مهندسان اپل، استعفا را به همکاری با FBI ترجیح می‌دهند

شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
مطالعه 4 دقیقه
مدت‌هاست که دولت آمریکا و FBI به بهانه حفظ امنیت ملی، کمپانی اپل را تحت فشار قرار داده‌اند تا به آن‌ها اجازه دهد به داده‌های شخصی کاربرانش دسترسی پیدا کنند. اپل نیز با قاطعیت تمام این درخواست را رد کرده است. گفته می‌شود که با افزایش فشارها، شمار زیادی از مهندسان اپل تصمیم گرفته‌اند که اگر کمپانیشان مغلوب شده و به خواسته FBI تن بدهد، استعفا دهند.
تبلیغات

شاید هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که یک اقدام تروریستی در سن برناردینو، این گونه باعث ایجاد تنش بین باارزش‌ترین کمپانی جهان و دولت آمریکا شود. FBI به بهانه رمزگشایی آیفون به جا مانده از تروریست کشته شده در حادثه، به هر کاری متوسل شده است تا کمپانی اپل را مجبور به شکستن قفل‌های امنیتی سیستم‌عامل iOS کند. حال با افزایش فشارها بر کمپانی اپل، خبر رسیده که بسیاری از مهندسان این کمپانی، حاضرند از کار خود استعفا بدهند، اما با FBI برای شکستن قفل‌های امنیتی قرار داده شده بر روی آیفون و آیپد وارد همکاری نشوند!

گزارش‌هایی از سوی نشریه نیویورک تایمز منتشر شده که می‌گوید در درون کمپانی اپل نیز بین مهندسان بحث‌های داغی بر سر ماندن و رفتن در گرفته است. عده‌ای برای حفظ شغل و درآمد خود تصمیم به ماندن و همکاری با FBI برای ساخت اپلیکیشن مخصوص برای دسترسی به اطلاعات تمام کاربران اپل توسط این نهاد امنیتی دارند، اما عده‌ای دیگر به شدت مخالف این کار هستند. FBI حتی از کمپانی اپل به دادگاه نیز شکایت کرده و خواستار ساخت اپلیکیشن شده است. این نرم‌افزار به GovtOS معروف شده است. این گزارش می‌گوید که بسیاری از کارمندان نیز اعلام کرده‌اند که در مقابل ساخت هر گونه نرم‌افزار جاسوسی در این کمپانی ایستادگی خواهند کرد.

اگر این گزارش صحیح باشد، دسترسی به این نرم‌افزار برای FBI (حداقل از طریق کارمندان اپل) غیر ممکن شده است، چرا که ساخت چنین برنامه سنگین و پیشرفته‌ای نیازمند هزاران ساعت کار جمعی و تخصص بسیار بالایی در حوزه امنیت و نرم‌افزار است. در صورت استعفای مهندسان متخصص اپل، این برنامه هیچ گاه ساخته نخواهد شد. تیم کوک مدیر عامل کمپانی اپل، این نرم افزار را معادل سرطان دانسته است.

اپل و FBI

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است که:

«کارکنان کمپانی اپل می‌گویند که ایده بسیار خوبی برای تعیین کارمندان مورد نظر (برای جدا شدن از اپل) دارند. این گروه شامل مهندسی است که نقشی کلیدی در توسعه نرم‌افزاری دستگاه‌هایی هچمون آیفون، آیپد و تلویزیون اپل(Apple TV) داشته است. او پیش از اشتغال در اپل، در یک شرکت هوافضا مشغول به کار بوده است. دیگری یک مهندس ارشد تضمین کیفیت است که همه او را به عنوان یک متخصص کشف باگ می‌شناسند. او تجربه تست تمامی محصولات اپل را نیز داشته و با تمامی آن‌ها کاملا آشناست. سومین نفر نیز به احتمال زیاد یک متخصص معماری امنیتی برای سیستم‌عامل دستگاه‌هایی همچون آیفون، مک و اپل تی‌وی است.»

اپل قبلا گفته است که ساخت نرم‌افزار GovtOS نیازمند حدود یک ماه کار مداوم و گروهی ۶ تا ۱۰ نفر از بهترین و متخصص‌ترین مهندسان این شرکت است. این نخستین باری نیست که احتمال استعفای کارکنان کمپانی اپل پیش از همکاری با FBI مطرح می‌شود. روزنامه گاردین حدود یک ماه پیش و هنگام آغاز تنش‌های بین اپل و نهادهای امنیتی آمریکا نوشت:

«مهندسان اپل از این که کدهای رمزنگاری و امنیت نوشته شده توسط خودشان را بشکنند احساس خجالت و شرمندگی خواهند کرد. بدون شک آن دسته از مهندسان این کمپانی که در امر رمزنگاری و امنیت متخصص هستند، این روزها به طور مداوم با انگیزه‌هایی ارزشمندتر از پول سر و کار دارند.»

اپل از سوی FBI به شدت تحت فشار است و بدون شک بیشترین میزان این فشار بر روی تیم کوک مدیر عامل این کمپانی است.

اپل و FBI

همان طور که پیش‌تر در زومیت برایتان نوشتیم، کشکمش اپل و FBI بر سر بازگشایی رمز آیفون سید فاروق، تروریست عامل کشتار سن برناردینو است. این آیفون از طرف اداره محل کار این فرد یعنی دپارتمان سلامت سن برناردینو به او داده شده بود. از آنجا که این ماجرا در حال طی کردن روال قانونی خود از طریق دادگاه‌های مختلف است، مجبور شدن اپل از سوی دولت آمریکا به ساخت نرم افزار GovtOs خیلی هم دور از انتظار نیست. البته شاید محکومیت کامل کمپانی اپل و ساخت این نرم افزار سال‌ها به طول بینجامد.

بدون شک هر یک از مهندسان متخصص امنیت و رمزنگاری اپل که این کمپانی را ترک کند، در یافتن شغلی جدید و درآمدی بسیار بالا در بیذون از اپل با کوچک‌ترین مشکلی مواجه نخواهد شد، چرا که حوزه امنیت و رمزنگاری یکی از مهم ترین و پرتقاضاترین عرصه‌های تکنولوژی است و کمپانی‌های دنیای فناوری نیز به شدت به این گونه افراد توانمند نیاز دارند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات