آلفابت، بوستون داینامیکس را به فروش می‌رساند

جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تحقیق، توسعه و ساخت ربات‌های پیشرفته است. تولیدات این شرکت در زمینه‌ی ربات‌های انسان نما و ربات‌های با قابلیت حفظ تعادل بالا، بی‌نقص و قابل توجه هستند. به تازگی هولدینگ آلفابت که مالک این شرکت است، قصد دارد آن را برای فروش واگذار کند.
تبلیغات

بوستون داینامیکس، تولیدکننده‌ی ربات‌های انسان‌نمای پیشرفته و ربات‌های قوی با قابلیت حفظ تعادل بالا، سه سال قبل توسط یکی از مدیران ارشد سابق گوگل یعنی اندی رابین (مدیر سابق تیم توسعه‌ی اندروید) خریداری شد. حال با گذشت سه سال از این خرید و پس از خروج رابین از گوکل در سال ۲۰۱۴ و ادغام گوگل با هولدینگ آلفابت، مدیران این شرکت تصمیم به فروش بوستون داینامیکس گرفته‌اند.

ویدئوهای ربات‌های بوستون داینامیکس میلیون‌ها بار توسط کاربران علاقمند به تکنولوژی و خصوصا رباتیک، دیده می‌شوند. ربات‌هایی بعضا ترسناک با قابلیت‌های بالای حفظ تعادل و رفتارهایی بسیار شبیه به نمونه‌های واقعی حیوانات و انسان‌ها. مقالات زیادی در مورد این ربات‌ها منتشر شد و برخی از آنها این نگرانی را که ممکن است این ربات‌ها بسیاری از مشاغل انسانی را اشغال کنند، ابراز می‌کردند. از طرفی آلفابت نمی‌خواست در این حرکت یعنی بازنشستگی نیروی انسانی بدست ربات‌ها دست داشته باشد و از طرف دیگر نیز بازدهی مالی سریعی برای بوستون داینامیکس متصور نبود. یکی از دلایل دیگر که بوستون داینامیکس از محبوبیت کمی در بین مدیران آلفابت برخوردار است، فعالیت‌های نظامی قبلی این شرکت است.

در بین خریداران بوستون داینامیکس نام‌های هم‌چون آمازون و تویوتا به چشم می‌خورند. آمازون در حال حاضر نیز فعالیت چشم‌گیری در زمینه‌ی رباتیک دارد و تلاش زیادی می‌کند تا از ربات‌ها در کسب و کار خود استفاده کند. آمازون تا کنون سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه‌ی رباتیک داشته و در سال ۲۰۱۲ با خرید شرکت رباتیک Kiva Systems به قیمت ۷۷۵ میلیون دلار، نشان داد که عزم راسخی برای ورود به این صنعت دارد. در حال حاضر نیز این شرکت از پیشگامان توسعه‌ی ربات‌های انباردار و پهبادهای ارسال کالا است. تویوتا نیز از شرکت‌هایی است که استفاده‌ی زیادی از ربات‌ها در صنایع خود می‌کند و تیم تحقیق و توسعه‌ی این شرکت بخشی جدی را برای تحقیقات رباتیک اختصاص داده است.

به هر حال شرکت قوی بوستون داینامیکس نتوانست اهداف آلفابت برای سوددهی کوتاه‌ مدت را فراهم کند و علیرغم دستاوردهای بزرگ و گاها ترسناکی که در علم رباتیک داشت، حال باید منتظر یک خریدار مناسب باشد تا بتواند ادامه‌ی روند تحقیق و توسعه‌ی خود را زیر سایه‌ی این خریدار جدید ادامه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات