پلتفرم Maru منبع باز شد؛ استفاده همزمان از گوشی اندرویدی و دسکتاپ لینوکسی

یک‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
پلتفرم Maru با هدف اجرای اندروید بر روی گوشی هوشمند و اجرای سیستم‌عامل کامل لینوکس در زمان اتصال به کیبورد، ماوس و نمایشگر ساخته شده است. توسعه‌دهنده‌ی این سیستم‌عامل، هفته‌ی قبل منبع باز شدن آن را اعلام کرده و نسخه بتای آن را برای کاربران گوشی هوشمند نکسوس ۵ عرضه کرده است.
تبلیغات

 پروژه‌هایی که سعی می‌کنند سیستم‌عامل موبایل‌ها را با دسکتاپ یکپارچه کنند این روز‌ها زیاد شده‌اند و بسیاری از کاربران نیز از چنین ایده‌هایی استقبال می‌کنند. اوبونتو در شروع کار تصمیم گرفت تا این سیستم‌عامل را به روی گوشی‌ها بیاورد تا با اتصال گوشی همراه به سیستم دسکتاپ، نسخه‌ی دسکتاپ اوبونتو را بتوان اجرا کرد. اما اکنون پروژه‌های بسیار بیشتری قصد دارند تا این ویژگی کاربردی را برای کاربران فراهم کنند. برای مثال همین پروژه Maru که حالا منبع باز شده، با استقبال بسیار خوبی رو به رو شده و حتی بسیار از توسعه‌دهندگان نیز از شخص توسعه‌دهنده‌ی این سیستم‌عامل خواسته‌اند تا کمک آن‌ها را برای گسترش پروژه قبول کند.

البته باید در نظر داشته باشید که Maru تنها یک اپلیکیشن نیست که بتوان با نصب آن بر روی گوشی هوشمند از آن استفاده کرد؛ بلکه یک سفت‌افزار است که باید به جای سیستم‌عامل فعلی گوشی‌هوشمند شما نصب شود.  

ویژگی خاصی که این سیستم‌عامل در اختیار دارد LXC Linux Container است که به کاربر اجازه می‌دهد به محض اتصال گوشی به سیستم دسکتاپ، سیستم‌عامل لینوکس دبیان و برنامه‌های مخصوص دسکتاپ را اجرا کند.

به خوبی می‌دانیم که همین الان هم سفت‌افزارهایی هستند که کمک می‌کنند پلتفرم‌های دبیان، اوبونتو و دیگر توزیع‌های گنو/لینوکس را بر روی اندروید اجرا کرد؛ اما تعداد کمی از آن‌ها چنین تمرکز بالایی برای تبدیل یک گوشی به سیستم دسکتاپ دارد. 

کد‌های منبع این سیستم‌عامل هنوز منتشر نشده‌اند، اما توسعه‌دهنده قول داده به زودی این اتفاق بیافتد. از وب‌سایت این سیستم به آدرس https://maruos.com/ می‌توانید بازدید کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات