بررسی ساعت هوشمند موتو 360 نسل دوم

دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
مطالعه 9 دقیقه
ازآنجاکه نسل اول موتو ۳۶۰ در زمان خود تنها ساعت هوشمند با صفحه‌نمایش دایره‌ای شکل به حساب می‌آمد، توجه زیادی را جلب کرد و حالا نسل دوم آن نیز قصد دارد تا با حفظ زبان طراحی گذشته و بهبود سخت‌افزاری بتواند موفقیت نسل اول را تکرار کند. در ادامه با زومیت همراه شوید تا به بررسی نسل دوم ساعت هوشمند موتورولا یعنی موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) بپردازیم.
تبلیغات

موتورولا با معرفی موتو ۳۶۰ در سال گذشته، به اولین سازنده‌ی ساعت هوشمند تبدیل شد که این ابزار را با صفحه‌نمایش دایره‌ای معرفی کرد. استقبال از این صفحات نمایش به قدری خوب بود که تقریبا تمامی سازندگان از جمله سامسونگ، رو به تغییر طراحی و معرفی ساعت‌های‌ هوشمند دایره‌ای آوردند. این اتفاق باعث شد تا کار موتورولا سخت‌تر شود؛ چرا که حالا دیگر تنها سازنده‌ی ساعت هوشمند دایره‌ای شکل نیست و باید راهی پیدا کند تا بار دیگر خود را از رقبا جدا کند.

 بااین‌حال این بار موتورولا ترجیح داده تا طراحی موفق خود را تغییر نداده و با تغییرات کوچک دیگر نسل جدید موتو ۳۶۰ را روانه‌ی بازار کند. در نسل جدید ساعت هوشمند موتورلا تنها جای دکمه‌ی فیزیکی تغییر کرده و البته حالا شاهد عرضه‌ی ساعت در دو سایز مختلف هستیم. اما این بار موتورلا رو به استفاده از پردازنده‌ی قدرتمندتر آورده و وعده داده است که شارژدهی باتری نسل جدید موتو ۳۶۰ بسیار بهتر شده است. اما آیا این اتفاق در واقعیت نیز رخ داده است؟ در ادامه با ما همراه شوید تا به نقد و بررسی نسل جدید ساعت هوشمند موتورلا، موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) بپردازیم.

موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) توسط فروشگاه آل دیجیتال دراختیار زومیت قرار گرفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. نسخه ۴۲ میلی‌متری ساعت موتو ۳۶۰ با قیمت ۱٫۵۲۰٫۰۰۰ تومان و نسخه‌ی ۴۶ میلی‌متری با قیمت ۱٫۶۳۰٫۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. 

طراحی ظاهری

 در زمینه‌ی طراحی نسل دوم موتو ۳۶۰ تغییر زیادی در قیاس با موتو ۳۶۰ نسل اول نکرده است و تنها شاید در نگاه اول بتوان جای جدید دکمه را به‌عنوان تغییر متوجه شد. این دکمه که قبلا در سمت راست و در محل ساعت ۳ قرار داشت به موقعیت ساعت ۲ منتقل شده است. محل جدید دکمه در ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) کار با آن را بسیار ساده کرده و کاربر می‌تواند به‌راحتی آن‌ را یافته و فشار دهد. در نسل قبل محل قرارگیری دکمه طوری بود که گاهی اوقات فشار دادن دکمه را دشوار می‌کرد که این مشکل در نسل جدید برطرف شده است.

Moto 360 2nd Gen

اما تفاوت‌ها به این جا ختم نمی‌شوند؛ چرا که موتورولا ساعت هوشمند جدید خود را در دو نسخه عرضه کرده است و به کاربر اجازه می‌دهد تا از بین نسخه‌های ۴۲ یا ۴۶ میلی‌متری یکی را انتخاب کند. همچنین می‌توانید بند ساعت را با هر بند ۲۲ میلی‌متری دیگر تعویض کنید. مکانیزم تعویض بند ساعت نیز بسیار آسان طراحی شده است تا در چند ثانیه بتوانید بند مدنظر خود را جایگزین بند چرمی ساعت کنید. از طرفی موتورولا به کاربران اجازه می‌دهد تا ساعت هوشمند خود را ازطریق سرویس موتو میکر به انتخاب خود شخصی‌سازی کنند.

موتو 360 نسل دوم
موتو 360 نسل دوم

در مورد طراحی کلی ساعت نیز باید گفت که تمامی المان‌هایی که در ساعت موتو ۳۶۰ نسل اول آن‌ها را پسندیده بودیم، در نسل جدید نیز حاضر هستند. صفحه‌نمایش دایره‌ای شکل و فریم فلزی درکنار بند چرمیِ باکیفیت همگی جلوه‌ای خاص و البته مجلل به ساعت جدید موتورولا بخشیده‌اند. هر چند حالا موتو ۳۶۰ در دنیای ساعت‌های هوشمند دایره‌ای شکل تنها نیست، اما باز هم زیبایی خاصی دارد که باعث می‌شود در زمان به دست بستن آن حسی بسیار خوب داشته باشید.

البته حسگرِ نور محیط که روشنایی صفحه‌نمایش را باتوجه‌به نور محیط تنظیم می‌کند، در بخش پایینی صفحه‌نمایش قرار گرفته و باعث ایجاد نوار مشکی کوچکی در زیر این پنل شده است که کمی به زیبایی دستگاه لطمه زده است. بااین‌حال و با گذر زمان عجیب بودن این طراحی برای شما عادی خواهد شد. در این بخش مدارهای لازم برای کنترل نمایشگر قرار گرفته است. تولیدکنندگان دیگر موفق شده‌اند با ترفندهای مختلف صفحه‌نمایش گرد را در ساعت هوشمند خود بکار گیرند، اما موتورولا ترجیح داده است تا حاشیه‌ی دور نمایشگر را همچنان باریک در نظر گرفته و در عوض بخش پایین صفحه‌نمایش را خالی کند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که طراحی بسیار نزدیک به موتو ۳۶۰ نسل اول است، اما تغییرات ریزی در آن اعمال شده تا علاوه بر راحتی کار، کاربر بتواند از میان گزینه‌های مختلف ساعت هوشمند مورد علاقه‌ی خود را برگزیند و آن را حتی ازطریق سرویس موتو میکر به دلخواه خود تغییر دهد. این عامل را می‌توان برگ برنده‌ی نسل دوم موتو ۳۶۰ دانست. به‌راحتی می‌توان نسل دوم موتو ۳۶۰ را نیز همچون نسل اول یکی از زیباترین ساعت‌های هوشمند بازار دانست. ساعتی که طراحی کلاسیکی داشته و از کیفیت ساخت بسیار خوبی بهره می‌برد.

مشخصات فنی موتو ۳۶۰ نسل دوم:

 

Moto 360 2nd Gen

Samsung Gear S2

صفحه‌نمایش

1.56 inches

1.2 inches

رزولوشن صفحه‌نمایش

360 x 330 pixels

360 x 360 pixels

سیستم‌عامل

Android Wear

Tizen-based wearable platform

پردازنده

Dual-core 1.2 GHz

Dual-core 1 GHz

حافظه‌ی رم

 512 MB

 512 MB

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

4 GB

4 GB

شبکه‌ها

 

3G , HSPA

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 b/g/n

Wi-Fi 802.11 b/g/n

بلوتوث

Bluetooth 4.0

Bluetooth 4.1

باتری

 باتری غیر قابل تعویض 400mAh 

250 mAh (Bluetooth) / 300 mAh (3G)

NFC

 Yes

Yes

ابعاد

46 x 46 x 11.4 mm

49.8 x 42.3 x 11.4 mm (Gear S2)

43.6 x 39.9 x 11.4 mm (Gear S2 Classic)

51.8 x 44 x 13.4 mm (Gear S2 3G)

وزن

 67 g

 47 g / 42 g (Classic) / 51 g (3G)

رنگ

Black, White

Dark Gray, Silver (Gear S2 & Gear S2 3G)

Black (Gear S2 Classic)

قابلیت‌های دیگر

IP67

IP68

نمایشگر

 موتورولا مانند نسل قبل باز هم سراغ پنل LCD برای ساعت‌هوشمند خود رفته است. نمایشگر نسل دوم نسبت به نسل اول کیفیت تصویر بهتری دارد و کنتراست آن نیز بهبود یافته است. در نسخه‌ی ۴۲ میلی‌متری شاهد رزولوشن ۳۶۰ در ۳۲۵ پیکسل و در نسخه‌ی ۴۶ میلی‌متری شاهد استفاده از رزولوشن ۳۶۰ در ۳۳۰ پیکسلی هستیم که هر چند تراکم پیکسلی آن‌ها در حد گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار نیست، اما برای کارهایی که از یک ساعت هوشمند می‌توان انتظار داشت، به اندازه‌ی کافی وضوح و کیفیت دارد.

موتو 360 نسل دوم

 روشنایی حداکثری و حداقلی این صفحه‌نمایش نیز در سطح مطلوبی است و زوایای دید آن نیز مناسب است. بااین‌حال باتوجه‌به وجود ویژگی‌هایی مانند Ambient Display به‌طور قطع پنل‌های امولد می‌توانستند علاوه بر دراختیار قرار دادن رنگ مشکی با عمق بالا، مصرف انرژی را نیز به‌شدت کاهش داده و شارژدهی باتری را افزایش دهند؛ بااین‌حال پنل مورد استفاده در نسل دوم موتو ۳۶۰ بسیار بهتر از پنل موتو ۳۶۰ نسل اول بوده و از کیفیت قابل قبولی نیز برخوردار است. همچنان در قسمت پایین صفحه‌نمایش خالی است و درواقع نمایشگر دایره‌ای کامل نیست.

سخت‌افزار و عملکرد

پردازنده قوی‌تر باعث بهبود سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها و مصرف انرژی کمتر شده است

موتورولا در نسل قبل از پردازنده‌ی قدیمی‌تر TI در ساعت هوشمند خود بهره برده بود که علاوه بر مصرف بالای باتری، قدرت پردازنده‌های کوالکام را نداشت و در هنگام کار با آن ساعت هوشمند به وضوح لگ‌های مختلفی را شاهد بودیم. اما این بار موتورولا با درس گرفتن از گذشته از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۴۰۰ استفاده کرده؛ اما همچنان ۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم ۵۱۲ مگابایتی را کافی دانسته است.

 این پردازنده علاوه بر مصرف کمتر باتری، قدرت کافی را داشته و باعث می‌شود تا در هنگام کار با موتو ۳۶۰ نسل دوم شاهد هیچ‌گونه لگی نباشیم. همچنین ساعت جدید موتورولا گواهی‌های IP67 را نیز دریافت کرده تا خیال کابر از ضد آب بودن ساعت در حد استفاده‌هایی مانند زیرباران راحت باشد. بااین‌حال پیشنهاد نمی‌شود با این ساعت به استخر یا حمام بروید.

رابط کاربری و نرم‌افزارها

 اندروید وِر نسبت به سال قبل و نسل اول موتو ۳۶۰ تغییرات زیادی نکرده است و امکانات به‌خصوص ازلحاظ نرم‌افزاری تغییرات محسوسی را به خود ندیده‌اند و موتورولا ترجیح داده تا تغییرات بیشتر را در نسخه‌ی اسپرت موتو ۳۶۰ اعمال کند.

شاید عمده‌ی تغییرات را بتوان در واچ‌فیس‌های جدید دید؛ چرا که حالا می‌توان تغییراتی در آن‌ها بوجود آورد و رنگ‌های متنوعی به واچ فیس‌ها بخشید. به‌علاوه حالا واچ فیس‌های متنوعی به‌صورت پیش‌فرض برای اندروید ور نیز وجود دارد که البته برای صفحات نمایش دایره‌ای شکل نیز طراحی شده‌اند.

moto 360

رابط کاربری اندورید وِر

با ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ می‌توانید فعالیت روزانه و هفتگی خود اعم از ضربان قلب، گام‌ها و موارد دیگر را مشاهده کرده و زمانی‌که دو هفته تمام شد، تحلیلی از فعالیت خود و کیفیت آن را نیز ببینید.

Moto 360

همچنین بار دیگر شاهد استفاده از حسگر ضربان سنج قلب نیز هستیم تا این ساعت برای ورزشکاران عادی و غیرحرفه‌ای همچنان مناسب جلوه کند. البته برای افرادی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند، موتو ۳۶۰ اسپرت گزینه‌ای بهتری به شمار می‌رود.

در ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ شما می‌توانید فعالیت روزانه و هفتگی خود اعم از ضربان قلب، گام‌ها و موارد دیگر را مشاهده کرده و زمانی‌که دو هفته تمام شد، تحلیلی از فعالیت خود و کیفیت آن را نیز ببینید.

Moto Body نیز با گوگل یکپارچه شده تا اطلاعات فعالیت روزانه‌ی شما را دراختیار پلتفرم سلامتی گوگل قرار دهد. این اپلیکشن قصد دارد تا اطلاعات کاملی را در مورد فعالیت روزانه‌ی شما در اختیارتان قرار دهد؛ اما درواقع این اپلیکشین تفاوتی با سایر اپلیکیشن‌های تخصصی در این زمینه ندارد.

اندروید وِر در مسیر بلوغ قرار گرفته اما همچنان سردرگم‌کننده است

 علاوه بر اپلیکشین‌ها و تلاش‌های نرم‌افزاری موتورولا، اندروید ور نیز به‌روزرسانی شده است تا بار دیگر شاهد قدم برداشتن آن در مسیر بلوغ باشیم. هر چند این سیستم‌عامل به تکامل نرسیده، اما می‌توان گفت که در مسیر درستی قدم برمی‌دارد. با هربار به‌روزرسانی سیستم‌عامل، حرکت در بین بخش‌های مختلف آن آسان‌تر شده و میان‌برهای بهتری دردسترس قرار گرفته‌اند تا دسترسی به بخش‌های مختلف نیز آسان‌تر شود.

ویژگی جدید به‌نام Together هم به کاربر اجازه می‌دهد تا ساعت هوشمند خود را به کاربر دیگر اندروید ور متصل کرده و به‌راحتی می‌توان محتوای مختلف را از این طریق به اشتراک گذاشت.

در آخر شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی جدید را امکان هماهنگ‌سازی با آیفون‌های اپل دانست. البته نباید انتظار عملکردی مشابه گوشی‌های اندرویدی در هنگام هماهنگ‌سازی با آیفون‌ها را داشت. بااین‌حال این ویژگی خود می‌تواند برای بسیار کاربردی باشد. درحال‌حاضر هیچ‌گونه‌ اپلیکیشن دیگری غیر از اپلیکیشن‌های اندروید ور در آیفون‌ها اجرا نشده و برای فرمان‌های صوتی نیز تنها می‌توان از اپلیکیشن خود گوگل استفاده کرد. این ویژگی در اول راه قرار دارد و باید تغییرات بسیاری به خود ببیند تا بتواند کاربردی‌تر شود.

به‌طور کلی باید گفت که ساعت‌های هوشمند درحال‌حاضر ازلحاظ نرم‌افزاری نیاز به رشد دارند تا بتوانند به آن چه که انتظار داریم تبدیل شوند. اندروید ور نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما این سیستم‌عامل در مسیر درستی قدم برمی‌دارد و به‌زودی می‌توان انتظار به بلوغ رسیدن آن را داشت.

عمر باتری و نحوه شارژ

moto 360

 موتو ۳۶۰ نسل دوم که البته نسخه‌ی ۴۲ میلی‌متری آن دراختیار ما بود، مجهز به باتری ۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی شده است و با داک بسیار زیبایی که همراه ساعت دراختیار کاربر قرار داده شده، به‌صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. این باتری به ظاهر کوچک می‌تواند تا یک روز شارژدهی را در صورت استفاده از Ambient Display برای کاربر تضمین کند.

البته اگر از ویژگی Ambient Display استفاده نکنید می‌توانید بیش از یک روز و شاید در حد یک و نیم روز شارژدهی را از این ساعت انتظار داشته باشید. شارژدهی باتری نیز یکی از مواردی است که نسل دوم موتو ۳۶۰ را از نسل اول آن متمایز کرده است؛ چرا که نسل اول این ساعت شارژدهی ضعیفی داشت و به ندرت می‌توانست یک روز را شارژدهی کند.هر چند یک روز شارژدهی برای ساعت کافی نیست، اما در حد مناسبی بوده و در قیاس با سایر ساعت‌های هوشمند قابل قبول به شمار می‌رود.

البته ذکر این نکته ضروری است که نسخه‌ی ۴۶ میلی‌متری موتو ۳۶۰ نسل دوم دارای باتری ۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که احتمالا شارژدهی بهتری نیز در قیاس با موتو ۳۶۰ نسل دوم ۴۲ میلی‌متری نیز خواهد داشت.

جمع‌بندی

نسل اول موتو ۳۶۰ به دلیل داشتن صفحه‌نمایش دایره‌ای شکل انقلابی به حساب می‌آمد. اما نسل جدید آن ویژگی متمایز کننده‌ی نمایانی ندارد و شاید بتوان توانایی شخصی‌سازی ظاهر ساعت و نیز سایزهای مختلف را عاملی برای متمایز شدن از رقبای اندرویدی دانست؛ اما اپل با ساعت هوشمند خود از قبل این امکان را فراهم کرده بود. ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ نسل جدید با این همه ظاهری بسیار زیبا داشته و شارژدهی باتری آن نیز بسیار بهبود یافته تا نقاط ضعف نسل اول تا حدود زیادی برطرف شوند. در آخر شاید بتوان موتو ۳۶۰ نسل دوم را یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند اندرویدی موجود در بازار دانست.

Moto 360

نقاط قوت

  • طراحی زیبا با کیفیت ساخت بالا
  • ارگونومی مناسب
  • بهبود عملکرد در قیاس با نسل قبل
  • بهره‌گیری از سیستم‌عامل اندروید ور و امکان جفت شدن با آیفون‌ها

نقاط ضعف

  • عدم وجود ویژگی متمایز کننده نسبت به سایر رقبا
  • شارژدهی متوسط باتری

شما می‌توانید ساعت موتو ۳۶۰ نسل دوم را ازطریق فروشگاه آنلاین آل دیجیتال خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات