وال استریت ژورنال: آینده برای همه تولیدکنندگان پنل OLED آیفون اپل روشن نیست

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گمانه‌ها از ضرردهی تولیدکنندگان پنل‌های OLED به دلیل سرمایه‌گذاری بالا در سال جاری و آینده‌ی میلادی دارد، چراکه تقاضا در سال ۲۰۱۸ به بیشینه مقدار خود خواهد رسید.
تبلیغات

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند اپل از سال ۲۰۱۷ میلادی آیفون‌های خود را به پنل OLED مجهز خواهد کرد. حداقل انتظار می‌رود یکی از نسخه‌های آیفون‌ اپل که احتمالا نسخه‌ی بزرگ‌تر و رده‌بالاتر خواهد بود، به پنل OLED مجهز شود. استفاده از پنل OLED ویژگی‌های بهتری به همراه می‌آورد که فرم‌فکتور باریک‌تر، انعطاف بیشتر و کنتراست بالاتر از جمله‌ی این ویژگی‌ها هستند. در آستانه‌ی به‌کارگیری پنل OLED در آیفون‌های اپل، تولیدکنندگان تجهیزات مورد استفاده برای تولید این نوع پنل‌ نیز تولید خود را افزایش داده‌اند تا بتوانند به تقاضای کمپانی‌های سازنده‌ی OLED پاسخ دهند.

البته تمام این تغییرات به‌منزله‌ی پایان عمر پنل‌های ال‌سی‌دی نیست. اصلی‌ترین دلیل این موضوع را باید در ظرفیت پایین تولید OLED در حال حاضر خواند؛ چراکه سامسونگ هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پنل‌های OLED است و انتظار می‌رود از سال آینده این کمپانی کره‌ای بخش بزرگی از نیاز اپل و خود را به این نوع پنل‌ها تأمین کند. با توجه به اینکه سامسونگ از سال آینده تولید پنل OLED را محدود به تأمین نیاز خود و اپل خواهد کرد، از این‌رو بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند دوباره در حال بازگشت به سمت استفاده از ال‌سی‌دی هستند، البته این موضوع منوط به عدم توانایی تأمین نیاز باقی‌مانده بازار توسط سایر سازندگان پنل OLED، بالأخص کمپانی‌های چینی است. سال گذشته دوباره شاهد افزایش قیمت پنل‌های ال‌سی‌دی بودیم که علت آن افزایش تقاضا از سوی کمپانی‌های چینی و همچنین کمبود شماری از کامپوننت‌ها در چرخه‌ی تولید این محصول بود. ال‌جی دیسپلی به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان پنل‌های LCD از ژانویه سال ۲۰۱۶ تاکنون شاهد افزایش ۴۳ درصد ارزش سهام خود بود که بخش عمده‌ای از آن درگرو افزایش قیمت ال‌سی‌دی است. پیش‌بینی‌ها در خصوص اینکه هنوز آیفون‌های اپل در حداقل یک نسخه از ال‌سی‌دی بهره خواهند برد، افزایش ارزش این ماژول سخت‌افزاری را به همراه داشته است.

البته افزایش تولید پنل‌های LCD از سال آینده‌ی میلادی، به دلیل ورود کمپانی‌های چینی به این حوزه می‌تواند منجر به کاهش قیمت شود. از سویی دیگر؛ ال‌جی به همراه شماری از تولیدکنندگان پنل‌های نمایشی چون ژاپن دیسپلی و شارپ سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای افزایش تیراژ تولید پنل OLED انجام داده‌اند. کاهش قیمت پنل ال‌سی‌دی و سرمایه‌گذاری گسترده برای افزایش تولید پنل OLED که هنوز نتیجه‌ی آن حاصل نشده به معنای از دست رفتن مقدار زیادی سرمایه است؛ چراکه انتظار می‌رود تقاضا برای پنل OLED در سال ۲۰۱۸ میلادی به بیشینه مقدار خود برسد. گلدمن ساکس انتظار دارد ال‌جی دیسپلی در دو سال آینده شاهد ضرردهی و گردش مالی منفی باشد.

البته هنوز نمی‌توان در مورد بازگشت سرمایه‌‌ی هزینه شده توسط تمام تولیدکنندگان پنل‌های OLED اظهار نظر کرد. به‌طور حتم افزایش یک‌باره‌ی ظرفیت تولید و به دنبال آن سرازیر شدن پنل‌های OLED، قیمت این ماژول سخت‌افزاری را به‌شدت کاهش خواهد داد؛ همین موضوع منجر به ضرردهی کمپانی‌هایی می‌شود که تازه تولید را در این حوزه آغاز کرده‌‌اند. افزایش تولید OLED، بازار ال‌سی‌دی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و قیمت این محصول را بیش از پیش کاهش خواهد داد.

بر اساس گزارش S&P Global Market Intelligent؛ ال‌جی دیسپلی یکی از کمپانی‌های در معرض خطر است و انتظار می‌رود ارزش سهام این کمپانی درنتیجه‌ی تحولات بازار سقوط کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات