TSMC از کارخانه‌ی تولید تراشه ۳ نانومتری رونمایی کرد

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
TSMC در حال راه‌اندازی کارخانه‌ی جدیدی است که در آن تراشه با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید خواهد شد.
تبلیغات

کمپانی تایوانی تی‌اس‌ام‌سی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه در دنیا است و بخش بزرگی از تراشه‌ی مورد نیاز در محصولات اپل نیز توسط این کمپانی تولید می‌شوند. شایعه شده است که اپل و TSMC در تلاش هستند تا A11، پردازنده‌ی آیفون بعدی را بر اساس لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید کنند. اما با این حال TSMC برای آنکه در بازار رقابتِ تولید نیمه‌هادی‌ها باقی بماند، ساخت کارخانه‌ای جدید را که قادر به تولید تراشه با لیتوگرافی ۵ و ۳ نانومتری است، برنامه‌ریزی کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ی ژاپنی نیکی، کمپانی TSMC مبلغ ۱۵.۷ میلیارد دلار برای تأسیس یک کارخانه‌ی جدید سرمایه‌گذاری کرده است. اعلام این سرمایه‌گذاری درست یک روز بعد از آنکه یانگ هانگ دون، وزیر علم و تکنولوژی تایوان درباره‌ی چنین کارخانه‌ای با رسانه‌های محلی صحبت کرد، انجام شد. البته این کارخانه قرار است در سال ۲۰۲۲ به مرحله‌ی تولید برسد و این باعث می‌شود رقبا به اندازه‌ی کافی زمان برای آماده‌سازی خود داشته باشند.

اینتل ادعا کرده است که پیش از رقبا تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری را آغاز می‌کند؛ غول تولیدکننده‌ی تراشه‌های کامپیوتر به این موضوع نیز اشاره کرده است که تجهیزات تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری بسیار پرهزینه هستند.

گفته می‌شود TSMC همچنین قصد دارد در سال ۲۰۱۷ تولید تراشه ۷ نانومتری و در سال ۲۰۲۰ تولید تراشه‌ی ۵ نانومتری را شروع کند.

هر چه لیتوگرافی تولید تراشه کوچک‌تر باشد، ابعاد تراشه کوچک‌تر، اتلاف انرژی داخل تراشه کمتر و مصرف انرژی در آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل تولیدکنندگان می‌توانند در فضای یکسان، تعداد ترانزیستور بیشتری تعبیه کنند و در نتیجه قدرت و بازده تراشه‌ها را افزایش دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات