گارتنر: اپل و سامسونگ بزرگ ترین مصرف کنندگان تراشه در سال ۲۰۱۵ بودند

چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۵ نیز نام خود را به عنوان بزرگ‌ترین خریداران محصولات نیمه‌هادی (انواع تراشه‌ها) ثبت کردند. این دو کمپانی در مجموع ۱۷.۷ درصد از بازار را در اختیار خود دارند و ۵۹ میلیارد دلار در این حوزه هزینه کرده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس گزارش گارتنر، دو غول بزرگ دنیای فناوری که شامل اپل و سامسونگ هستند، در سال ۲۰۱۵ نیز به عنوان بزرگ‌ترین خریداران انواع تراشه‌ها مطرح شده‌‌اند. این دو تولیدکننده‌ی بزرگ گجت‌های هوشمند در مجموع بیش از ۱۷.۷ درصد از بازار را با صرف هزینه‌ای ۵۹ میلیارد دلاری در اختیار دارند. اطلاعات ارائه شده توسط گارتنر نشان از این دارد که سرمایه‌گذاری این دو کمپانی در مقایسه با سال ۲۰۱۴ بیش از ۰.۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

ماساتسونه یاماجی، تحلیل‌گر ارشد گارتنر در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

سامسونگ و اپل عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انواع نیمه‌هادی‌ها را در پنج سال گذشته به خود اختصاص داده اند. البته باید به این موضوع اشاره کرده که نیاز سامسونگ در سال ۲۰۱۵ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن کاهش یافته است. از نظر مصرف انواع تراشه‌، سامسونگ و لنوو را باید دو کمپانی بزرگی خواند که بشترین رشد را در زمینه‌ی استفاده از تراشه‌ها به خود اختصاص داده‌اند، اما در سال ۲۰۱۵ شاهد کاهش تقاضای این دو کمپانی در بازار تراشه‌ها هستیم. باید به این نکته اشاره کرد، ریسک کاهش تقاضا برای تراشه‌ها از جانب بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته و احتمال کاهش تقاضا در سال ۲۰۱۶ نیز وجود دارد.

گارتنر گزارش داده که ۱۰ کمپانی پر مصرف تراشه‌ها در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۲۳ میلیارد دلار در این حوزه صرف کرده‌اند که بیش از ۳۶.۹ درصد از درآمد حاصل در بخش نیمه هادی‌ها را شامل می‌شود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این میزان از خرید در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی شاهد کاهشی ۱.۹ درصدی بوده، چراکه ده کمپانی پرمصرف نیمه‌ هادی‌ها در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۷.۹ درصد از درآمد این بخش را تامین کرده بودند.

بزرگ ترین مصرفکنندگان تراشه در جهان

با کاهش تقاضا برای گجت‌های هوشمند، خطر کاهش درآمد کمپانی‌های تولید کننده‌ی نیمه‌هادی‌ها را نیز تهدید می‌کند. بزرگان این حوزه از دنیای فناوری، مخصوصا تولیدکنندگان تراشه‌های مورد استفاده در گجت‌های موبایل در تلاشند تا وابستگی خود به کمپانی‌های بزرگی نظیر اپل، سامسونگ و لنوو را کاهش داده و با افزایش تنوع در محصولات خود، سایر کمپانی‌ها را نیز به عنوان خریداران به محصولات خود جلب کنند تا بتوانند کاهش تقاضا توسط کمپانی‌های بزرگ را جبران کنند.

یاماجی همچنین در مورد رتبه بندی کمپانی‌های پرمصرف گفته:

۹ کمپانی از ۱۰ مصرف کننده‌ی بزرگ در سال ۲۰۱۴ موفق شده‌اند تا در سال ۲۰۱۵ نیز در جدول مورد نظر باقی بمانند، هرچند ۷ کمپانی از ۱۰ کمپانی مورد اشاره در سال ۲۰۱۵ خرید خود از حوزه‌ی نیمه هادی‌ها را کاهش داده‌اند. کاهش تقاضای سامسونگ برای خرید نیمه‌هادی‌ها را که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده باید به عنوان تغییر بزرگی در دنیای فناوری در نظر گرفت. چرخه‌ی شکوفایی و یکنواخت شدن محصولات الکترونیک بسیار سریع شده و از این‌رو ماندن در جایگاه‌ اول برای غول‌های فناوری از هر زمان دیگری سخت‌تر شده است. برندگان امروز دنیای فناوری به طور حتم برندگان فردای این حوزه نیستند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات