پلتفرم صوتی ویکیپدیا تا سال ۲۰۱۷ عرضه می‌شود

یک‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
پس از آغاز به کار ویکیپدیا در سال ۲۰۰۱ میلادی، این دانشنامه‌ی اینترنتی به اندازه‌ای گسترده، محبوب و مرجع شده که نمی‌توان اینترنت را بدون آن تصور کرد. با وجود بهره‌گیری از ۳۸ میلیون مقاله در ۲۹۰ زبان، هنوز افرادی که از ناتوانی‌های جسمی و یادگیری رنج برده یا سواد کافی ندارند، نمی‌توانند از این منبع استفاده کنند، حال آنکه ویکیپدیا درصدد توسعه‌ی یک پلتفرم صوتی برای خواندن مقالات و ارائه‌ی اطلاعات از طریق صوت است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از تاسیس ویکیپدیا در سال ۲۰۰۱ میلادی، این مرجع اینترنتی روز به روز گسترش یافته، بطوریکه این روزها می‌توان از آن به عنوان یک منبع قابل استناد در بسیاری از حوزه‌ها استفاده کرد. پس از ۱۵ سال از زمان آغاز به کار ویکیپدیا، این مرجع اینترنتی در حال حاضر دارای بیش از ۳۸ میلیون مقاله در بیش از ۲۹۰ زبان مختلف است.

با وجود اینکه ویکیپدیا در سراسر جهان توسط طیف گسترده‌ای از کاربران اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز هستند افرادی که نمی‌توانند با این سرویس ارتباط برقرار کنند. برای مثال می‌توان به افرادی اشاره کرد که از ناتوانی‌های جسمی نظیر نابینایی رنج می‌برند یا با مشکلات یادگیری دست به گریبان هستند. همچنین افرادی که سواد چندانی نیز ندارند، از گنجینه‌ی مطالب موجود در ویکیپدیا بی بهره مانده‌اند.

ویکیمدیای سوئد با درک این مشکلات، در پی آن است تا مطالب موجود در ویکیپدیا را برای تمام افراد قابل استفاده کند. این کمپانی برای تحقق ایده‌های خود با انستیتو فناوری سلطنتی KTH همکاری می‌کند تا یک پلتفرم صوتی را که اختصاصا برای ویکیپدیا بهینه شده، توسعه دهند. این دو نهاد برای عرضه‌ی سرویس مورد نظر در سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی برنامه‌ریزی کرده‌اند. البته در ابتدای کار این سرویس در چند زبان محدود در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. یواخیم گوستافسون، پروفسور دانشگاه KTH در این خصوص چنین اظهار نظر می‌کند:

در مرحله‌ی اول تمرکز ما روی زبان سوئدی است که در خلال توسعه‌ی آن از منابع زبانی داخلی برای توسعه‌ی این سرویس استفاده خواهیم کرد. پس از آن زبان‌های انگلیسی که انتظار داریم منابع متن باز زیادی را از آن در اختیار بگیریم، توسعه داده خواهد شد. در مرحله‌ی بعد به سراغ زبان عربی خواهیم رفت.

با توجه به ماهیت ویکیپدیا که بصورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد، این پلتفرم صوتی نیز بصورت رایگان بوده و بصورت متن باز در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود نرم‌افزار توسعه یافته برای این پلتفرم در کاربردهای دیگری علاوه بر خواندن صفحات ویکیپدیا مورد استفاده قرار گیرد.

براساس آمارهای ارائه شده توسط ویکیپدیا، بیش از ۲۵ درصد از بازدیدکنندگان ماهیانه‌ی این سرویس که بالغ بر ۱۲۵ میلیون خواننده‌ی ماهیانه می‌شود، ترجیح می‌دهند تا با استفاده از یک سیستم صوتی، متون موجود را بصورت صوتی گوش کنند.

نظر شما در مورد سرویس جدید ویکیپدیا چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات