فرانسه تا ۵ سال آینده ۱۰۰۰ کیلومتر جاده‌ خورشیدی احداث می‌کند

چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
انرژی خورشیدی منبعی تجدیدپذیر و پاک، و جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی است. دولت‌های زیادی در سطح دنیا برای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای، مشوق‌ها و تسهیلاتی برای استفاده از پنل‌های خورشیدی در نیروگاه‌ها یا حتی سقف خانه‌ها ارائه می‌دهند. اما دولت فرانسه در حرکتی خلاقانه قصد دارد سطح جاده‌ها را با پنل‌های خورشیدی بپوشاند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هلند در سال ۲۰۱۴ اولین مسیر خورشیدی با نام سولارود (SolaRoad) را برای عبور و مرور دوچرخه‌ها ساخت. این مسیر که ۷۰ متر بیشتر طول نداشت، بعد از ۶ ماه انرژی مورد نیاز مصرف یک سال یک خانه را تامین کرد تا فراتر از انتظارها ظاهر شود.

هرچند پروژه‌ی هلندی‌ها موفق و جذاب بود، اما در مقایسه با پروژه‌ی در دست احداث توسط فرانسوی‌ها بسیار کوچک است. دولت فرانسه اعلام کرده است که قصد دارد ظرف ۵ سال آینده با استفاده از پنل‌های خورشیدی ۱۰۰۰ کیلومتر جاده احداث کند. این موضوع در جریان یک کنفرانس خبری توسط سگولن رویل، وزیر انرژی و محیط زیست فرانسه اعلام شد.

پروژه‌ی ساخت مسیر خورشیدی قرار است در بهار سال آینده به صورت آزمایشی آغاز شود. بر اساس اعلام شرکت زیرساخت فرانسوی کُلا، که توسعه‌ی جاده‌های فوتوولتاییک با نام وات‌وی (Wattway) را بر عهده دارد، ۱ کیلومتر از این جاده قادر است نور خیابان‌های یک شهر ۵ هزار نفری را تامین کند.

در صورت افتتاح پروژه، این جاده برق ۵ میلیون نفر، یا به عبارتی ۸ درصد جمعیت فرانسه را تامین خواهد کرد.

تکنولوژی‌ شرکت کُلا در مقایسه با سایر روش‌های فوتوولتاییک کاملاً نوآورانه است. در روش این شرکت نیازی به از بین بردن زیرساخت‌ جاده‌های فعلی یا فعالیت‌های عمرانی نیست. پنل‌های وات‌وی از سلول‌هایی که درون یک لایه‌ی نازک از سیلیکون پلی‌کریستال قرار دارند تشکیل شده و می‌توانند به صورت مستقیم روی آسفالت به کار گرفته شوند.

سلول‌ها در یک بستر رزینی محصور شده‌اند تا در مقابل بارندگی مقاوم باشند. قطر ۷ میلیمتری لایه هم این امکان را به پنل می‌دهد تا با توجه به گرما خود را با شرایط آسفالت منطبق کند.

هنوز اطلاعی از مسیر‌هایی که قرار است تحت پوشش وات‌وی قرار بگیرند یا هزینه‌ی پروژه در دست نیست.

در توضیحات وبسایت وات‌وی آمده:

"قیمت وات‌وی در هر متر مربع بستگی به قیمت تولید برق دارد. انرژی فوتوولتاییک با واحد وات-پیک (watt-peak) سنجیده می‌شود، که در آن شرایط نور خورشید را نیز باید درنظر گرفت. امروزه، بسته به تکنولوژی مورد استفاده و بستری که پنل روی آن نصب می‌شود، قیمت تمام شده بین ۲ تا ۸ یورو بر وات-پیک نوسان دارد. تخمین زده می‌شود هزینه‌ی وات‌وی ۶ یورو بر وات-پیک باشد."

این نکته را هم باید در نظر داشت که پنل‌های وات‌وی با راندمان ۱۵ درصد، بازده کمتری نسبت به صفحات خورشیدی متداول با بازده ۱۸ تا ۱۹ درصد دارند.

در حال حاضر به دلیل اینکه پنل‌ها به صورت دستی نصب می‌شوند، فرآیند ساخت جاده‌های خورشیدی بسیار زمان‌بر است؛ اما مهندسان شرکت کُلا مشغول کار روی فرآیندی مکانیکی هستند که زمان نصب را بهینه می‌کند و این شرکت در سال ۲۰۱۶ از فرآیند ساخت جاده‌های خورشیدی در مقیاس صنعتی رونمایی خواهد کرد.

فرانسه قرار است هزینه‌ی این پروژه را از افزایش مالیات بر روی بنزین تامین کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات