بررسی تلویزیون ۵۵ اینچ منحنی OLED ال‌جی 55EC93000

چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
با افزایش تولید تلویزیون‌هایی با نمایشگر بزرگ تولید‌کنندگان سعی دارند با توسعه‌ی تکنولوژی و امکانات سهم بیشتری از این بازار را در اختیار بگیرند. طراحی چشم‌نواز تلویزیون‌های خمیده نظر هر کسی را جلب می‌کند. یکی از بارزترین محصولات موجود در بازار نسل جدید تلویزیون خمیده‌ی OLED ال‌جی است، ابزاری لوکس که زیبایی و کیفیت را به خریدار پیشنهاد می‌دهد؛ همراه زومیت باشید با بررسی تلویزیون ۵۵ اینچ خمیده‌ی ال‌جی.
تبلیغات

با خارج کردن تلویزیون از بسته‌بندی در اولین نگاه متوجه وزن مناسب و بدنه‌ی فوق‌العاده باریک آن می‌شوید. به جد می‌توان گفت 55EC93000 از نظر کیفیت از بهترین‌های بازار است، البته اگر بهترین نباشد. شیشه و فلز با هنرمندی در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ لبه‌‌های تراش خورده‌‌ی فلزی و پایه‌ای از جنس چدن همراه با انحنایی نرم همچون خط افق، طراحی فراتر از استاندارهای مرسوم را به چشم انسان منتقل می‌کند، وقتی سادگی همراه با ضخامت اندک به کمال می‌رسد.

بررسی ویدیویی

طراحی

تقریباً تمام بدنه‌ی تلویزیون ال‌ جی مدل 55EC93000 از شیشه و فلز ساخته شده است. ضخامت بدنه به نازکی شیشه‌ای نه چندان قطور است و تمام تجهیزات دستگاه درون همین بدنه‌ی نازک قرار گرفته است. در سطح جلویی تلویزیون هیچ دکمه‌ای قرار نگرفته و دستگاه فقط از طریق کنترلر هوشمند کنترل می‌شود. برند ال‌جی روی برآمدگی در زیر تلویزیون نقش بسته و نور پس‌زمینه‌ی همیشه روشن مخصوص خود را نیز دارد. زیر تلویزیون پایه‌ی منحنی فلزی قرار گرفته و دستگاه روی آن کاملاً مستحکم به نظر می‌رسد. زیر این پایه خروجی صدای تلویزیون قرار گرفته که از دید پوشیده شده است. انحنای نه چندان زیاد تلویزیون و طراحی مینیمال و شیک زیبایی خاصی را به محصول بخشیده است.

پایه تلویزیون OLED LG

همچون دیگر تلویزیون‌های خمیده، خمیدگی نمایشگر خیلی زیاد نیست و از رو‌به‌رو تفاوت زیادی با تلویزیون‌های مسطح نمی‌کند اما اگر در فاصله‌ی مناسبی از آن بنشینید تجربه‌ی بهتری نسبت به تلویزیون‌های مسطح خواهید داشت. مانند نسل پیشین این تلویزیون که قبلاً در زومیت بررسی کرده بودیم، جنس صفحه‌ی نمایش از طلقی متسحکم ولی براق ساخته شده است که دوره‌ای تراش خورده از فلز حفاظت آن را در بر گرفته است. همین فریم نقره‌ای درخشان باریک باعث جذابیت هرچه بیشتر تلویزیون شده است، پایه این‌بار با بدنه یکپارچه نیست و اگر قصد داشته باشید تلویزیون را روی دیوار نصب کنید می‌توانید پیچ‌ها را باز کرده و پایه را از بدنه جدا کنید. در صورت قرار گرفتن تلویزیون روی میز این پایه‌ی فلزی قطور به خوبی دستگاه را پشتیبانی کرده و با لرزش و برخوردهای عادی مطمئن باشید تلویزیون نمی‌افتد. این‌بار از کنترلر حساس به تماس در زیر برند ال‌جی خبری نیست و اگر بخواهید از تلویزیون بدون کنترل استفاده کنید باید در پشت دستگاه و سمت راست خودتان به دنبال کلید چهار جهته‌ی استاندارد ال‌جی بگردید.

درگاه های ورودی و خروجی OLED LG

جنس پشت بدنه‌ی 55EC93000 نیز از فلز است ولی برآمدگی که تجهیزات الکتریکی در آن قرار دارد با پوششی از پلاستیک پوشیده شده است. ال‌جی با تعبیه‌ی گرفتن این بخش نیاز به جعبه‌ی جداگانه را برای تجهیزات الکتریکی دستگاه از بین برده است و یکپارچگی را حفظ کرده همچنان که وزن محصول نهایی را کاهش داده است. سه پورت USB در کنار دو پورت HDMI و یک پورت MHL همراه با دو خروجی هدفون در کناره‌ی سمت راست پشت تلویزیون قرار دارند که دسترسی به آن‌ها مخصوصاً اگر تلویزیون روی دیوار نصب شده باشد ساده نیست اما نسبت به گذشته بهتر شده است. همان‌طور که گفتیم قسمت پشتی 55EC93000 به نظر می‌رسد از فلز ساخته شده باشد و روی آن رنگ سیاه زده شده است. در کل کیفیت بدنه‌ی این تلویزیون فوق‌العاده است و از این نظر در بین بهترین‌ها قرار دارد.

مشخصات فنی تلویزیون 55EA9700 ال‌جی

  • نوع تلویزیون: OLED
  • سایز: 55 اینچ
  • رزولوشن: 1080p برابر 1920 در 1080 پیکسل
  • خروجی صدای دالبی دیجیتال، DTS همراه شبیه‌ساز صدای ۳ بعدی ULTRA Surround با استفاده از ۲ اسپیکر مجموعاً ۴۰ وات
  • قابلیت اتصال وای-فای
  • سیستم‌عامل هوشمند webos2 ال‌جی همراه با ریموت کنترل هوشمند حساس به حرکت
  • قابلیت نصب نرم‌افزار از پایگاه نرم‌افزاری ال‌جی شامل بازی‌ها، نرم‌افزارهای ورزشی، مرورگر وب و شبکه‌های اجتماعی همراه با پشتیبانی کامل از زبان فارسی
  • تیونر دیجیتال به آنالوگ
  • وزن تلویزیون بدون پایه ۱۴ کیلوگرم
  • ۳ بعدی از نوع پسیو با قابلیت تبدیل ۲ بعدی به ۳ بعدی همراه با ۴ عینک
  • ورودی و خروجی ها: یک کامپوزیت (AV)، یک خروجی اپتیکال صدا، یک درگاه اترنت (شبکه)، چهار ورودی HDMI، یک ورودی آنالوگ RF، ورودی RF دیجیتال، سه درگاه USB، یک خروجی هدفون

قیمت تلویزیون ال جی مدل 55EC93000 حدود ۷ میلیون تومان

کیفیت تصویر

مهم‌ترین تفاوت 55EC93000 نسبت به باقی محصولات بازار وجود پنل OLED در این محصول است. اگر از علاقه‌مندان محصولات الکترونیکی باشید حتماً تفاوت پنل‌های AMOLED به کار رفته در تلفن‌های همراه سامسونگ با دیگر محصولات بازار را دیده‌اید. تلویزیون OLED ال‌جی نیز از همان تکنولوژی استفاده می‌کند. با استفاده از OLED پیکسل‌های نورانی نیاز به نور پس‌زمینه را از بین برده‌اند و همین باعث نازکی حیرت آور تلویزیون نیز شده است. تکنولوژی OLED مشکی فوق‌العاده‌ای دارند چون پیکسل‌های تاریک را کاملاً خاموش می‌کنند، بنابراین اگر تلویزیون تصویری نشان ندهد متوجه روشن بودن آن نخواهید شد. علاوه بر این ال‌جی در پنل OLED خود پیکسل سفید را هم به سه پیکسل RGB اضافه کرده است، چینش WRGB سفید کامل و بدون تمایل به رنگی دیگر را به وجود می‌آورد، اگر از طرفداران رنگ‌های روشن و اشباع شده باشید با انتخاب حالت Vivid رنگ‌هایی فوق‌العاده خواهدی داشت.

کیفیت تصویر تلویزیون OLED LG

ال‌جی با به کار بردن موتور Tru Color و Tiple XD تصویری فوق‌العاده زیبا و طبیعی را به نمایش در آورده، این بهبود کیفیت نسبت به نسل پیشین کاملاً مشخص است. پیش از این در مقاله‌های بررسی OLED و بررسی انواع نمایشگرهای Retina، Super AMOLED و Super AMOLED Plus تفاوت میان تکنولوژی‌های متفاوت نمایشگر را بررسی کرده بودیم بنابراین اگر به خوبی متوجه تفاوت پنل‌های نمایشگر نشده‌اید پیشنهاد می‌کنم دو مقاله‌ی ذکر شده را مطالعه بفرمایید. تکنولوژی OLED زاویه‌ی دید فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده، بنابراین از هر طرف که به 55EC93000 نگاه کنید تغییر روشنایی، کنتراست یا محو شدگی تصویر وجود نخواهد داشت.

همچنین با توجه Response Time بسیار کم پنل مورد استفاده، تلویزیون منحنی ال‌جی باری تماشای فیلم‌های اکشن پرتحرک و بازی‌های ویدیویی بسیار عالی است.

بازی در OLED TV

رزولوشن تلویزیون 1080p است،‌ از تلویزیونی با این قیمت توقع روزولوشن 4K را داشتیم؛ اگر از نزدیک به نمایشگر نگاه کنید به‌راحتی می‌توانید پیکسل‌ها را ببینید. مشکل دیگری که از نسل قبلی به این دستگاه به ارث رسیده است روکش شفاف نمایشگره که انعکاس محیط اطراف را به خوبی نشان می‌دهد، مخصوصاً وقتی تصویر صحنه‌های تاریک زیادی داشته باشد. انحنای کم نمایشگر اگر در فاصله‌ی مناسب از تلویزیون نشسته باشد تجربه‌ی بهتری را به نمایش خواهد گذاشت اما به نظر ما بیشترین تأثیر این طراحی متفاوت، همان تفاوت و زیبایی ظاهری دستگاه در محیط خانه خواهد بود.

تصویر سه بعدی

ال‌جی چهار عینک پسیو کم وزن را همراه با تلویزیون ارائه کرده است، در تکنولوژی Passive 3D عینک با فیلتر کردن طول موج افقی و عمودی نور خروجی از تلویزیون تصویری سه بعدی را برای چشم شبیه‌سازی می‌کند. اگر با این فناوری آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنم مقاله‌های «تکنولوژی های پخش تصاویر سه بعدی» و «مقایسه سه بعدی Active با سه بعدی Passive -3D Cinema» و «هر آنچه در مورد تلویزیون‌های سه بعدی (3D TV) باید بدانید» را مطالعه کنید. در مورد فیلم‌های سه بعدی مهم است که کیفیت ویدئو بالا باشد، بنابراین بهتر است فیلمهای سه بعدی با حجمی بالا را دریافت کنید چون فشرده‌سازی تصویر سه بعدی را شدیداً دچار مشکل می‌کند. برای تماشای ویدئوهای سه بعدی بهترین جا روبروی تلویزیون و در فاصله‌ای مشخص از آن است، با تغییر زاویه تصاویر را دندانه‌دار خواهید دید؛ برای تماشای این قبیل فیلم‌ها مبل راحتی را باید دقیقا روبروی تلویزیون قرار دهید. انحنای پنل تلویزیون زاویه‌ی دید را افزایش داده و این موضوع مخصوصاً در تصاویر سه بعدی به خوبی مشهود است. 55EC93000 قابلیت تبدیل تصاویر معمولی به سه بعدی را هم دارد که البته نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

کیفیت صدا

اسپیکرهای 55EC93000 در فضای بین پایه و نمایشگر پنهان شده‌اند، صدا به خوبی و از درون تصویر به گوش می‌رسد. در تلویزیون‌های جدید ال‌جی حجم صدای خروجی افزایش پیدا کرده است، در نسل قبلی دو اسپیکر ۱۰ وات این مسئولیت را بر عهده داشتند که در این سری جای خود را به دو اسپیکر ۲۰ وات داد‌ه‌اند، با دو برابر شدن قدرت دیگر همیشه نیازی به استفاده از درجات بالای صدا را نخواهید داشت، کیفیت صدای این تلویزیون نیز بسیار مناسب است. صدایی رسا با زیر و بم مناسب که به خوبی برای استفاده‌ی روزمره پاسخگو است.

LG OLED TV

سیستم عام و نرم‌افزار

بالاخره ال‌جی webos را به تلویزیون‌های خود آورد. در 55EC93000 نسخه‌ی دوم این سیستم عامل را مشاهده خواهید کرد و امیدواریم در آینده با به‌روزرسانی قابلیت‌های بیشتری به آن اضافه شود. قابلیت‌های webos راضی کننده است اما گاهی کاربر در میان منوهای کارتی آن سرگردان خواهد شد، دکمه‌های روی کنترلر خیلی کاربردی نیستند و زمان زیادی طول خواهد کشید تا به رابط کاربری عادت کرده و از نحوه‌ی عمل‌کرد آن سر در بیاورید. همچنین این سیستم عامل امکان دریافت فرمان‌های صوتی به زبان انگلیسی از طریق میکروفن تعبیه شده روی کنترلر را نیز دارد. 55EC93000 می‌تواند اکثر فایل‌های صوتی و تصویری شما را پخش کند؛ با انتقال ویدئوها به یک کارت حافظه و اتصال به درگاه USB از پلیرهای ویدئویی بی‌نیاز خواهید بود، البته تلویزیون هنوز قابلیت پخش ویدئوهای h265 را ندارد. Webos حتی زیرنویس‌ها را نیز به‌راحتی نمایش می‌دهد و امکان انتخاب جداگانه‌ی زیرنویس را هم دارد. فروشگاه نرم افزاری ال‌جی چندین نرم‌افزار را در خود جای داده است، تنوع زیاد نیست اما مطمئناً به‌زودی شاهد نرم‌افزارهای بیشتری برای این پلتفرم خواهیم بود. با ایجاد یک حساب کاربری نرم‌افزارهایی برای نمایش آب‌و‌هوا یا اخبار را می‌توانید دانلود و استفاده کنید. در وب‌گردی فونت‌های فارسی به خوبی به نمایش در می‌آیند و فایل‌های فلش و تصاویر متحرک نیز به درستی پخش می‌شوند اما متاسفانه سرعت دستگاه در اسکرول کردن مخصوصا در صفحاتی که بنرهای فلش در آن‌ها وجود دارد کند است و تأخیر زیادی در آن دیده می‌شود.

WebOS OLED TV

با نصب نرم‌افزار LG TV SmartShare روی تلفن همراه یا تبلت اندرویدی‌تان می‌توانید تصاویر و ویدئو کلیپ‌ها را از تلفن خود روی تلویزیون نمایش دهید. برای این کار تلویزیون باید به همان شبکه‌ی وای‌فای که تلفن همراه متصل است متصل شده باشد. در مورد پخش کلیپ باید بدانید که رمزگشایی ویدئوها روی تلویزیون انجام می‌شود بنابراین ممکن است بعضی کلیپ‌ها با فرمتی خاص را روی تلویزیون نتوانید ببینید. همچنین می‌توانید با فعال کردن Miracast از تلویزیون به عنوان نمایشگر دومی برای تلفن همراهتان استفاده کنید و مثلاً Temple Run را روی نمایشگر ۵۵ اینچ بازی کنید. اگر تلفن همراهتان از اینفرارد پشتیبانی می‌کند می‌توانید نرم‌افزار Quick Remote ال‌جی را از گوگل استور دانلود کنید. این نرم افزار با سیستم عامل webos به خوبی هماهنگ است و قابلیت‌های کاملی دارد.

ریموت کنترل

ریموت کنترل هوشمند ال‌جی هماننند نسل گذشته‌ی آن است. نشانگر آن به سرعت و دقت حرکت می‌کند و ناوبری به وسیله‌ی غلطک روی کنترل انجام می‌شود، تنها کاری که باید با این کنترلر انجام دهید این است که نشانگر را روی گزینه‌ی مورد نظر ببرید و غلطک دو زمانه را فشار دهید تا آن گزینه انتخاب شود. همانند دسته‌ی نینتندو Wii ریموت کنترل 55EC93000 با استفاده از حسگرهای داخلی حرکت را تشخیص می‌دهد و برای این کار احتیاجی به دوربین روی تلویزیون نیست. این کنترل با استفاده از امواج مادون قرمز و امواج رادیوئی کار می‌کند. بعضی از دکمه‌ها مانند دکمه‌ی روشن کردن دستگاه با نور کار می‌کنند و برخی دیگر مانند کنترل حرکتی یا میکروفن با اتصال امواج رادیوئی به تلویزیون وصل می‌شوند.

LG OLED Magic Remote

همانند نسل گذشته روی ریموت کنترل دکمه‌های فیزیکی تغییر صدا و کانال تلویزیون، ورود به بخش هوشمند و تنطیمات سریع به همراه دکمه‌ی قطع صدا و فعال کننده‌ی تصاویر ۳ بعدی در کنار غلطک وجود دارد. همچنین کلید کنترل صوتی نیز وجود دارد که شاید زیاد کاربردی نباشد. استفاده از این کنترل برای کارهای معمول بسیار خوب است مگر بخواهید از کیبرد مجازی استفاده‌ی زیادی کنید و مثلاً آدرس وب یا رمز ورودی طولانی را وارد کنید.

جمع‌بندی

تلویزیون خمیده‌ی 55EC93000 با به کارگیری فناوری OLED مشکی عمیق و کاملی دارد و با استفاده از چینش WRGB سفید را بی عیب و کامل به نمایش می‌گذارد. رنگ‌های شفاف زنده و چشم نوازی داشته و حالت‌های نمایش مختلفی را ارائه می‌دهد. از حالت مصرف بهینه‌ی ECO پشتیبانی می‌کند، بدنه‌ی فلزی باریک و طراحی بسیار جذابی دارد. درکاه‌های ورودی و خروجی متنوعی دارد و فرمت‌های مختلف فایل‌های مولتی مدیا را پشتیبانی می‌کند. زاویه‌ی دید فوق‌العاده، صدای رسا، سیستم عامل هوشمند و انحنای زیبا آن را در کلاسی بالاتر از عموم محصولات بازار قرار می‌دهد. اما هر محصولی ضعف‌هایی را نیز در کنار خود دارد. رزولوشن 55EC93000 فقط 1080p است، درحالی‌که دنیا به سمت 4K و حتی 8K حرکت می‌کند. از پوشش ضد انعکاس در آن استفاده نشده و مثل یک آینه‌ی مقعر محیط اطراف را در خود منعکس می‌کند. و در آخر با وجود اینکه این تلویزیون در داخل کشور مونتاژ شده است اما با کمی جستجو متوجه شدیم که قیمت آن بیشتر از قیمت جهانی است. با توجه به افت قیمت زیاد این مدل نسبت به نسل قبلی امیدواریم به‌زودی قیمت این دستگاه در کشورمان نیز به حد منطقی‌تری برسد. اگر دوست دارید شب‌ها و در تاریکی به تماشای تلویزیون بپردازید مطمئناً 55EC93000 بهترین انتخاب خواهد بود و با خرید تلویزیون منحنی OLED ال‌جی اتاق نشیمن دلپذیرتری خواهید داشت.

زومیت در تلویزیون ال جی

نکات مثبت

  • طراحی فوق‌العاده زیبا و نازک
  • کیفیت تصویر بسیار خوب و درخشان
  • زاویه دید عالی به لطف نمایشگر خمیده و پنل OLED
  • کنتراست بالا و تصویر شفاف
  • ریموت کنترل سریع و کارآمد

نکات منفی

  • نمایشگر براق و انعکاس نور محیط
  • نرم‌افزار نه چندان سریع
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات