۵ نکته ای که برای گرفتن ارتقای شغلی باید بدانید

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
افراد برای ارتقای جایگاه شغلی خود نیاز دارند از اصول خاصی پیروی کنند.
تبلیغات

همه به دنبال ترفیع هستند، اما ترفیع گرفتن کار ساده‌ای نیست. نمی‌توانید دست روی دست بگذارید و فکر کنید بعد از یک یا دو سال خودبه‌خود ترفیع خواهید گرفت؛ چرا که ترفیع به شما داده نمی‌شود، ‌بلکه باید آن را به دست آورید. این موضوع به‌خصوص در سطح مدیریتی محسوس‌تر است؛ افراد حرفه‌ای باید ارزش‌ خود را ثابت کنند و به دیگران نشان دهند که آماده‌ی پیشرفت در کارشان هستند.

البته منظور ما از اثبات کردن این نیست که یک کنفرانس در مورد قابلیت‌های خودتان در حضور مدیران ارشد برگزار کنید. اثبات کردن شایستگی لازم برای به دست آوردن ترفیع، از طریق یک تلاش آگاهانه برای نشان دادن قابلیت رهبری شما به دست می‌آید، همچنین باید هم‌زمان جایگاه خود به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای و با عملکرد بالا را تثبیت کنید. ما در اینجا به شما می‌گوییم به چه شکلی می‌توانید این کار را انجام دهید:

۱. اطلاعات مربوط به فعالیت‌های کاری خود را ثبت کنید

اولین گام برای پیشرفت کردن در کار، این است که ثابت کنید فردی رقابتی هستید. به نظر بسیار ساده می‌آید؛ اما شاید فقط حرفه‌ای‌ها این‌گونه فکر کنند. بعد از سپری شدن یک زمان مشخص، کارکنان یک شرکت انتظار ترفیع دارند، اما به این فکر نمی‌کنند که آیا واقعا در محیط کارشان شخصی اثر‌گذار هستند یا نه.

در واقع، مطالعه‌ای که در ماه سپتامبر توسط Leadership IQ انجام شد، نشان داد که کمتر از نیمی از کارمندان نمی‌دانند آیا کارشان را خوب انجام می‌دهند یا نه. خودتان را با مرور ارزیابی‌های قبلی از کار، آماده‌ی ترفیع رتبه کنید. آیا در عملکرد شما نقصی وجود دارد؟ با مدیرتان صحبت کنید، با همکاران و سرپرست‌ها صحبت کنید. از آن‌ها بپرسید کجای کار شما می‌لنگد؟ چه‌کاری باید بهتر انجام شود؟

به نقاط قوت خود نیز نگاه بیندازید. در مورد نحوه‌ی عملکرد خودتان اطلاعات جمع‌آوری کنید. به اهدافی نگاه کنید که به آن‌ها دست پیدا کرده‌اید، به پروژه‌هایی بیندیشید که با موفقیت انجام داده‌اید و دیگر عملکرد‌ها و دستاوردهایی که مؤثر بودن شما را نشان می‌دهد. در ادامه از این اطلاعات برای قانع کردن مدیران ارشد برای گرفتن ترفیع رتبه استفاده کنید.

در نهایت بر آن دسته از مهارت‌های خود تمرکز کنید که نه نقطه‌ی قوت شما است و نه نقطه‌ی ضعفتان. مهارت‌های میانی خود را شناسایی کنید، با کمی تلاش می‌توانید این مهارت‌ها را بهبود ببخشید.

۲. بر اساس استراتژی به افراد مسئولیت دهید

افراد حرفه‌ای، به‌خصوص مدیران؛ هیچ‌وقت زمانی که مشغله‌ی زیادی دارند، مسئولیت‌های اضافی نمی‌پذیرند. رهبران بزرگ وظایف خود را به کارکنان محول می‌کنند و زمان خود را آزاد می‌کنند تا روی استراتژی و یا وظایف مهم‌تر تمرکز کنند.

رهبرانی که خود را آماده‌ی ترفیع رتبه می‌کنند، باید به این موضوع بیندیشند که بیشتر زمان خود را در محیط کار صرف چه چیزی می‌کنند. آیا جا برای مسئولیت‌های جدید وجود دارد؟ آیا وظایف مشخصی را می‌توان به یک تیم محول کرد؟ آیا می‌توان با اجتناب از انجام دادن کارهای معمولی، زمان خود را صرف انجام راهنمایی‌ها و طرح‌های استراتژیک کرد؟

زمانی که مسئولیت‌ها به‌درستی به تیم‌های کاری مختلف محول شوند، از مدیر ارشد بخواهید مسئولیت جدیدی در سطح استراتژیک به شما بسپارد. به دنبال چالش باشید و قابلیت خودتان در به انجام رساندن آن‌ را ثابت کنید.

۳. کاملا شرایط سازمان را تحت نظر داشته باشید

افرادی که روحیه‌ی رهبری دارند، برای رقابتی بودن در جایگاه فعلی‌ خود، باید شرایط تیم و دپارتمان را به‌خوبی درک کنند و راه‌هایی برای بهبود فرآیندها و رضایت کارکنان زیردست خودشان و در نهایت موفقیت در دپارتمان خودشان پیدا کنند. اما اگر آن‌ها می‌خواهند به پیشرفت شغلی دست یابند، باید چنین راه‌کاری را برای کل سازمان در پیش بگیرند.

داشتن دید وسیع و درک کامل از شرکت و شرایط آن، یکی از نشانه‌های آمادگی شما برای گرفتن ترفیع است. افراد حرفه‌ای زمانی که در کارشان ترفیع می‌گیرند، لازم است نو‌آوری‌های جدیدی در حوزه‌ی کاری خود معرفی کنند و تغییرات مثبتی را در زمینه‌ی بیزینس به مدیران ارشد پیشنهاد دهند.

ترفیع رتبه فرصت مناسبی برای به دست گرفتن رهبری، ایجاد تغییرات و اتخاذ تصمیمات جدید ایجاد می‌کند که در نهایت تأثیر مثبتی بر کسب‌و‌کار می‌گذارد؛ اما برای عملی کردن ایده‌ها و برنامه‌های جدید، رهبران باید کاملا با شرایط بیزینس در داخل و خارج از شرکت آگاهی داشته باشند. آن‌ها باید بینش، مأموریت و استراتژی شرکت را درک کنند و با داشتن دید وسیع باید تشخیص دهند عملکرد شرکت چگونه است و کدام‌یک از جنبه‌های کار باید ارتقا یابد. آن‌ها باید بدانند چه چیزی در گذشته مثمر ثمر واقع شده و چه چیزی بر بیزینس تأثیر منفی گذاشته است، آن‌ها باید با نقش دپارتمان‌های مختلف و رهبران آن‌ها و مسیر کلی حرکت و بینش آن‌ها آشنایی داشته باشند.

برای آماده شدن برای ایجاد چنین تغییراتی، کمی از کارهای روزانه فاصله بگیرید و به وضعیت کل شرکت نگاهی بیندازید. آیا در دانش مدیریتی و اجرایی شرکت شکافی وجود دارد؟ با مدیران، تیم‌های مختلف و دیگران در این مورد صحبت کنید تا بتوانید برای پر کردن این شکاف‌ها راه‌حلی پیدا کنید و تا جایی که می‌توانید اطلاعات خود از شرکت را بالا ببرید. برای پیش بردن مکالماتتان با دیگران و بر جا گذاشتن تأثیر خوب بر آن‌ها، باید اوضاع شرکت، بازار و اهداف شرکت را به‌خوبی بدانید.

۴. به طور مؤثر با دیگران ارتباط برقرار کنید

داشتن ارتباط با دیگران یکی از قسمت‌های عمده‌ی رهبری مؤثر است و کسانی که در این کار ماهر هستند می‌دانند همه‌چیز به محتوا برمی‌گردد. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد فرایند رهبری در یک طیف تعریف می‌شود. به عبارت دیگر؛ رهبران، بسته به شرایط و مخاطبانشان موفق و مؤثر قلمداد می‌شوند.

برای مثال، طبق تحقیقات انجام‌شده مشخص شده است رهبران مرد تمایل دارند به نکاتی که در سخنان گوینده وجود دارد پی ببرند، در حالی که رهبران زن می‌خواهند احساس گوینده را درک کنند. هر دوی این استراتژی‌ها، بسته به شرایط و مخاطبان، می‌تواند مؤثر باشند.

برای این‌ که رهبران به سطح بالاتری در شغل خود برسند، باید استراتژی‌ها مختلف برقراری ارتباط را بدانند و آن‌ها را در خود پرورش دهند. با این روش، آن‌ها در ارتباط برقرار کردن با مدیر‌ان عامل، همکاران و اعضای تیم موفق خواهند بود.

۵. حضور اجرایی داشته باشید

برای رهبران، قسمتی از موفقیت شغلی به نحوه‌ی حضور آنها در محیط کار بر می‌گردد. این افراد برای پیشرفت در کارشان باید از خود حضور اجرایی نشان دهند، اما این سخن دقیقا به چه معنی است؟

حضور اجرایی به این معنی است که شما چگونه در محل کار رفتار می‌کنید و این که چه تاثیری بر همکاران و کارمندانتان بر جا می‌گذارید. مطالعات نشان می‌دهند که آقایان، زمانی که طلب احترام می‌کنند تاثیرگذارتر هستند، در حالی که برای خانم‌ها این اتفاق زمانی روی می‌دهد که بیشتر خواهان اعتبار و توجه باشند.

در هر صورت، رهبری خوب در نتیجه‌ی ایجاد تعادل به وجود می‌آید. شما باید وضعیتی بین دو مورد اشاره شده در بالا برای خود برگزینید تا بتوانید احترام و تحسین هم‌قطاران خود را به دست آورید. متناسب با ارزش‌های شرکت رفتار کنید و شخصیتی از خود نشان دهید که از یک مدیر و رهبر انتظار می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات