کشف توانایی جالب مغز در خواندن متون ترکیب شده از اعداد و حروف

سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
همواره در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان متون و تصاویری ترکیب شده ارسال می‌شود که براساس ادعای صورت گرفته، تنها افرادی باهوش بالا قادر به خواندن آن هستند. هر چند این موضوع صحت نداشته و همگان قادر به خواندن متن‌های مورد نظر هستند، اما دانشمندان به حقیقتی بزرگ در این خصوص پی‌برده‌اند که نشان دهنده‌ی توانایی بالای مغز افراد است.
تبلیغات

بعضا در شبکه‌های اجتماعی شاهد انتشار تصاویر و پیام‌هایی متشکل از ترکیب اعداد و حروف هستیم که در توضیحات آن به این موضوع اشاره شده که هر شخصی قادر به خواندن آن باشد، دارای هوش بالایی است. البته دانشمندان به این موضوع اشاره کرده‌اند که نیازی به بهره‌گیری از هوش بالا نیست و اغلب افراد قادرند تا این پیام‌ها را به راحتی بخوانند. اما محققان حقیقتی جدید را که گویای توانایی مغز در خواندن این پیام‌ها است، کشف کرده‌اند.

متنی شامل و اعداد و حروف

جان آندونی دونابیتا، یکی از محققان تیمی از اسپانیا است که تحقیقات گسترده‌ای را در خصوص علوم شناختی به انجام رسانده‌ است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط دونابیتا، خواندن چنین متونی به ندرت بخشی از مغز انسان را که در زمان خواندن اعداد فعال می‌شود، به کار می‌گیرد. به جای بکارگیری این بخش از مغز، مغز ما با این متون که دارای اعداد بسیاری است، همچون حروف رفتار می‌کند.

وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

زمانی که شما چنین متنی را مطالعه می‌کنید،‌ توجهی به تشکیل متن از اعداد و حروف ندارید، چرا که انتظار شما از متن مورد نظر خواندن حروف است.

به محض اینکه فرد مورد نظر به متنی در هم ریخته که ترکیبی از اعداد و حروف است، نگاه می‌کند، اعداد قرار گرفته در متن به سرعت توسط مغز وی کدگشایی می‌شوند، چراکه مغز وی اعداد را ندیده و آن‌ها را چون حروفی که شکل عجیبی داشته یا توسط فردی بد خط نوشته‌ شده‌اند، مشاهده می‌کند.

دونابیتا در این خصوص می‌گوید:

برای مغز ما انسان‌ها، اعداد قرار گرفته در متن با این ترتیب، عدد به شمار نمی‌روند، بلکه حروفی هستند که به اشتباه نوشته شده یا توسط فردی بد خط نگارش شده‌اند. قرار گرفتن در این حالت این امکان را به مغز شما می‌دهد تا در متن مورد نظر تحریفاتی را انجام دهید.

برداشت تحریف شده از اعداد درون متن، مفهوم جدیدی نیست. کاربران اولیه اینترنت نیز با استفاده از این قابلیت مغز، زبانی جدید را پدید آورده بودند که ۱۳۳۷ یا Leet Speak نام داشت. در این زبان از انواع کاراکترهای اسکی برای جایگزین شدن به حروف اصلی برای نگارش استفاده می‌شود. سهولت خوانایی در این روش نیز با استفاده از اشتباه مغز در تفکیک حروف و عدد تامین می‌شود.

دونابیتا به این موضوع اشاره کرده که شاید خواندن این متون برای افراد جوان‌تر که با اینترنت و نگارش نسبتا مرسوم آن آشناتر هستند، راحت‌تر باشد. وی به این موضوع اشاره کرده که شاید افرادی که با اینگونه متون سر و کار زیادی نداشته‌‌اند، از نظر خواندن این متون با مشکلاتی روبرو شوند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات