام دهند، ۴۰ درصد بیشتر از دیگران مشکل بهره وری دارند و در ۵۰ درصد موراد نمی‌توانند وظیفه‌ای را به خوبی انجام دهند و هم‌چنین خطاهای آنها در کارها ۵۰ درصد بیشتر از بقیه است.

آمار جالب دیگر که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نشان می‌دهد در کنفرانس‌های ویدئویی کمتر از جلسات دیگر حواس افراد به کارهای جانبی پرت می شود.

عادت های بدی که بهره وری شما را اکاهش می‌ دهند

بهترین کار برای مقابله با این عادت، دور کردن تلفن همراه در زمان جلسات و کارها و نیز حتی‌الاتمکان همراه نداشتن لپتاپ و کامپیوتر در رزمان جلسه است. یکی دیگر از راه‌های مفید، کم کردن زمان جلسات است.

۱۲. کار کردن با گوشی تلفن همراه قبل از خواب

این کار نه تنها ساعت خواب شما را با مشکل مواجه می‌کند بلکه کیفیت آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه شما در طول روز بعد با مشکلات ذهنی مواجه می شوید. بهتر است قبل از تصمیم به خواب تمامی کارهای خود را با گوشی انجام دهید و در زمان خواب آن را در اتاقی دیگر قرار دهید و برای زنگ هشدار نیز از یک ساعت قدیمی ساده استفاده کنید. فراموش نکنید که امواج تلفن همراه در زمان خواب نیز بسیار مضر هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات