سامسونگ اولین دستگاه پخش بلو-ری 4K را به بازار عرضه کرد

پنج‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
مطالعه 4 دقیقه
سال گذشته در نمایشگاه IFA سامسونگ از اولین پخش‌کننده‌ی بلو-ری Ultra HD 4K خود رونمایی کرد. در حالی که قرار بود این دستگاه ۴۰۰ دلاری از ماه آینده‌ی میلادی به فروش برسد، شاهد عرضه‌ی پیش از موعد آن هستیم. در ادامه با زومیت همراه باشید تا با پخش‌کننده‌ی جدید سامسونگ و همچنین استاندارد جدید فرمت بلو-ری Ultra HD 4K بیشتر آشنا شویم.
تبلیغات

 اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش در زومیت به این موضوع پرداختیم که چرا خرید تلویزیون‌های 4K دیگر کار احمقانه‌ای نیست. دلایل برتری تلویزیون‌ و فرمت 4K نسبت به Full HD بسیار شبیه هم هستند. از جمله این دلایل می‌توان به طیف رنگ گسترده (Wide Color Gamut) و دامنه‌ی دینامیک بالا (High-Dynamic Range) اشاره کرد. اگر با این اصلاحات آشنایی چندانی ندارید، توصیه می‌شود مطلب  «چرا خرید تلویزیون‌های 4K دیگر کار احمقانه‌ای نیست» را مطالعه کنید.

یکی از دلایل پیوستن به موج Ultra HD، متداول شدن روزافزون محتوای 4K است. بسیاری از استودیوهای فیلم‌سازی قصد دارند تا فیلم‌های خود را با فرمت جدید عرضه کنند و همین حالا هم می‌شود فیلم‌های مثل مریخی و کینگزمن: سرویس مخفی را در آمازون پیش سفارش داد. از سوی دیگر سرویس‌های استریم ویدئو مانند نتفلیکس، آمازون پرایم و یوتیوب، خیلی پیش از این به استقبال فرمت جدید رفته‌اند.

فیلم بلوری 4k

پخش کننده‌ی سامسونگ با نام UBD-K8500 قیمتی برابر با ۴۰۰ دلار داشته و قادر خواهد بود علاوه بر دیسک‌های بلو-ری 4K، دیسک‌های بلو-ری معمولی، بلو-ری سه بعدی، DVD و CD را هم پخش کند. دستگاه سامسونگ همچنین توانایی استریم محتوای 4K از نتفلیکس را هم خواهد داشت.

اما فرمت جدید Ultra HD 4K چه مشخصاتی دارد و دیسک‌های بلو-ری حاوی آن چه تفاوتی با دیسک‌های بلو-ری معمولی دارند؟

4K چیست؟

اصطلاح 4K به رزولوشن دستگاه‌ها یا محتواهایی که تعداد پیکسل طول افقی تصویر در آن‌ها حدود ۴۰۰۰ پیکسل باشد اطلاق می‌شود.

4K

4K دو استاندارد اصلی دارد: استاندارد اول با نام DCI 4K شناخته می‌شود که رزولوشنی برابر ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل دارد، و استاندارد دوم که UHD-1 نام دارد دارای رزولوشنی برابر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل و نسبت تصویر 16:9 است. یوتیوب، صنعت سینما، سازندگان تلویزیون و بازی‌های ویدئویی همگی از استاندارد دوم استفاده می‌کنند.

اما 4K تنها یک عدد است که رزولوشن نمایشگر یا ویدئو با آن مشخص می‌شود؛  کیفیت محتوا و فرمت دیسک‌های بلو-ری جدید، بحث کاملاً جدایی است.

هرآنچه درباره‌ی بلو-ری Ultra HD 4K باید بدانید

4k ultra hd

در سپتامبر سال ۲۰۱۴ انجمن دیسک بلوری (Blu-ray Disc Association) اعلام کرد که دیسک‌های بلو-ری هم از استاندارد UHD-1 با رزولوشن 3840x2160  و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی خواهند کرد. همچنین در این استاندارد از کدگذاری ویدیوی پربازده (HEVC:  High Efficiency Video Coding) برای فشرده‌سازی ویدیو استفاده خواهد شد. دیسک‌های بلو-ری 4K با افزایش عمق رنگ به ۱۰ بیت، دامنه‌ی دینامیک (HDR) بالاتری خواهند داشت و استاندارد Rec. 2020 به آن‌ها اجازه می‌دهد تا طیف رنگ (color gamut) گسترده‌تری داشته باشند.

مشخصاتی که برای دیسک‌های بلو-ری تعریف شده است شامل ۳ حجم مختلف از دیسک‌، هر کدام با نرخ بیت (BitRate) خاص خود است: دیسک‌های ۵۰ گیگابایتی با کیفیت ۸۲ مگابیت بر ثانیه، ۶۶ گیگابایتی با کیفیت ۱۰۸ مگابیت بر ثانیه، و ۱۰۰ گیگابایتی با کیفیت ۱۲۸ مگابیت بر ثانیه. برای مقایسه جالب است بدانید نرخ بیت دیسک‌های DVD در بهترین حالت ۱۱ مگابیت بر ثانیه است.

از لحاظ استاندارد صوتی هم صدای با کیفیت Dolby Atmos و DTS:X دیسک‌های بلو-ری را همراهی خواهند کرد.

ظرفیت بالای دیسک‌های بلو-ری بستر مناسبی برای توزیع محتوای 4K به وجود می‌آورد. اگر استاندارد 4K به خوبی رعایت شود، تجربه‌ی تماشای فیلم‌های Ultra HD بیشتر به نگاه کردن از پنجره به بیرون شبیه است تا تماشای تلویزیون.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات