کوالکام از تراشه سرور ۴۸ هسته ای ARM با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام در مسیر رقابت با اینتل در حوزه‌ی سرور، تراشه‌ی سرور خود را با بهره‌گیری از ۴۸ هسته‌ی پردازشی مبتنی بر معماری ARM و لیتوگرافی ۱۰ نانومتری رونمایی کرد.
تبلیغات

کوالکام برای افزایش رقابت با کمپانی اینتل، تراشه‌ی جدیدی را برای استفاده در سرورها رونمایی کرد. این کمپانی که حوزه‌ی گجت‌های موبایل و بالاخص گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را به تسخیر خود درآورده است، روز چهارشنبه ۱۷ آبان از تراشه‌ی ۴۸ هسته‌ای خود رونمایی کرد. این تراشه مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است و در آن از معماری هسته‌ ARM استفاده شده است.

کوالکام در مراسم رونمایی از این تراشه اعلام کرد در چهار سال اخیر روی این محصول کار کرده و اخیرا نمونه‌های اولیه این تراشه را مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید کرده است. اهمیت تولید تراشه‌های سرور ۱۰ نانومتری وقتی مشخص می‌شود که بدانیم اینتل هنوز درصدد آغاز کار روی این تراشه‌ها است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط آنند چاندراسخار، قائم‌مقام و مدیر ارشد فناوری‌های دیتاسنتر کوالکام، این کمپانی و شرکای سخت‌افزاری که تولید این تراشه را بر عهده خواهند داشت، از نظر دست یافتن به فناوری توسعه‌ی تراشه‌ مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری بسیار جلوتر از اینتل هستند. اینتل در ماه اکتبر از نمونه‌های اولیه تراشه‌ی ۱۰ نانومتری سرور خود رونمایی کرد. بدون شک باید در ماه‌های آینده باید شاهد رقابت این دو کمپانی در راستای استفاده از فناوری ۱۰ نانومتری برای تولید تراشه‌ها باشیم.

چاندارسخار در این خصوص می‌گوید:

نکته‌ی بسیار هیجان‌انگیز برای ما، شماری از تغییرات ایجادشده در حوزه‌ی سرور‌ و تراشه‌های مورد استفاده در این حوزه است. ارائه‌ی سرویس‌های ابری باعث شده است تولید سرور افزایش پیدا کند و همین موضوع چرخه‌ی تولید کامپیوترهای سرور و همچنین بخش نرم‌افزار را منقلب کرده است. افزایش تقاضا و تغییرات صورت‌گرفته باعث شده‌اند ظرفیت بازار برای پذیرایی از تولیدکنندگان جدید افزایش پیدا کند.

خانواده‌ی تراشه‌ Centriq 2400 کوالکام از وجود ۴۸ هسته‌ی پردازشی مبتنی بر معماری ARMv8 بهره خواهد برد که قادر است پردازش‌های سنگین مورد نیاز در دیتاسنتر را با مصرف انرژی پایین انجام دهد. این تراشه از فناوری FinFET بهره می‌برد که انویدیا نیز از آن در تراشه‌های گرافیکی جدید مبتنی بر معماری پاسکال خود استفاده کرده است. چاندراسخار به این نکته اشاره کرد که این تراشه، برای انجام حجم بالای پردازش در دیتاسنتر تدارک دیده شده است.

وی با نگاهی به تاریخ پردازنده‌ها چنین اظهار نظر می‌کند:

برای سالیان متمادی، حوزه‌ی پی‌سی‌ تمرکز اصلی تولیدکنندگان تراشه‌های پردازشی را به خود اختصاص داده بود. اما این روند سیر تحول در پیش گرفته که دلیل اصلی آن تولد گوشی‌های هوشمند و ایجاد موجی توسط این گجت‌ها است که صنعت پی‌سی را به زیر گرفته است. با تغییر شرایطی که اینتل بر پایه‌ی آن‌ها اقدام به تولید محصول می‌کرد و بازار را در اختیار گرفته بود، حال تولیدکنندگان تراشه‌ی موبایل مزایایی برای ورود به حوزه‌های جدید دارند.

توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با دیتاسنترهای کوالکام هم‌زمان با رونمایی از centriq 2400، این تراشه را در یک رایانه‌ی سرور با اجرای Apache Spark و Hadoop روی لینوکس با قابلیت اجرای جاوا نمایش داد. انتظار می‌رود این تراشه در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ میلادی به‌صورت رسمی راهی بازار شود.

انتظار می‌رود هر دو کمپانی اینتل و کوالکام به فاصله‌ی کوتاهی از هم، در نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود را راهی بازار کنند. اینتل با پردازنده‌های زئون مبتنی بر معماری x86 طبق معمول در بازار حاضر خواهد بود، حال آنکه تراشه‌های کوالکام با استفاده از معماری ARM مصرف انرژی پایین‌تر را به ارمغان می‌آورند.

کوالکام حضور در این حوزه را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده و حتی ابزارهایی را در سال ۲۰۱۵ برای سهولت توسعه‌ی نرم‌افزارها برای تراشه‌های خود معرفی کرده است. با وجود عرضه‌ی تراشه‌های سنتریک از سال آینده‌ی میلادی، کوالکام اشاره‌ای به تولیدکننده‌ی این محصول نکرده است.

چاندارسخار با اشاره به رقابت سخت در حوزه‌ی تولید تراشه‌های سرور، اعلام کرد این کمپانی روی دیتاسنترهای بزرگ متمرکز شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات