اجتماع بیش از صد هزار نفر برای به چالش کشیدن انیشتین و نظرات او

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
روز ۱۰ آذر، صد هزار نفر از سرتاسر دنیا گرد هم آمدند تا قوانین فیزیک کوانتومی را بررسی کنند و آن‌ را به چالش بکشند.
تبلیغات

موسسه‌ی علوم فوتونیک، با همکاری ۱۲ آزمایشگاه در سرتاسر دنیا، چندین هزار نفر را گرد هم آورد تا قوانین فیزیک کوانتومی را در بوته‌ی آزمایش قرار دهند. هدف از آزمایش مذکور که BIG Bell Test نامیده می‌شود، این بود که نشان دهد جهان در ابعاد نانو، به همان اندازه عجیب است که فیزیک کوانتوم ادعا می‌کند؛ جهانی پر از جزئیات که تنها زمانی به هم می‌ریزند که فردی آن‌ها را تماشا کند و زیر نظر بگیرد. این پدیده توسط انیشتین به چالش کشیده شده و حتی از دید وی کاملا غلط است.

در طی این ۴۸ ساعت؛ افرادی که در این رویداد حضور داشتند، با انجام یک بازی ویدئویی، دسته‌ای از صفرویک‌ها ایجاد کردند تا بدین ترتیب نتایج حاصل تا حد ممکن شانسی و تصادفی باشند. هر یک از این بیت‌ها برای کنترل شرایط آزمایشگاهی به‌صورت زنده، به کار گرفته شد. آینه‌های در حال حرکت، فیلترها و سایر المان‌هایی که در آزمایش دخیل هستند، با استفاده از این بیت‌ها کنترل شدند تا تست‌ها کاملا به‌صورت تصادفی انجام بگیرند.

شرک‌کنندگان با این کار میلیون‌ها شرایط تصادفی را برای آزمایش در اختیار محققان قرار دادند. این شرایط برای آنکه آزمایش بزرگ بل ارزش علمی داشته باشد، ضروری هستند. با استفاده از توالی‌هایی که توسط شرکت‌کنندگان در اختیار محققان قرار داده شد، آن‌ها به دنبال اثبات درستی یا نادرستی نظریه‌ی فیزیک کوانتومی بودند که البته اینشتین آن را قبول نداشت. این توالی‌ها برای محاسبه‌ی پارامتر بل یا S استفاده می‌شد. اگر جهان قابل پیش‌بینی باشد و از قوانین کوانتوم پیروی نکند، عدد S نمی‌تواند بزرگ‌تر از ۲ باشد.

پس از گذشت ساعاتی از آغاز این رویداد، چندین هزار نفر در آن شرکت کردند و توالی‌های ایجادشده نیز بیش از حد نیاز بودند. به مدت چند ساعت و به‌صورت پایدار بیش از هزار بیت در هر ثانیه ایجاد می‌شد. در پایان، رویداد مذکور به نتیجه‌ی مطلوب خود رسید و توانست نشان دهد این رفتار طبیعت با درک ما از آن همخوانی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات