سیاره‌های منظومه‌ی شمسی "همین الان" کجا هستند

دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
اگر به تازگی فیلم مریخی (Martian) را تماشا کرده باشید، احتمالاً برایتان جالب باشد که بدانید موقعیت فعلی مریخ نسبت به زمین چگونه است یا دیگر سیارات منظومه‌ی شمسی "همین الان" در کجای مدار خود قرار دارند. خوشبختانه ناسا این بار هم برای کنجکاوی ما جوابی دارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از کارهای جالبی که ناسا انجام می‌دهد، دادن دسترسی آزاد به اطلاعات موقعیت و حرکت اجرام شناخته شده‌ی منظومه‌ی شمسی است. سایت پویای منظومه‌ی شمسی، متعلق به آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) و دانشگاه کلتک، نقشه‌های تصویری خود از موقعیت سیارات، ستاره‌های دنباله‌دار و سیارک‌های منظومه‌ی شمسی را مرتباً بروزرسانی می‌کند. پس اگر می‌خواهید بدانید همین الان، یعنی در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ شمسی، هر کدام از این اجرام در چه موقعیتی قرار دارند، تصویر زیر موقعیت آن‌ها را به شما نشان می‌دهد. این تصویر نمایی از دیسک منظومه‌ی شمسی است؛ آنطور که از بالای قطب شمال خورشید دیده می‌شود.

orbit plot inner b6bb2

در تصویر بالا تنها سیارات درونی منظومه‌ی شمسی دیده می‌شوند. همانطور که مشاهده می‌کنید، عطارد، زهره، زمین و مریخ نزدیک‌ترین مدارها را به خورشید دارند و سپس کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری با مجموعه نقاط زرد رنگ مشخص شده است.

در تصویر زیر مقداری عقب‌تر رفته‌ایم تا سیارات بیرونی منظومه‌ی شمسی هم دیده شوند.

orbit plot outer 91047

مدار زرد رنگ مربوط به زحل است و بعد از آن به ترتیب اورانوس، نپتون و پلوتو در مدارهایشان قرار دارند. مدار بیضوی آبی رنگ در تصویر متعلق به دنباله‌دار هالی، و دیگر مدار بیضوی (که به علت خروج از مرکز بسیار زیاد بیشتر شبیه به خط است!) مربوط به دنباله‌دار هیل باپ است.

اگر از این هم عقب‌تر برویم، مدار اجسام فرانپتونی مانند سیاره‌های کوتوله‌ی اریس و سدنا را نیز می‌توان دید.

orbit plot distant f2704

بازدید مجدد این صفحه برای مشاهده‌ی تغییرات موقعیت اجرام در منظومه‌ی شمسی خالی از لطف نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات