برندگان جایزه‌ ۲۵ میلیون دلاری Breakthrough Prize؛ اسکار علمی

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شب گذشته مراسم Breakthrough Prize که به مراسم اسکار علم مشهور است برگزار شد و در مجموع جوایزی به ارزش ۲۵ میلیون دلار به دانشمندان اهدا شد.
تبلیغات

شب گذشته در پنجمین دوره از رویداد سالانه‌ی Breakthrough Prize که در مرکز پژوهشی ایمز ناسا واقع در مانتین ویوی کالیفرنیا برگزار شد، به چهارده دانشمند که نقشی بنیادی در گسترش علوم بشری داشتند، در مجموع جوایزی به ارزش ۲۵ میلیون دلار اهدا شد. فضای این مراسم بسیار مشابه مراسم اسکار بود و اجرای آن را مورگان فریمن بر عهده داشت. 

یوری میلنر، سرمایه‌گذار روسی و یکی از بنیان‌گذاران رویداد Breakthrough Prize می‌گوید:

هدف از این پروژه آگاه ساختن عموم افراد است، به همین دلیل است که ما یک مراسم تلویزیونی کامل را برای آن تدارک دیده‌ایم؛ چرا که می‌خواهیم اهمیت علوم پایه را نشان دهیم.

طرح Breakthrough Prize از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است و حامیان مالی آن میلیاردرهای سیلیکون ولی مانند میلنر، سرگئی برین از گوگل و مارک زاکربرگ از فیس‌بوک هستند.

یکی از جوایز در سال جاری اعلام شد؛ فیزیکدانانی که در آزمایش لیگو دست داشتند، به صورت مشترک جایزه‌ی ۳ میلیون دلاری فیزیک بنیادی را از آن خود کردند؛ به موجب این پژوهش، فیزیک‌دانان برای نخستین بار در ماه فوریه موفق به شناسایی امواج گرانشی شدند. از این جایزه، یک میلیون دلار به سه بنیان‌گذار رصدخانه‌ی LIGO رسید؛ رونالد دریور و کیپ ثورن از دانشگاه کلتک؛ راینر وایس از دانشگاه ام‌آی‌تی. دو میلیون دلار دیگر به صورت مساوی بین تمام ۱۰۱۲ پژوهشگری که در این آزمایش نقش داشتند، تقسیم شد.

یک جایزه‌ی سه میلیون دلاری دیگر نیز در زمینه‌ی فیزیک بنیادی، بین سه فیزیکدان تقسیم شد؛ جوزف پولچینسکی از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا برای نظریه‌ی خود در خصوص آنچه در افق رویداد سیاه‌چاله‌ها اتفاق می‌افتد؛ اندرو اشترومینگر و کامران وفا از دانشگاه هاروارد برای دستاوردهایشان در زمینه‌ی گرانش کوانتومی و نظریه‌ی ریسمان.

جایزه‌ی سه میلیون دلاری Breakthrough Prize در زمینه‌ی ریاضیات نیز به ژان برگین از موسسه‌ی مطالعات پیشرفته در پرینستون، نیوجرسی به خاطر دستاوردهای وی در تجزیه و تحلیل، ترکیبیات، معادلات دیفرانسیل جزئی، هندسه‌ی بُعدهای بالا و نظریه‌ی اعداد، رسید.

جوایز علوم زیستی

پنج جایزه‌ی ۳ میلیون دلاری به دانشمندان فعال در زمینه‌ی علوم زیستی رسید؛ استفان الج از دانشکده‌ی پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، ماساچوست، به خاطر دستاورد خود در خصوص چگونگی واکنش سلول‌ها به آسیب‌های ایجاد شده در DNA آنها و ارتباط آن با توسعه و درمان سرطان، به جایزه‌ای دست یافت.

هری نولر از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، برای کشف چگونگی حضور RNA مرکزی در سازوکار اساسی سنتز پروتئین در تمام سلول‌ها، مرتبط ساختن زیست‌شناسی مدرن به منشاء حیات و توضیح سازوکار بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی مورد تجلیل قرار گرفت.

جایزه‌ی یک میلیون دلاری سوم به رولند ناس از دانشگاه استنفورد و موسسه‌ی پزشکی هاوارد هیوز رسید که دستاورد پیشگامانه‌ی وی در زمینه‌ی مسیردهی Wnt داشته است؛ مسیردهی Wnt به تقسیم سلولی کمک می‌کند و یکی از سیستم‌های سیگنال‌دهی بین سلولی حیاتی در رشد سرطان و زیست‌شناسی بن‌یاخته‌ای است.

یوشینوری اوشومی از موسسه‌ی تکنولوژی توکیو، جایزه‌ای را به خاطر شناسایی مکانیزم اتوفاژی دریافت کرد، اتوفاژی یک فرایند اساسی است که در آن سلول‌ها بخش‌های بلااستفاده‌ی خود را تخریب می‌‌کنند تا انرژی کافی برای تولید بخش‌های جدید حاصل شود. اوشومی جایزه‌ی نوبل پزشکی امسال را نیز دریافت کرده است.

جایزه‌ی پنجم علوم زیستی به هدی یحیی زغبی از کالج پزشکی بیلور در هیوستون، تگزاس، برای اکتشافات وی در زمینه‌ی عوامل ژنتیکی و مکانیزم بیوشیمیایی عصبی و بیماری های عصبی، از جمله سندرم رت و Spinocerebellar Ataxia رسید.

جایزه‌ی یک میلیون دلاری نهایی نیز به شش برنده‌ی "افق های جدید" به خاطر دستاوردهای آنها در اوایل دوران فعالیتشان در زمینه‌ی فیزیک و ریاضی و یک جایزه‌ی Breakthrough Junior به ویدئوی علمی یک نوجوان رسید.

پس از پنج سال تلاش برای پی‌ریزی فرهنگی که براساس آن با دانشمندان نیز همانند افراد مشهور رفتار شود، میلنر معتقد است که Breakthrough Prize شروع خوبی داشته است. یوری میلنر می‌گوید:

فکر می‌کنم که چنانچه چند دانش‌آموز از فعالیت‌های فوق‌العاده‌ی این اشخاص الهام بگیرند، در این صورت تلاش‌های ما ثمربخش بوده است، به اعتقاد من همه چیز به اولویتهای جامعه برمی‌گردد: منابع خود را باید صرف چه بخش‌هایی کنیم و افراد باهوش جامعه باید وارد چه بخش‌هایی شوند. چنانچه بتوانیم در سطح جهانی حتی به نیمی از مخاطبان سوپربول دست یابیم، این موضوع شگفت‌انگیز خواهد بود؛ اما دستیابی به چنین هدفی دشوار است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات