پروژه‌های عکاسی: جنگل قصه‌های مادربزرگ

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
مطالعه 6 دقیقه
بسیاری از کودکان جهان، با شنیدن قصه‌ها و داستان‌های قدیمی و پر رمز و راز، بزرگ شدند. جنگل یکی از عناصر دیر آشنای داستان‌های قدیمی است. فضایی سرسبز که گاهی باشکوه و تماشایی است و گاهی مرموز و خوفناک. این بار در شاتر به سراغ جنگل قصه‌های مادربزرگ آمده‌ایم.
تبلیغات

 از دیرباز تا کنون، جنگل نقشی کلیدی در افسانه‌های قدیمی داشته است. بسیاری از شخصیت‌های محبوب ادبیات فولکلور، خواسته یا ناخواسته با این فضا در ارتباط بودند. جنگل وسعتی بزرگ و سرسبز است که گاهی با درخشش شعاع‌های نور خورشید، می‌درخشد و دل می‌برد و گاهی در میان مه و تاریکی کمین کرده و انسان را به هراس می‌اندازد. جنگل گاهی مسکن و مأوا است و گاهی وحشت می‌آفریند. زمانی با نغمه‌ای دل انگیز آرامش می‌بخشد و گاهی نیز با ناله‌هایش، مو را به تن سیخ می‌کند.

چشم انداز زیبای جنگل
جنگل

اما در عین حال، جنگل الهام بخش است. دست کم این چیزی است که عکاس خوش ذوق ما را واداشته تا در تلاشی سه ساله و در قالب بیش از ۵۰ تصویر زیبا و به یاد ماندنی، داستان‌های این گستره‌ی شاداب و هزار رنگ را بازگو کند.

عکاس توما بونسیو

"توما بونسیو" (Toma Boncio)، هنرمندی خوش قریحه و فعال در زمینه‌ی عکاسی مفهومی، چشم انداز و هنرهای زیبا است. او در مجموعه تصاویری تحت عنوان "داستان‌های جنگل" سعی در باز آفرینی محیطی کرده است که قصه‌های دوران کودکیش از آنجا نشأت می‌گرفت.

عکاسی توما بونسیو

او کودکی خود را در منزل مادربزرگش سپری کرد، جایی که جادوی شیرین داستان‌های پر رمز و راز، مخلوقات عجیب و افسانه‌ای و ماجراهای پرکشش و جذاب او را شیفته‌ی خود کرد.

عکاسی از جنگل

او در مورد انگیزه‌ی خود برای ثبت این تصاویر چنین می‌گوید:

" مادربزرگ من داستان‌های زیادی در مورد جنگل تعریف می‌کرد. در مورد اتفاقات جادویی که وقتی حواس‌تان نیست، در آن جا اتفاق می‌افتند. تا به حال شده مشغول پیاده روی در جنگل باشید و ناگهان صدای خش خش یا حرکتی ناگهانی توجه شما را به خود جلب کند؟ در این گونه مواقع وقتی سرتان را برمی‌گردانید اثری از هیچ چیز و هیچ کسی نیست. البته این تصور ما است، چرا که آن جا حقیقتاً چیزی وجود دارد، اما شما قادر به دیدنش نیستید.تصاویر من نیز تنها برای نمایش صرف واقعیت به ثبت نرسیده‌اند. در پس آنها، دنیای دیگر آرمیده که هر کسی قادر به درک و مشاهده‌ی آن نیست. این جهان تنها توسط معدودی و آن هم در زمانی خاص دیده می‌شود. عکس‌های من دنیای افسانه‌ای را به شما نشان می‌دهند که همزمان در قلب همان جنگل همیشگی پنهان شده و منتظر لحظه‌ی مناسبی برای غافلگیر کردن بیننده است."

این هنرمند با استعداد به جز این مجموعه روی دو مجموعه‌ی دیگر به نام‌های "مخلوقات جنگل" و "آیینه‌های جنگلی"

 کار می‌کند که قرار است به نوعی ادامه دهنده‌ی راه و طرز تفکر او در مورد جنگل باشند.

در ادامه از شما عزیزان دعوت می‌کنیم به تماشای شماری از تصاویر تماشایی این مجموعه بنشینید.

قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل
قصه‌ی جنگل

 جنگل برای شما چه حسّ و حالی به ارمغان می‌آورد؟ شما جنگل را چگونه می‌بینید؟

منبع boredpanda

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات